2016-09-22, 16:04
Medlem
Hola!

Funderat på att börja odla ogräs i flera år, men pga lathet och annat orkar jag inte köpa/beställa sådant som ska ingå i en standard nybörjarodling. För några dagar sedan hittade jag frön i påsen och bestämde mig för att göra något vettigt av dem. Jag är såklart bekant med mekanismerna kring könet på växten, så den här odlingen är primärt inte för att få blommor, utan för att se om jag lyckas odla upp någonting med vanliga hushållsresurser. Förmodligen är det någon form av "pushing the limit", känns på något sätt moraliskt fel att odla hemma .

Min lägenhet är hyfsat stor men med ytterst lite ljusinsläpp. För att det inte ska kännas så instängt har jag därför nästan alltid alla fönster öppna. Vet inte direkt vad jag har för rumstemperatur men kan tänka mig att det är runt 18 grader. Bristen på ljus gör att jag har svårt att få växter att klara sig någon längre tid, men jag är uppvuxen i trädgården så har hyfsad koll på växtskötsel.
LETS GO!

Tänker mig att ett inlägg = ett steg. Min förhoppning är att ni kan komma med lite konstruktiv kritik hur jag kan förbättra eller tänka kring min odling. Kan hända längs med vägen att jag köper något om jag märker att det behövs, men målet är att jag ska klara mig på vad jag har hemma.

-Holdihesten
Senast redigerad av holdihesten 2016-09-22 kl. 17:02.
Citera
2016-09-22, 16:10
Medlem
STEG 1.

Så, jag sitter hemma och hittar ett halvt dussin eller så frön och är rastlös och uttråkad och vill starta igång nya projekt.

Minns mammas alla hushållspapperssnuttar med frön hemma och blöter upp ett papper och lägger i fröna.
Eftersom det är rätt svalt i min lägenhet var jag rädd att de inte skulle ta sig, så jag la pappret i en plastpåse och virade en frottéhandduk runt den och la allt bakom ett element. Ett par dagar senare, minns inte exakt hur många plockade jag ut pappret och där ligger fyra små söta groddar.
Citera
2016-09-22, 16:12
Bannlyst
Om du inte är intresserad av att få blommor utna mest vill odla för sakens skull, varför då inte välja någon laglig växt så att du inte kan hamna i trubbel om någon skulle få nys om detta?

Sätt några chilisar eller liknande.
Citera
2016-09-22, 16:15
Medlem
STEG 2.

hjälp! Jag trodde inte ens att de skulle grodda, men nu gjorde de det och då kan man ju inte slänga.
Så, eftersom jag hade ont om tid tog jag lite sån där kokosfiberjord och en pappmugg och satte groddarna. Drog över lite plastfilm och satte muggen i ett miniväxthus från IKEA.

Sen fick jag lite panik - den måste ju ha ljus, och min lägenhet är verkligen inte ljusduglig. Så, jag löste situationen genom att ta en stark skrivbordslampa med halogen. Jag resonerade som så att halogenen ger både varmt ljus och värme.
Så, det fick duga!
Citera
2016-09-22, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Om du inte är intresserad av att få blommor utna mest vill odla för sakens skull, varför då inte välja någon laglig växt så att du inte kan hamna i trubbel om någon skulle få nys om detta?

Sätt några chilisar eller liknande.

Som sagt, har tänkt på det här ett bra tag och någon gång i framtiden kommer jag ha en seriös odling. Men någonstans ska ju karriären börja!
Citera
2016-09-22, 16:26
Medlem
STEG 3.

Det första jag gjorde när jag vaknade var att springa ut i vardagsrummet och titta hur det gått för min lilla pappmugg. Och jävlar! Två små skott kikade fram! Tänkte att det nog är bäst om jag planterar om till något mer hållbart, så jag tar den största krukan jag hittar hemma och fyller med kokosfiber, värmer upp allting med hårfön så skotten inte ska få temperaturchock.

Jaha, nu då, vad gör man av krukan? Hade muggen stående på mitt skrivbord lite temporärt men om det här ska gå vägen måste krukan få ett litet hem. Letar igenom förrådet och hittar en flyttkartong. Tejpar insidan med folie (matta sidan ut!) och viker upp locket så att det ser ut som ett litet hus. Flexar in skrivbordslampan med halogen och tejpar in en varm LED-lampa.
Kändes som en bra grej med extra lampa. Är rädd för att det blir för lite ljus, men vet å andra sidan inte om LED hjälper? Nå väl.
Nu står kartongen på en stol vid fönstret. Tänker att det ska hjälpa luftflödet. Får stänga fönstret inatt så det inte blir för stora temperaturskillnader.
Senast redigerad av holdihesten 2016-09-22 kl. 16:30.
Citera
2016-09-22, 16:38
Medlem
du måste ha speciella lampor när du ska odla weed, det funkar inte med vanliga LED lampor osv då det är fel ljusspektrum på dom.
Citera
2016-09-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius
du måste ha speciella lampor när du ska odla weed, det funkar inte med vanliga LED lampor osv då det är fel ljusspektrum på dom.

Jag läste här: http://wiki.magiskamolekyler.org/Odling_av_Cannabis#Lampor och där står det att i alla fall under den här fasen går det bra med halogen? Stämmer det?
Citera
2016-09-26, 21:53
Medlem
Men för helvette du kommer ju åka dit stick iväg och köp dig ett kolfilter och ett vettigt tält. Du får igen kostnaden typ första skörden om du sköter den.

Antar du röker eftersom du har bagseeds hemma

Edit: Cannabis stinker satans och kan penetrera betongväggar 1meter tjocka....
Citera
2016-11-13, 21:08
Medlem
Så, nu har plantan växt till sig en hel del och jag orkar inte ha uppe den mer pga livet. Men kul var det och bladen har jag smakat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in