2016-09-23, 14:50
Medlem
Butteris avatar
SR P4 har en artikelserie om Mari Aldrev.

Mari har öppnat sitt hem för Alishah från Afghanistan
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=160&grupp=23265&artikel=6 518110
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6517722

På Urbergsgatan i Vilbergen i Norrköping pågår firandet av en 17-åring. Han heter Alishah och är flykting från Afghanistan. Sedan en tid tillbaka bor han hemma hos Mari Aldrev. I lägenheten bor också Maris 19-åriga dotter Malin och dotterns pojkvän Elliot

SR säger

I serien ska vända och vrida på synpunkter, åsikter om hur vi ska ta emot våra nya svenskar, se problem och möjligheter, träffa både de som berörs direkt som en flyktingfamilj, de som är rädda och oroliga för de utmaningar som migrationen ställer på samhället och de som tar emot och jobbar med asylsökande.

För Mari är det ett självklart val att ta sig an ett ensamkommande barn.
– Jag älskar människor och det här ger så mycket tillbaka, säger hon.

På nedanstående länk finns lite mer text och fler bilder.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4962&grupp=23238&artikel= 6522399

Fast är detta hela sanningen? I det artiklar som SR skrivit nämns dottern, dotterns pojkvän och Alisha.

https://www.facebook.com/mari.ahldrev/about?section=relationship&pnref=about

Tittar Maris Facebook så har hon en styvson till Benj*min Khodad*di (*=a) och tittar man på Ratsit så finns det även en Mohamm*d H*shem Abdalb*ri (*=a) på adressen. Dessa nämner Mari inte i någon av alla de artiklar som skrivit om henne.

Maria Aldrev har gått ut i offentligheten "SR P4" och berättat om sitt engagemang för flyktingbarn. I intervjuer med P4 så nämns inte de andra "barnen" Benjamin och Mohammad. Läser man artiklarna får man intrycket av att Mari vill dölja något!

Kommer verkligen P4 att vrida och vända på det hela, eller kommer de att med hull och hår svälja de uppgifter de får av Mari? Stämmer bilden med värnlösa barn som ofta målas upp eller är rör det sig om som många tror unga män som ljuger om din ålder och som i flera fall ha visat sig vara kapabla till grova kriminella handlingar.

I det kända fallet med Johanna Möller så fick man se att HVB verksamheten inte var speciellt rumsren. Det visade sig att det var pengar och sex som var det drivande i fallet med JM och Pangelius AB. Är det kanske vanligt att de inblandade i boende vill visa upp en yta av humanism, men att skälen oftare är ekonomiska och ibland sexuella.

Mari har gått med på att låta P4 vrida och vända på synpunkter, vi kan väl anta att P4 varken kommer att göra detta på ett öppet sätt eller ifrågasätta motiven hos de som tjänar stora pengar på flyktingbarn.

Frågan i denna tråd är, finns det något skumt med Maris flyktingbarn, döljer hon något, är journalisterna på P4 aningslösa?

Känner någon till mer om de barn som inte nämns?
Senast redigerad av Butteri 2016-09-23 kl. 14:53.
Citera
2016-09-23, 15:33
Medlem
VolvoF12s avatar
Japp finns en del frågetecken kring denna kärringen.
Undrar hur många kärringarna som henne det finns i Sverige, är dessa individer som drar ner Sverige mer och mer i avgrunden.
Självklart är hon socionom i grunden.
Hade det varit den omvända med fet medelålders gubbe och tonårstjejer är det dessa kärringarna som gapat mest och högst.
Kollar man hennes Facebook så får jag Johanna Möller vibbar, förhoppningsvis är det väl inget mord i denna historien trots avsaknaden av make och pappa på adressen.

SR skriver också att killen flydde från Iran där han jobbade tre år på fabrik.
Undra om detta är medvetet av Journalisten och ett trendbrott. Självklart mera PK att skriva att killen flytt från oljefatsbomber.

http://www.merinfo.se/person/Norrk%C3%B6ping/Mari-Helen-Aldrev-1966/bpe87-2ginh
Senast redigerad av VolvoF12 2016-09-23 kl. 15:49.
Citera
2016-09-23, 19:06
Medlem
Drapåtrissors avatar
I en tidigare artikel på SR säger hon att det är ok att ljuga om sin ålder. Även att pengar borde tas från andra områden typ vägunderhåll och annat som hon anser mindre viktigt än att dalta med dom många skäggbarn hon vurmar för. Måste inbringa en mindre förmögenhet varje månad att bedriva sin privata lilla "barnkammare"? Dessutom bjuds det på gratis toy-boys att leka med för inte tror väl någon att hennes välvilja är utan motkrav?
Citera
2016-09-23, 19:20
Avslutad
Och alltid med särflinet och dumskälen: Jag älskar människor eller jag älskar baaaarn.

Det bara skriker batiksochäxa om henne. Undrar om hon skulle vara lika god utan de många tusen som rullar in på hennes konto varje månad.
Citera
2016-09-23, 19:32
Medlem
VolvoF12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Och alltid med särflinet och dumskälen: Jag älskar människor eller jag älskar baaaarn.

