• 2
  • 3
2016-11-30, 07:25
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
vad föregående talar menar är att risken blir större att du förlorar pengar ju kortare sparhorisont man har. Man vet ju aldrig hur det ser ut i närtid men historiskt har det visat sig att förr eller senare går man plus. Man brukar säga att man ska inte bege sig in på börsen ifall man inte tänkt spara ca 5år och uppåt. vid 10 år brukar man säga att det är rätt så garanterat att du gått plus. Men det finns ju inga garantier att historien upprepar sig men det är lite info om risk iallafall.

Detta gäller både aktier och fonder.

Så din får nog ta en funderare när du har lust och köpa din bostadsrätt. ifall svaret blir när priserna sjunker. Ja då är frågan vad du tror kommer göra så att priserna sjunker och ifall det scenariot kommer dra med sig börsen också. i ett sånt scenario vill man ju inte ha sina bostadsköpar pengar i varken fonder eller aktier. iallafall inte på svenska börsen.

Då är jag med. Om man leker med tanken att man vill använda pengarna om 3 år, hur förvaltar man dem bäst till dess?

Jag tror inte att jag kommer köpa en bostadsrätt och definitivt inte i Stockholm. Jag lämnar den staden snart och ämnar inte komma tillbaka mer än tillfälligt. Snart flyttar jag utomlands och var jag hamnar och vill bo senare i livet vet jag inte. Kanske blir det i ett hus på landet i Sverige eller någon annan stans. Men det är minst tre år bort.
Citera
2016-11-30, 09:25
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Då är jag med. Om man leker med tanken att man vill använda pengarna om 3 år, hur förvaltar man demå bäst till dess?

Jag tror inte att jag kommer köpa en bostadsrätt och definitivt inte i Stockholm. Jag lämnar den staden snart och ämnar inte komma tillbaka mer än tillfälligt. Snart flyttar jag utomlands och var jag hamnar och vill bo senare i livet vet jag inte. Kanske blir det i ett hus på landet i Sverige eller någon annan stans. Men det är minst tre år bort.

ett vanligt sparkonto hos en bank med insättningsgaranti är ju alltid så säkert som det kan bli. Kanske kan räkna med en ränta på 0.5% jag har dålig koll på dessa.

Sedan kan det ju visa sig att om 3 år kan det ju ha varit jättebra att haft pengar i dem här fonderna som du nämner men innan man vet det så ska du veta att du tar en större risk än någon som har sparhorisont 10 år t.ex.

Men hade jag varit dig och jag hade som mål att om 3 år ska jag bo i mitt drömhus så skulle jag ta reda på vad det kommer kosta mig och så skulle jag sedan se hur mycket jag skulle behöva spara varje månad för att uppnå det målet. Sedan är det upp till dig hur mycket risk du vill ta med ditt sparande.

mer risk kan gö så det går snabbare dock även göra så det tar längre tid.
Citera
2016-11-30, 11:31
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
ett vanligt sparkonto hos en bank med insättningsgaranti är ju alltid så säkert som det kan bli. Kanske kan räkna med en ränta på 0.5% jag har dålig koll på dessa.

Sedan kan det ju visa sig att om 3 år kan det ju ha varit jättebra att haft pengar i dem här fonderna som du nämner men innan man vet det så ska du veta att du tar en större risk än någon som har sparhorisont 10 år t.ex.

Men hade jag varit dig och jag hade som mål att om 3 år ska jag bo i mitt drömhus så skulle jag ta reda på vad det kommer kosta mig och så skulle jag sedan se hur mycket jag skulle behöva spara varje månad för att uppnå det målet. Sedan är det upp till dig hur mycket risk du vill ta med ditt sparande.

mer risk kan gö så det går snabbare dock även göra så det tar längre tid.

Mjo det är väl det. Finns det inget mellanting som är säkert men ändå ger några procent avkastning? Räntefonder kanske? Eller så får jag fundera lite. Bostadsköp känns oerhört långt bort nu men samtidigt kan ju mycket ändras bara på ett år.
Citera
2016-11-30, 17:52
Medlem
JamesHjortkloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Mjo det är väl det. Finns det inget mellanting som är säkert men ändå ger några procent avkastning? Räntefonder kanske? Eller så får jag fundera lite. Bostadsköp känns oerhört långt bort nu men samtidigt kan ju mycket ändras bara på ett år.
På en 3-års horisont är nog det säkraste att ha pengar på sparkontot som rakarna säger. Annars är det nog bara Lendify som jag kan komma på som har en hyffsad avkastning (6-7% om jag förstår det rätt) där du agerar bank. Jag har inte själv testat på och är inte insatt hur det fungerar, men det kan vara värt att kolla upp.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in