Citat:
Ursprungligen postat av
AutumnInNewYork
Kek
Nej, det går inte att jämföra eror. Om Gretzky skulle spelat nu så skulle han haft allt han hade då PLUS alla förutsättningar som dagens hockeyspelare har. Om man tror att Gretzky var den enda spelare som tog hockey seriöst på 80-talet tror man fel.
Just därför man inte vet vad man skulle få idag. På den tiden var många med Gretzky maratonlöpare på isen. Man klockade 25-30 min per match
i ett lägre tempo. Idag är man sprinters som kör slut på sig med 20 min
i ett högre tempo.
Vad är det som säger att han skulle vara bättre anpassad till - ett för honom - helt nytt landskap gentemot spelare som faktiskt
bevisat sina egenskaper under nuvarande förhållande som råder?
Tänk ett gigantiskt akvarium med olika fiskarter. Vissa är dominanta. Sen sänker du temperaturen, justerar belysningen, lägger in nya naturelement och planterar in nya arter. Låt tiden gå och se att vissa klarat övergången bra(Jagr) andra dött ut(Rob Schremp, Linus Omark) och några arter tagit ny mark.(Chris Kreider)
Är inte lönt att plantera in en insjöfisk i världshavet...
Hade vi haft en hypotetiskt "All-time draft" inför nästa säsong så hade jag tagit Crosby före Gretzky alla dagar i veckan.
Gretzky var fenomenal för sin tid men skulle knappast överglänsa nutidens toppspelare.
Att börja köra bil när alla andra cyklar är en sak, men sen då; när alla andra också kör bil?