Flashback bygger pepparkakshus!
2016-09-24, 12:53
Medlem
ABZeta99s avatar
Hej!

En märklig sak och jag undrar om någon verkligt pc-kunnig kan förklara det här för mig?
På grund av min egen dumhet tvingades jag till en ominstallation an Windows 10. Något
operativsystemet skötte helt automatiskt sedan jag godkänt det.

Efter avslutad ominstallation, som bevarar alla användarens personliga filer och mappar,
lämnas ett html-dokument på skrivbordet, innehållande en förteckning på "förlorade" program.

Det ger en bra möjlighet att endast återinstallera sådant som känns nödvändigt och
strunta i sådant som av idag outgrundlig anledning, en gång installerats på datorn.

Då under åren jag skaffat mig favoritprogram för olika ändamål, är det naturligtvis dessa
jag åter installerar. Ett är Winamp, som jag använder för den musik jag har på mina hårddiskar.

Nu blev det dock problem eftersom programmet förblev helt tyst, trots att det indikerade en
pågående uppspelning av vald fil/låt.

Jag gick genom alla de olika koller och rutiner jag lärt mig genom åren, då någon mjukvara,
som normalt brukar fungera, vägrar att göra detta. Alla försök att lösa problemet var dock
fruktlösa och Winamp förblev tyst.

Google användes och till sist hittade jag en sida: https://bitbits.wordpress.com/2012/02/23/when-winamp-suddenly-goes-mute/
där jag fann lösningen och nu kan jag åter välja bland drygt 150,000 musikfiler som hörs.

Det var nummer tre av de nedanstående som blev räddningen. (De två första var redan testade av mig.)

Min fråga är hur valet av namn på programmets installationsmapp kan hjälpa?
(Idag heter Winamps mapp "Winnampp" på min dator)

#1 Go to the bottom right corner of your screen, next to your clock to the speakers icon,
open the volume mixer and cranck the volume up under the Winamp icon (Vista + W7).
#2 Open the Winamp preferences and in the output category check for “Direct Sound”
and select it. If necesary even configure it by selecting the appropriate sound driver.
#3 Uninstall Winamp and install it to a different folder (yes, this is the freaky reason), not the
regular “Winamp” one. Just make a new folder in Program Files with a slightly different name like “Winnampp”
and install it there.

You do any of these, and it should work. Never in almost 10 years have I encountered any other cause for Winamp’s sound not working.
Citera
2016-09-24, 15:17
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABZeta99
Min fråga är hur valet av namn på programmets installationsmapp kan hjälpa?
(Idag heter Winamps mapp "Winnampp" på min dator)

Antagligen sparar Winamp filer på datorn efter avinstallation vilka då åter tas i bruk när du installerar programmet igen i samma mapp.
Citera
2016-09-24, 15:24
Medlem
ABZeta99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Antagligen sparar Winamp filer på datorn efter avinstallation vilka då åter tas i bruk när du installerar programmet igen i samma mapp.

Hej!

En fullt rimlig förklaring om det inte som nu, gällt en total ominstallation av operativsystemet, som naturligtvis också skapar ett nytt register.
Citera
2016-09-24, 15:43
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Hej!

En fullt rimlig förklaring om det inte som nu, gällt en total ominstallation av operativsystemet, som naturligtvis också skapar ett nytt register

Nja, total ominstallation var väl att ta i? Se vad du själv skrev:

Citat:
Efter avslutad ominstallation, som bevarar alla användarens personliga filer och mappar.

Formaterar du datorn ordentligt och installerar om Windows ordentligt så ska du se att du inte får det här problemet. Nu kör du en ominstallation som bevarar vissa filer, inklusive någonting från Winamp som orsakar ditt problem.
Citera
2016-09-24, 16:46
Medlem
ABZeta99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nja, total ominstallation var väl att ta i? Se vad du själv skrev:

Formaterar du datorn ordentligt och installerar om Windows ordentligt så ska du se att du inte får det här problemet. Nu kör du en ominstallation som bevarar vissa filer, inklusive någonting från Winamp som orsakar ditt problem.

Hej igen!

Du har sannolikt helt rätt, emedan det knappast finns annan rimlig förklaring.

Guldstjärna till dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in