Det bara skriker batiksochäxa om henne. Undrar om hon skulle vara lika god utan de många tusen som rullar in på hennes konto varje månad.
Får ringa och fråga.
Citera
2016-09-23, 20:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoF12
Får ringa och fråga.

Hon slänger på luren så fort dödsrasisterna från flashback ringer.
Sen står det i DN dagen efter om "dödsrasistattacken på snäll kvinna. "Kvinnan berättar: Jag var livrädd efteråt, mår dåligt nu och har kramat den lille bebisen extra hårt i dag".
Citera
2016-09-24, 09:05
Medlem
Butteris avatar
I Artiklarna i SR P4 så nämns inte att Mari har haft haft flyktingbarn förut

Men i SVT nämns det
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/flykting-som-inneboende
"Alisha flyttar in hos Marie
Marie Aldrev vill samma sak som familjen Vigren. Hon har i flera år varit familjehem åt ensamkommande flyktingbarn."

Mari får fritt lägga ut texten om sin humanism

"– Förutom att hjälpa andra så får jag väldigt mycket tillbaka. Jag får lära mig massor om människor, andra länder och språk. Det tycker jag är intressant, säger Marie Aldrev."

Men varken SVT eller SR P4 som skulle "vrida och vända" verkar vara intresserade av att fråga Mari Aldrev om den ekonomiska ersättningen som hon får.

Det värsta med de ensamkommande barnen är att det i många fall visat sig vara unga män utan egentligen flyktingskäl. Många verkar tycka att det är ok ändå, de får gärna ljuga om sitt ursprung och sin ålder, för det får det ju bättre i Sverige. Nu till det hemska i det hela, pengarna som staten betalar ut för "barnen" 30 miljarder bara för de som kom under 2015. Plockas till en del av utlandsbiståndet.

Ingen av de som är med i jakten på asylpengarna eller media som borde granskat det hela reflekterar över att. - för varje ensamkommande som skall tas hand om i Sverige, så blir hundratals svältande och riktigt nödlidande utan hjälp i t.ex. Bangladesh. Jo det stämmer, staten plockar en del av pengarna direkt från utlandsbiståndet.

- Så det Marie, Bert Karlsson och deras kolleger i asylbranchen egentligen åstadkommer är att prioritera relativt starka ekonomiska invandrare, som har haft kraft och ekonomi att ta sig till Sverige. Före riktig behövande i 3:e världen.

Jag ser framför mig välmående unga män från Afghanistan boende i Sverige till ett pris av mellan 60 000 - 80 000 kr/månad, klädda i dyra kläder med dyra smartphones och Facebook konton där de lägger ut sitt liv som ofta ser ut att vara rena lyxlivet.

I kontrast till detta set jag hundratals barn, utan mat medicin och rent vatten, som blir utan bistånd för att pengarna som kunde hjälp dessa hundratals nödlidande i t.ex. Bangladesh istället används till en frisk välmående ung man.

Så lite frågor jag tycker SR P4 kan ställa till Mari

- Hur många flyktingar barn har du?
- Hur mycket pengar tjänar du på barnen?
- Vad tycker du om att pengarna som bekostar dina relativt välmående "barn" tas från nödlidande i 3:e världen?
Citera
2016-09-24, 13:43
Medlem
Butteris avatar
Är hon verkligen medveten?

Marie Aldrev säger att hon är medveten om att det frestar på systemen att ta emot så många ensamkommande barn som kom förra året. Men hon tror att resurserna finns men att de behöver omfördelas.

– När det kommer så många krävs en omfördelning av resurserna. Jag tycker att man i alla läge ska prioritera barn och ungdomar. Då får man dra ner på andra utgifter. Som att rusta upp vägar och skolor och saker som inte handlar om människor.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6522288

Men omfördeling av resurser tas även utlandsbiståndet.

För de pengar hennes Alisha kostar under 1,5 år Så skulle man i Afghanistan kunna:

- bygga en standardskola med 6 klassrum
eller
- bygga 1000 brunnar som förser 180 000 personer med vatten
eller
- bygga 4 förlossningskliniker med utrustning och instrument
eller läs mer på: https://start.varldensbarn.se/en-liten-gava-kan-gora-hela-skillnaden/

Jag bli mer och mer irriterad på de självgoda "Godhetsknarkarna" som medverkar till att enorma resurser lägg på fel personer. Sedan bli jag mer och mer övertygad om Mari egentligen utnyttjar systemet och inte följer de regler som gäller för familjehem.

Hur fördelar man 2 sovrum på 5 personer?

