2016-09-25, 10:20
Bannlyst
Hej!

Jag är diagnostiserad med ADD, har tidigare medicinerat med concerta/ritalin elvanse med mera men lagt ner alla amfetaminbesläktade preparat då jag redan lider av svår ångest som förvärras 100 gånger om av dessa preparat. På grund av min ADD så har jag haft svårt att behålla jobb då arbetsgivarna tycker att jag är för ofokuserad, glömsk och så vidare. Så inför ett sommarjobb som jag hade nu i somras började jag helt enkelt att ta tramadol på jobbet, fick jobba mycket, fick ofta beröm från chefen om att jag var mycket duktig osv. Det jag vill diskutera är helt enkelt om någon annan har upplevt samma sak, nämligen att tramadol lindrar symptomen vid ADD/ADHD?
Citera
2016-09-25, 10:25
Medlem
Westerncivfuckups avatar
För mig gör dom, tror det är högst individuellt.
Citera
2016-09-25, 10:27
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Hej!

Jag är diagnostiserad med ADD, har tidigare medicinerat med concerta/ritalin elvanse med mera men lagt ner alla amfetaminbesläktade preparat då jag redan lider av svår ångest som förvärras 100 gånger om av dessa preparat. På grund av min ADD så har jag haft svårt att behålla jobb då arbetsgivarna tycker att jag är för ofokuserad, glömsk och så vidare. Så inför ett sommarjobb som jag hade nu i somras började jag helt enkelt att ta tramadol på jobbet, fick jobba mycket, fick ofta beröm från chefen om att jag var mycket duktig osv. Det jag vill diskutera är helt enkelt om någon annan har upplevt samma sak, nämligen att tramadol lindrar symptomen vid ADD/ADHD?
Fortsätt du med tramadol så kommer dit liv sen blir riktigt illa eller så använder du dig av dom redskapen som fungerar, terapi, meditation ,motion samt lite annat smått och gott.

Kolla in denna kille som har adhd, han vet hur man ska hantera den diagnosen.

https://youtu.be/bkkKBhXXKAM
Citera
2016-09-25, 10:28
Medlem
lucifersatans avatar
Du upplever att det hjälper eftersom du blir euforisk och att det lindrar ångest. Men det är inget du vill hålla på med i längden eftersom man får tolerans mot tramadol, så efter en tid måste du öka dosen för samma effekt. Du blir antingen beroende eller så hamnar du tillbaka på ruta ett.
Citera
2016-09-25, 11:29
Medlem
Pecanpies avatar
Tramadol är ofta lugnande och dämpande, så det är inte alls konstigt att du kanske blir positivt påverkad med din ADD. Däremot är det ingen långsiktig lösning alls då Tramadol är starkt beroendeframkallande och dessutom oftast innebär tillvänjning där dosen ständigt behöver ökas för att effekten ska fortsätta. Det vet du säkert, men bör alltid nämnas.

Nu var det inte din fråga men den kan jag inte svara på då jag inte känner någon som behandlat sin ADD med tramadol. Tror inte sjukvården skulle vara så pigg på det.
Citera
2016-09-25, 11:38
Medlem
JayJayAdamss avatar
Har också ADD och knaprat alla möjliga opiater. Kände direkt att opiater hjälpte mig med min ångest, att inte alltid behöva känna mig udda och ja dom självklara sakerna som man brukar få från opiater. Sen blev det subutex ett år och sen heroin. Du förstår vad jag vill säga?

Det är ingen långsiktig lösning utan kommer hjälpa dig under din "smekmånad" sen måste du öka doserna och tar du det inte en dag så mår du piss och kommer knappast orka jobba förmodligen.

Precis som någon skrev här så kan jag rekommendera meditation (förvänta dig inget mirakel efter att ha suttit en kvart men ge det en ärlig chans och sitt regelbundet varje morgon), träning/motion, rutiner och struktur.

Men börja inte med opiater, de slutar ofta på samma sätt...i misär
Citera
2016-09-25, 16:21
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Du upplever att det hjälper eftersom du blir euforisk och att det lindrar ångest. Men det är inget du vill hålla på med i längden eftersom man får tolerans mot tramadol, så efter en tid måste du öka dosen för samma effekt. Du blir antingen beroende eller så hamnar du tillbaka på ruta ett.
Inte säkert då andra opiater kanske bara skulle göra han dåsig. Tramadol är lite specielt då det påverkar noradrenalin, en substans som ökar fokus och de som lidder av add kanske har brist på.

