2016-09-20, 13:28
Medlem
Tjänar röntgensjuksköterskor bra?

Såg en lista som sa att de tjänar 70k dollars. inte är det väl per månad?
Citera
2016-09-20, 13:33
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Medellönen år 2015 i landstinget var ca 30 000 kr enligt Vårdförbundet. Du får själv omvandla det till "dollars". Vad de tjänar i USA vet jag inte.

https://www.vardforbundet.se/siteassets/rad-och-stod/lon/lonestatistik-2015-offentlig-sektor.pdf
Citera
2016-09-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Medellönen år 2015 i landstinget var ca 30 000 kr enligt Vårdförbundet. Du får själv omvandla det till "dollars". Vad de tjänar i USA vet jag inte.

https://www.vardforbundet.se/siteassets/rad-och-stod/lon/lonestatistik-2015-offentlig-sektor.pdf

Oj, känner en snubbe som skall bli det i england. Fattade inte varför först för det är väldigt långt från vad han gjort tidigare, men nu fattar jag. Han är en douch btw.
Citera
2016-09-20, 14:03
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madeleine100
Tjänar röntgensjuksköterskor bra?

Såg en lista som sa att de tjänar 70k dollars. inte är det väl per månad?
Nej, i USA anger man allt som oftast årslön. $70.000 per år är bra betalt för att vara USA och mycket bra betalt hade det varit i Sverige, 50.000 i månaden.
Citera
2016-09-20, 15:52
Medlem
Memmajemmas avatar
En röntgensyrras ingångslön är ca. 26 000kr/månaden. Men varierar givetvis beroende på Landsting eller om det är privat. Enligt Vårdförbundet ligger taket på ca.35 000kr men då är det en sköterska som jobbat länge inom den privata sektorn.
Citera
2016-09-21, 00:18
Medlem
Brokenbacks avatar
Går inte riktigt att jämföra mot andra länder då det inte är riktigt samma yrke. I Sverige är det mer fokus på omvårdnad och du får även ge läkemedel. Med en kortare påbyggnadsutbildning får du även jobba som "vanlig" sköterska. Utanför Sverige är det en relativt teknisk utbildning, och benämningen då ofta (översatt) - röntgenassistent. Svenska rtgssk har ett gott rykte utomlands just på grund av den breda utbildningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in