2016-09-23, 19:16
Medlem
Hej. Jag är på jakt efter en blender och har kollat runt som en galning på egen hand utan att komma fram till så mycket.
Jag funderar på om man får ut mycket av dessa nutriblenders som de kallas. De mixar på hög effekt och kan då mixa väldigt fint så tanken är att chiafrön, bär, etc, öppnas upp och näringsämnena släpps fria och blir enklare att ta upp. Något som en "vanlig"(säg 1000-kronorsklassen) blender inte klarar av tydligen. Är detta något att sträva efter egentligen? Mina ursprungskrav krav var bara att den ska klara av krossad is och frysta bär, men börjar man kolla på blenders och deras konsumentrecensioner drar man sig för att köpa något under 2000...

Det är ju förstås självklart viktigt att den klarar av att mixa väldigt, väldigt fint. Vill kunna ha möjlighet att göra smoothies helt utan fruktfragment så att säga.

Jag har hört mycket gott om Blendtec och Vitamix, men allt över 3000 är bortom min budget och jag är ensam så jag kan inte riktigt försvara ett sådant inköp. Jag har kollat på KitchenAid och Ninja Nutriblender, men osäker. Ninjamaskinen verkar ju väldigt bra och kraftfull, men blr lätt osäker när det kommer med en massa tillbehör. Jag har hellre en bra blender än en multifunktionsmaskin som gör 10 saker sådär. Vilken hade ni valt av dessa, om någon och varför? Eller någon annan ni rekommenderar?

Tack på förhand!
Senast redigerad av dagsvag 2016-09-23 kl. 19:20.
Citera
2016-09-23, 21:20
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagsvag
Är detta något att sträva efter egentligen?
Nej, det kan jag inte tänka mig. Alltså ur vetenskaplig synpunkt. För dig, placeboeffektsökeri och din egen tillfredsställelse av att kunna göra något som andra inte kan är det säkert något att sträva efter.

Hursomhelst, jag har en Kitchen Aid, den har några år på nacken. Om jag minns rätt ändrade de något med "pulse" på den modellen jag köpte. Är super nöjd. Har bytt ut glasbyttan för några hundralappar när en dejt fick för sig att inte klara av att göra frukost.

(En lustig detalj, åtminstone då för några år sedan, var att den jag har i borstad metall kostade betydligt mycket mer än vad just den detaljen bord orsaka. Kitchen Aid och Apple är alltså de enda företag jag köpt saker av och betalt betydligt mer än andra *bara* för att få en viss färg.)
Citera
2016-09-24, 11:45
Moderator
rotadents avatar
Jag har också en KitchenAid-blender och den har funkat bra för mina behov, inklusive frysta bär och is. Sen vet jag inte om det är det prisvärdaste valet, KitchenAid är sällan det. Men den är snygg och funkar som sagt bra för mig.
Citera
2016-09-24, 15:56
Medlem
Tack!
Mycket uppskattat. Ska fundera vidare lite, men kitchen aid låter bra!
Citera
2016-09-25, 00:02
Medlem
http://www.seriouseats.com/2014/12/high-end-blender-test-equipment-breville-vitamix-blendtec-review.html
Citera
2016-09-25, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kayaker
http://www.seriouseats.com/2014/12/high-end-blender-test-equipment-breville-vitamix-blendtec-review.html

Tack!! Ja alltså, man blir lätt såld på blendtec och vitamax.
Citera
2016-10-02, 09:47
Medlem
http://www.froothie.se/store/froothie-blenders/optimum-8200

Verkar vara bra till ett ok pris.
Citera
2016-10-02, 12:09
Medlem
klybans avatar
Har också en kitchenaid blender, och går inte hitta nått ont att säga om den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in