2016-09-21, 23:04
Medlem
callutwices avatar
Jag läste i en bok av Michael Pollan (Min andra natur) att vissa ogräs har utvecklats tillsammans med människans odling av grödor, där de bytt utseende för att maskeras med de odlade grödorna. Någon som kan några intressanta exempel på denna företeelse (i allmänhet)?
Citera
2016-09-21, 23:21
Medlem
Vi har ju en hel del tamdjur (hundar, katter, ) och boskapsdjur (kor, hästar, grisar).

Men du kanske tänker på mer, för människan, omedvetna/oavsiktliga evolutionära ändringar?
Citera
2016-09-21, 23:25
Medlem
callutwices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Vi har ju en hel del tamdjur (hundar, katter, ) och boskapsdjur (kor, hästar, grisar).

Men du kanske tänker på mer, för människan, omedvetna/oavsiktliga evolutionära ändringar?

Ja precis, tänker mer på arter vi ser som vilda, men som i högsta grad är ett omedvetet resultat av människan
Senast redigerad av callutwice 2016-09-21 kl. 23:28.
Citera
2016-09-21, 23:30
Medlem
studentrolands avatar
Det finns nog en hel del exempel att finna om man googlar "Vavilovian mimicry"... oljedådra är ett exempel som nämns,
Citat:
One case of Vavilovian mimicry is the gold-of-pleasure or false flax (Camelina sativa linicola), which looks much like the flax plant Linum usitatissimum, and occurs with it in the field.
ett annat råg,
Citat:
Another example is rye (Secale cereale), a grass which is derived from wild rye (Secale montanum), a widely distributed Mediterranean species. Rye was originally just a weed growing with wheat and barley, but came under similar selective pressures to the crops.
...även havre var en gång ett ogräs som växte intill vete och kornodlingar tydligen, och exemplen är fler...
Citera
2016-09-21, 23:40
Medlem
callutwices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Det finns nog en hel del exempel att finna om man googlar "Vavilovian mimicry"... oljedådra är ett exempel som nämns,

ett annat råg,

...även havre var en gång ett ogräs som växte intill vete och kornodlingar tydligen, och exemplen är fler...

Vad intressant. Tack, då har jag namnet på företeelsen. Undrar om det finns liknande, men med djur.
Citera
2016-09-21, 23:54
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callutwice
Vad intressant. Tack, då har jag namnet på företeelsen. Undrar om det finns liknande, men med djur.
Det verkar inte så enl. denna sidan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in