2016-09-19, 11:11
Medlem
Undrar var ordet futt kommer? Hittar inget på Google och blev nu så nyfiken att jag frågar er.

Futt. Byggfutt. En liten restaurang på ett bygge.

Mvh
Citera
2016-09-19, 11:15
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremile
Undrar var ordet futt kommer? Hittar inget på Google och blev nu så nyfiken att jag frågar er.

Mvh
Den brukade helt enkelt vara "futtigt" utrustad en enklare restaurang, men futtigt är för långt ord så det blev "futt"
Citera
2016-09-19, 11:20
Medlem
Futt. Härleds alltså från värmekällan i matskjulet.
Citera
2016-09-19, 16:06
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremile
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Futt. Härleds alltså från värmekällan i matskjulet.
Det är ett vanligt missförstånd att det har med elden att göra, som i att sätta futt på en brasa, medan ordet i det här sammanhanget som så många andra av våra ord förstås kommer från tyskan.

Förkortning av futter som betyder foder/föda.
Citera
2016-09-19, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Det är ett vanligt missförstånd att det har med elden att göra, som i att sätta futt på en brasa, medan ordet i det här sammanhanget som så många andra av våra ord förstås kommer från tyskan.

Ja, du säger det, Svenska akademien en annan sak. Du får väl visa att du har rätt. Annars kan jag ju kontra med att det handlade om futtiga portioner som delades ut och att det därför kommer från tyskans fott-. Förstås.
Citera
2016-09-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Blev en aning konfunderad, jag har alltid hört och själv sagt -fjutt. Googlade och det heter både futt och fjutt när man sätter eld på något, enligt synonymordlistan jag hittade iaf. Kan tänkas vara dialektala skillnader kanske.
Edit. även liten som en fjutt är vad jag är van vid att höra, aldrig hört futt.
Senast redigerad av lacrima 2016-09-19 kl. 16:35.
Citera
2016-09-19, 19:17
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Blev en aning konfunderad, jag har alltid hört och själv sagt -fjutt. Googlade och det heter både futt och fjutt när man sätter eld på något, enligt synonymordlistan jag hittade iaf. Kan tänkas vara dialektala skillnader kanske.
Edit. även liten som en fjutt är vad jag är van vid att höra, aldrig hört futt.

Att sätta eld på något kallas också för att "tutta på" eller "tutta eld".
Citera
2016-09-22, 19:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Att sätta eld på något kallas också för att "tutta på" eller "tutta eld".
Detta förefaller dock enligt SAOB inte ha något med det ljudhärmande futt att göra. Eventuellt från romani, där dud/dut/tut betyder ljus, lampa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in