2005-12-09, 19:16
Medlem
Dennos avatar
Potatis är ju väldigt gott att ha till maten.

Men ofta blir potatis rätt slemmig om man fryser den. Finns det något bra sätt att frysa potatis så den behåller sig fräsh?

Potatismos? Hur är det att frysa?
Citera
2005-12-09, 23:25
Medlem
Ställer samma fråga som du gör, och det enda jag kan komma på är att vissa potatissorter tål bättre att frysas än andra. Vilka dom sorterna är har jag inte räknat ut än, men hoppas få tips om det här. Det händer att jag fryser ner halvätna portioner från restauranger och ibland är potatisarna bruna, mosiga och osmaklga när jag tar upp den frysta maträtten, men ibland är potatisen nästan lika god och fräsch som den var innan den frystes.
Citera
2005-12-09, 23:41
Medlem
Nu vet jag inte hur länge du vill lagra potatisen,men annars funkar kallt vatten och in i kylen med kastrull och allt väldigt bra.
Citera
2005-12-10, 00:48
Medlem
Dennos avatar
Jag vill alltså kunna FRYSA in potatisen. Så man har en komplett matlåda tex.
Jag vill undvika att potatisen blir brun och geggig.
Citera
2005-12-10, 00:52
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Jag vill alltså kunna FRYSA in potatisen. Så man har en komplett matlåda tex.
Jag vill undvika att potatisen blir brun och geggig.

Nemas problemas.
Brukar frysa in gryta eller soppa som innehåller potatis. För at inte tala om pallt.
Funkar kanon!
Citera
2005-12-10, 00:54
Medlem
jocke-abcs avatar
Inte direkt tipps på hur man fryser det men ett tipps är annars att frysa in såsen eller var det nu är du har till men kokar potatis kvällen innan.
Citera
2005-12-22, 19:23
Medlem
Köper man färdiglagad djupfrys mat t.e.x pyttipanna, pommesfrites m.m. så är potatisen aldrig vattniga. Undrar hur de gör egentligen?
Citera
2005-12-22, 19:27
Medlem
slippys avatar
Man kan juh inte frysa potatis på så himla många sätt förutom att lägga den i frysen men du kan juh alltid steka den innan du fryser den, jag vill minnas att stekt potatis inte blir som du beskriver.
Citera
2005-12-22, 19:57
Medlem
Bultmans avatar
I stället för att frysa in potatis så kan man ju skaffa färdigkokt potatis på burk, den håller sig ett tag. Den är bara att värma sen och då har potatis om man behöver det snabbt.
Citera
2005-12-22, 20:06
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Köper man färdiglagad djupfrys mat t.e.x pyttipanna, pommesfrites m.m. så är potatisen aldrig vattniga. Undrar hur de gör egentligen?

För att de snabbfryser portionerna så poatisen hinner inte bli kass...
Citera
2005-12-22, 20:09
Medlem
slippys avatar
TIPS!

Koka potatisen i Micron:

Släng några potatisar i en fryspåse. Stick hål på några ställen med en gaffel. In i micron på högsta i ca 8 min. Klart.
Citera
2005-12-22, 20:10
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Man kan juh inte frysa potatis på så himla många sätt förutom att lägga den i frysen

Jodå du kan frysa den rå - i jorden. Jag ska ut och skörda lite egen färskpotatis imorgon när jag är ledig och det ligger runt noll nu. Kanon!
Tillsammand med grönkål och lite andra vintergrönsaker.

/åretruntodlaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in