Men det är farligt att självmedicinera och funkar inte i längden. Meditation, träning och faktiskt att basta ökar noradrenalin, dopamin med mera så försök få in dessa rutiner istället.
Senast redigerad av smellyproof 2016-09-25 kl. 16:24.
Citera
2016-09-25, 19:03
Bannlyst
Tack för alla svar. Jag vet att det inte är någon långsiktig lösning, det är inte ritalin och liknande mot ADD heller men med värre biverkningar och jag är medveten om toleransökning, Befinner mig bara i en hopplös situation då ända gången jag kunnat sköta ett jobb framgångsrikt är med tramadol. På ritalin och liknande kunde jag fokusera men inte sköta jobb på grund av ångesten det gav. Tränar gör jag redan springer 3--4 gånger i veckan. Känns bara så hopplöst att inte kunna behålla ett arbete på grund av att arbetsgivarna inte tycker att jag kan fokusera, glömmer för lätt osv. Känns hopplöst och vet inte riktigt hur jag ska kunna ta mig in på arbetsmarknaden :/
Citera
2016-09-25, 22:25
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Tack för alla svar. Jag vet att det inte är någon långsiktig lösning, det är inte ritalin och liknande mot ADD heller men med värre biverkningar och jag är medveten om toleransökning, Befinner mig bara i en hopplös situation då ända gången jag kunnat sköta ett jobb framgångsrikt är med tramadol. På ritalin och liknande kunde jag fokusera men inte sköta jobb på grund av ångesten det gav. Tränar gör jag redan springer 3--4 gånger i veckan. Känns bara så hopplöst att inte kunna behålla ett arbete på grund av att arbetsgivarna inte tycker att jag kan fokusera, glömmer för lätt osv. Känns hopplöst och vet inte riktigt hur jag ska kunna ta mig in på arbetsmarknaden :/

Hmm, innan jag såg denna tråden så var jag omedveten om dom för en opiat atypiska egenskaperna hos Tramadol: kombinerad Opiat, potent sNri och... NMDA-antagonist!

Det jag föreslår att du istället gör, är att du sjukskriver dig för ångestsyndrom - det är ju trots allt sanningen, ja?

Och då du ska behandlas så ber du om DULOXETIN (Cymbalta, et c).

Det är ett ämne som även det är en SNRI, och för övrigt bevisat vara mest effektivt mot ångest av alla dom vanligt förskrivna preparaten.

Det är den SNRI som är mest effektiv på den svenska marknaden efter Tramadol. (men utan samma bieffekter)

Om du verkligen är ADD, så är du antagligen SCT egentligen och därmed har du en sjukdom som behandlas med NRI och SNRI-mediciner - inte Ritalin.

Prata med din läkare om att sätta in den! = )

Här kan du läsa mer om SCT, notera behandlingsdelen och att Strattera, en kombinerad NRI och NMDA-antagonist, anses vara den potentiellt mest användbara medicinen.

Du har dock för mycket ångest för att prova den, men det kan ju vara något den dag då din ångest är under kontroll.

https://sv.wikipedia.org/wiki/SCT
Citera
2016-10-02, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Hmm, innan jag såg denna tråden så var jag omedveten om dom för en opiat atypiska egenskaperna hos Tramadol: kombinerad Opiat, potent sNri och... NMDA-antagonist!

Det jag föreslår att du istället gör, är att du sjukskriver dig för ångestsyndrom - det är ju trots allt sanningen, ja?

Och då du ska behandlas så ber du om DULOXETIN (Cymbalta, et c).

Det är ett ämne som även det är en SNRI, och för övrigt bevisat vara mest effektivt mot ångest av alla dom vanligt förskrivna preparaten.

Det är den SNRI som är mest effektiv på den svenska marknaden efter Tramadol. (men utan samma bieffekter)

Om du verkligen är ADD, så är du antagligen SCT egentligen och därmed har du en sjukdom som behandlas med NRI och SNRI-mediciner - inte Ritalin.

Prata med din läkare om att sätta in den! = )

Här kan du läsa mer om SCT, notera behandlingsdelen och att Strattera, en kombinerad NRI och NMDA-antagonist, anses vara den potentiellt mest användbara medicinen.

Du har dock för mycket ångest för att prova den, men det kan ju vara något den dag då din ångest är under kontroll.

https://sv.wikipedia.org/wiki/SCT
Stort tack för ditt långa och utförliga svar
Citera
2016-10-02, 23:04
Medlem
scrypts avatar
Citat:
Hej!

Har du provat på CBD olja alt röka cannabis? Visst man blir lite slöare men jag kan känna att jag hamnar på en normal nivå i tankar och aktivitet, alltså pratar inte så mycket och fort, tänker inte på en massa saker eller springer runt och har mig.

Skaffa 5a gräs och en flaska clear eyes. Nyttigare än tramadol.
Citera
2016-10-02, 23:48
Medlem
Mycket intressant ämne! Jag har hört det förr, att Tramadol används som självmedicinering vid ADHD. Inte i närheten så utbrett som cannabis "för att kunna sova". Nu menar jag tramadol mot ADHD-symptom dagtid och inte "bara" lindring av ångest eller annat som tenderar att åtfölja ADHD.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in