Flashback bygger pepparkakshus!
2016-09-24, 03:35
Medlem
Hej! Har varit timanställd åt ett företag i snart ett års tid. Jag har litat fullt ut på min chef men nu så bad jag en nära vän till mig gå igenom mina lönespecifikationer och varken tilläggen eller timmarna stämde. Såhär ser mina tilläggen ut; OB 1 - 15 kr per timme, OB 2 - 20 kr per timme, Övertid vardag - 45 kr per timme, Underjordstillägg - 15 kr per timme.

Har arbetat många helger och nätter och har aldrig fått det utbetalt enligt lönespecen. OB tilläggen är alldeles för lågt betalda och ingen semesterersättning har jag fått utbetald. Hur räknar jag ut hur mycket semesterersättning jag ska ha utbetalt som timanställd?

Jobbar inom gruvindustrin om någon undra och tilläggen ska vara nästan dubbelt så höga som mina är. Har tänkt att ta det här till facket men vill ge min chef en ärlig chans att betala tillbaka.
Citera
2016-09-24, 09:06
Medlem
Jag hade behövt veta omgående hur man ska räkna ut hur mycket semesterersättning man ska få ut av sin lön. Jag har inte lönespecer för hela året jag har jobbat men bara för vissa månader. Jag har senaste lönespecen sparad och där står det hur mycket jag totalt jag tjänat åt denna firma under detta år, går det inte att bara ta det beloppet och räkna ut det på något sätt?

Jag är verkligen tacksam om någon hade kunnat svara och hjälpa mig med det här då det är ganska bråttom.
Citera
2016-09-24, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1BF642
Jag hade behövt veta omgående hur man ska räkna ut hur mycket semesterersättning man ska få ut av sin lön. Jag har inte lönespecer för hela året jag har jobbat men bara för vissa månader. Jag har senaste lönespecen sparad och där står det hur mycket jag totalt jag tjänat åt denna firma under detta år, går det inte att bara ta det beloppet och räkna ut det på något sätt?

Jag är verkligen tacksam om någon hade kunnat svara och hjälpa mig med det här då det är ganska bråttom.

Ring facket
Citera
2016-09-24, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Ring facket
Har just ansökt om att gå med i facket. Men som jag nämnde tidigare i tråden så vill jag inte dra in facket i det här utan vill ge han en ärlig chans att betala tillbaka alla pengar han är skyldig en.
Citera
2016-09-24, 10:27
Medlem
Citat:

Semestersättning för timanställd ligger på 12-14% beroende på vilket kollektivavtal företaget har med facket. Avtalet är alltså mellan facket och företaget och det spelar ingen roll att du inte är med i facket, du ska få det som står där ändå. Försök hitta ditt kollektivavtal och läs på!

Det finns hundratals olika kollektivavtal. Här är ett som gäller gruva. Kanske det är ditt?: http://www.industriarbetsgivarna.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=3fcff483 -531b-4f45-a323-b7f50eab3656
Senast redigerad av Kacki 2016-09-24 kl. 10:31.
Citera
2016-09-24, 11:45
Medlem
Är du säker att företaget du jobbar för går under ett kollektivavtal?

Om så är fallet ska du som föregående skrivare sa få det som avtalats fram där utan att behöva vara medlem. Vill du däremot ha hjälp så behöver du det.

Har du kollat med de andra du jobbar med? Hur ser deras ersättningar ut?

Förövrigt så låter OB samt övertidsersättningen låga i mina öron.
Citera
2016-09-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booja

Om så är fallet ska du som föregående skrivare sa få det som avtalats fram där utan att behöva vara medlem. Vill du däremot ha hjälp så behöver du det.