- I trerumslägenheten bor också Maris 19-åriga dotter Malin och dotterns pojkvän Elliot
PERSONER på adressen
Mari Helen Aldrev, 50
Elli*tt Mariann Malmgren, 23
M*lin Helen Aldrev, 19
M*hammad Hashem Abdalbari, 18

Jag undrar hur de får ett eget rum till Alisha:

Det är viktigt att man är en familj som har ett tryggt, varmt och välkomnande hem, men det är också viktigt att man som tonåring kan stänga om sig och få vara ifred emellanåt. Därför ska barnet/ungdomen ha ett eget rum. I en syskonplacering kan det kännas tryggt att dela rum och för mindre barn kan det vara passande att dela rum med något barn i familjen.
Senast redigerad av Butteri 2016-09-24 kl. 14:00.
Citera
2016-09-24, 16:23
Medlem
VolvoF12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri

Så lite frågor jag tycker SR P4 kan ställa till Mari

- Hur många flyktingar barn har du?
- Hur mycket pengar tjänar du på barnen?
- Vad tycker du om att pengarna som bekostar dina relativt välmående "barn" tas från nödlidande i 3:e världen?
Tycker några kan ringa SR Östergötland.
Nu ska ju reportage handla om två kvinnor som har helt olika uppfattning, men därför kan man väl endå ställa lite kritiska frågor och inte bara göra ett feel good reportage om kvinnan.
Har inte läst mera i serien och vet inte om reportage om andra kvinnan är publicerad än. Misstänker dock starkt att hon kommer få flera fuffa och kritiska frågor.
Citera
2016-09-24, 16:31
Medlem
VolvoF12s avatar
Jag är ingen stjärna på skrivandes ädla konst, några som har denna förmåga kan väl dra iväg ett mail med frågorna som vi i tråden undrar över.
Reportern som gjort reportage.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3884&artikel=4267821
Citera
2016-09-24, 17:55
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoF12
Jag är ingen stjärna på skrivandes ädla konst, några som har denna förmåga kan väl dra iväg ett mail med frågorna som vi i tråden undrar över.
Reportern som gjort reportage.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3884&artikel=4267821
Det kan nog behövas! Uppenbart undanhåller hon saker för SR P4. Troligen spelar de flesta som tjänar bra pengar på "ensamkommande" med i spelet om statens pengar och de är beredda att försvara sina inkomster oavsett vad det kostar Sverige eller om det är den bästa lösningen.

Sedan kan man undra hur fyra personer klarar sig med ett sovrum (lilla Alisha skall enligt kraven ha ett eget sovrum). Eftersom det är en trea de bor i så blir det bara ett sovrum över till Mari, dottern, dotterns kille och Mohammad (om han nu bor där eller om det är något fuffens med hans folkbokföring).

Alishas historia är tunn...

Det finns inga papper som visar hur gammal Alishah är. Han kommer från en liten bergsby och han säger att han vet att han är född 1999 eftersom alla födelseuppgifter alltid skrevs upp i en koran i moskén.

Alishah Ghulam Ali flydde till Sverige efter att ha jobbat i en fabrik i Iran i tre år. Hans pappa dog när han var sju år och samtidigt försvann hans mamma. När han var 13 år lämnade han sin hemby i Afghanistan och flyttade till Iran.

Tydligen klarade han sig 6 år i sin hemby utan föräldrar. Sedan jobbade han på fabrik i Iran i 3 år, nyss fyllda 13 jobbar han i tre år och måste haft bra betalt, resan till Sverige är inte billig uppåt 80 000 kr kan det kosta med hjälp av flyktingsmugglare.

Alisha jobbar alltså i fabrik i Iran, tjänar så pass att han på under tre år kan försörja sig och dessutom spara ihop till de tiotusentals kronor som smugglingen till Sverige kostar. Då kan man inte låta bli att undra: -Vad är asylskälet?
Citera
2016-09-27, 18:16
Medlem
Butteris avatar
Här är Maris motpol i artikelserien

Helene Claesson är 67 år och från Norrköping. Hon ser problem med brist på pengar till skolor och äldrevård och undrar hur resurserna ska räcka till med fler invandrare i landet.
- Gränsen för vad vi klarar av är nådd, anser jag. Nu måste vi klara ut det vi har i vårat land.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6524644

- med totalt ca. 71 miljarder är asylinvandringen en av de största utgifterna i statsbudgeten. Det är skrämmande siffror. Hade inte regeringen satt in gränskontroller så hade Sverige havererat ganska omgående. 160 000 kom till Sverige under 2015. För att få en uppfattning om den enorma kostnaden så kan man jämföra med UNHCR:s budget på 30 miljarder för att hantera 36 miljoner flyktingar.

Sverige 160 000 flyktingar, kostnad 71 miljarder.
UNHCR 36 000 000 flyktingar, kostnad 30 miljarder

Det är nog få som förstår hur illa ute lilla Sverige är, som har gett sig ut på väldigt djupt vatten ekonomiskt genom att "öppna sitt hjärta"! För Mari Aldrev är lösningen enkel, ta in mer flyktingar och ta pengar från annat i budgeten. Snacka om imbecill tant.

Den ekonomiska aspekten är en sak, den sociala oron som vi bara sett väldigt lite av ännu, kommer först om några år. Och om 15 år kommer det som händer i Malmö att te sig som idylliskt.

Stoppa de giriga asylbaronerna, de deltar i att förstöra Sverige
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in