Bra tänkt! Om det inte finns något kollektivavtal så gör arbetsgivaren som han vill med det som inte är lagstadgat (t ex (minst) 12% semesterersättning är det lag på). OB och övertid finns inte i lagen utan då är det anställningsavtalet som gäller. Står det inget där gör arbetsgivaren som han vill.
Citera
2016-09-25, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booja

Jag har ingen aning om företaget går under ett kollektivavtal. Jag jobbar åt ett bemanningsföretag. Ja jag har pratat med andra jag jobbar med hur deras tillägg ser ut och det ser samma ut, idag så pratade jag med en kollega och han berättade då att hans fru har blivit helt blåst och inte fått några tillägg alls utbetalda och att ägaren av företaget har krävt att hon ska betala en utbildning SOM HAN har skickat henne att göra, det är inga billiga pengar det kostar dom där utbildningarna och vanligtvis brukar alltid företaget betala för dom.

Pratade idag med en annan kompis som jobbar direkt åt gruvan jag jobbar i och frågade hur hans tillägg såg ut. Enligt hans lönespecifikation så betalar dom ut tilläggen såhär.
OB1 48,50kr
OB2 72,75kr
OB Helg 97,01kr
Övertid 190,08kr

Sen betalar dom ut en massa andra tillägg som inte alla underentreprenörer har rätt till.
Citera
2016-09-25, 07:48
Medlem
Jag har en fråga till dig som bad mig ringa facket. Vilket fack skulle du kunna rekommendera? Jag har ansökt om att gå med i Unionen men skulle det finnas något bättre alternativ så går jag ur Unionen och går med i ett annat.

Har försökt under dem senaste dagarna att få reda på vad min chefs revisor heter så att jag kan be hen om alla lönespecifikationer och förhoppningsvis så har hen alla mina arbetade timmar sparade. Då är jag säker och kan räkna ut ett exakt hur mycket pengar det saknas av alla tillägg och andra tilläggen som jag aldrig tidigare har fått. Har fått det som läxa nu att jag alltid måste skriva upp mina arbetade timmar för att se till så att allting stämmer när lönen kommer in på kontot.
Senast redigerad av K1BF642 2016-09-25 kl. 07:51.
Citera
2016-09-26, 03:52
Medlem
Citat:
Jag har en fråga till dig som bad mig ringa facket. Vilket fack skulle du kunna rekommendera? Jag har ansökt om att gå med i Unionen men skulle det finnas något bättre alternativ så går jag ur Unionen och går med i ett annat.

Har försökt under dem senaste dagarna att få reda på vad min chefs revisor heter så att jag kan be hen om alla lönespecifikationer och förhoppningsvis så har hen alla mina arbetade timmar sparade. Då är jag säker och kan räkna ut ett exakt hur mycket pengar det saknas av alla tillägg och andra tilläggen som jag aldrig tidigare har fått. Har fått det som läxa nu att jag alltid måste skriva upp mina arbetade timmar för att se till så att allting stämmer när lönen kommer in på kontot.

Först får du ju kolla upp om ni har kollektivavtal, då ska du ju gå med i det facket som har avtal ihop med arbetsgivaren. Att gå med hejvilt i ett fackförbund som inte har någon förhandlingsrätt på ens arbetsplats är rätt så korkat. Och är ni inte under ett kollektivavtal så hamnar du i rätt så bad standing med din arbetsgivare, men har du balls så kör på.
Citera
2016-09-26, 20:27
Medlem
Citat:

Du behöver ha alla lönespecar och din tidsrapportering för samma månader för att kunna räkna fram hur mycket du egentligen skulle ha i lön.

Om ni har en HR-avdelning så kontakta dem och be om alla uppgifter de har kring din lön och arbetad tid.

Om du inte får fram uppgifterna så sitter du illa till. Då får du använda de uppgifter du har. Om du kommer fram till att de är fel så ber du arbetsgivaren att korrigera det och gå igenom alla löneutbetalningar bakåt i tiden för att se om samma fel inträffat där.
Citera
2016-09-26, 20:56
Medlem
Husings avatar
Jag tipsar dig om att du först och främst tittar i ditt anställningsavtal angående vad som gäller för dina tillägg och semesterersättning. Omfattas du ist av något kollektivavtal så skall det också stå på anställningsavtalet, och då gäller villkoren i det kollektivavtalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in