Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-18, 22:07
  #1
Medlem
Hej, jag har just installerat Windows 10 Pro på datorn. När jag sökte efter priserna så hittade jag några sidor med väldigt billiga licenser. Man kan till exempel köpa en 10 Pro-licens för 15 €, alltså 150 kronor. Jämfört med Dustins pris på 1 700 så är det ju rena fyndet. Microsoft själva tar 1 400 för en licens om man köper den på deras hemsida.

Hur kan det komma sig en del webbplatser säljer licenser så billigt? Jag har sökt på Nätet efter information om saken men får inga avgörande svar. Tvärtom varierar de från att licenserna är helt lagliga till att de genererats "on the fly"och slutar fungera efter några månader.

Slutligen köpte jag en licens för 340 kr.
__________________
Senast redigerad av akrylforlibbad 2016-09-18 kl. 22:25.
Citera
2016-09-18, 22:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Hej, jag har just installerat Windows 10 Pro på datorn. När jag sökte efter priserna så hittade jag några sidor med väldigt billiga licenser. Man kan till exempel köpa en 10 Pro-licens för 15 €, alltså 150 kronor. Jämfört med Dustins pris på 1 700 så är det ju rena fyndet. Microsoft själva tar 1 400 för en licens om man köper den på deras hemsida.

Hur kan det komma sig en del webbplatser säljer licenser så billigt? Jag har sökt på Nätet efter information om saken men får inga avgörande svar. Tvärtom varierar de från att licenserna är helt lagliga till att de genererats och slutar fungera efter några månader.

Slutligen köpte jag en licens för 340 kr.

Du kan aktivera windows med "microsoft toolkit".
Citera
2016-09-18, 22:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbdinGTX
Du kan aktivera windows med "microsoft toolkit".
Jag har faktiskt prövat det programmet, och -jovisst så aktiverades Windows på en gång men efter någon vecka var Windows avaktiverat och Pro-versionen försvann. Windows återställdes till Home utan min inblandning. Min fråga var om någon vet något om legitimiteten hos de billiga licenserna.
Citera
2016-09-18, 22:49
  #4
Medlem
Man köper sig ett datahack så klart, som kanske eller kanske inte fungerar i längden.
Citera
2016-09-19, 02:04
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Läs på om skillnaden mellan OEM och boxade licenser...
Citera
2016-09-19, 02:19
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Läs på om skillnaden mellan OEM och boxade licenser...

Precis min tanke, men 10 OEM för €150? Det blir ju knappt 150 spänn per licens. Finns OEM så billigt på marknaden? Har ju läst att stora tillverkare, exempelvis Lenovo med flera, köper OEM för ungefär sådana belopp per licens, men dessa köper ju verkligen i bulk!

(Jag som trodde jag köpte billigt OEM för 600, men det var flera år sedan, och det var garanterat äkta med skiva, hologram och allt..)

Tror det är fejkade licenser till det priset, €15.
Citera
2016-09-19, 07:19
  #7
Medlem
Prisskillnaden (ca 150 kr) och vart de säljs någonstans visar att något inte stämmer. För länge sedan fanns det också falska skivor med hologram mm.

Hur länge dom som säljs funkar har beskrivits som ett lotteri. Även om det skulle vara riktiga tex volymlicenser mm så säljs dom fortfarande olagligt och kan spärras när det upptäcks på olika sätt.
Citera
2016-09-19, 11:14
  #8
Avstängd
clappens avatar
Jag köpte mitt på ebay för 150spänn någonting, funkar perfekt.
Citera
2016-09-19, 15:48
  #9
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Prisskillnaden (ca 150 kr) och vart de säljs någonstans visar att något inte stämmer. För länge sedan fanns det också falska skivor med hologram mm.

Hur länge dom som säljs funkar har beskrivits som ett lotteri. Även om det skulle vara riktiga tex volymlicenser mm så säljs dom fortfarande olagligt och kan spärras när det upptäcks på olika sätt.
Säljs olagligt hur då menar du?
__________________
Senast redigerad av salxar 2016-09-19 kl. 15:55.
Citera
2016-09-19, 21:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Säljs olagligt hur då menar du?
Enligt licensavtal och andra avtal som säger vad man får göra.
Sen är frågan hur de kommit över nyckeln.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2016-09-19 kl. 21:38.
Citera
2016-09-20, 12:17
  #11
Medlem
En förklaring jag hört är att det är överblivna volymlicenser, dvs ett företag köper en 500-pack volymlicenser till sina anställda, men får 30st st över som nån IT-kille säljer på eget bevåg. Dvs inte olagliga licenser men nån har sålt dom vidare. Fick det som förklaring när jag frågade på en ebay-annons. Givetvis kolsvart försäljning men förmodligen inget fel på licenserna.
Citera
2016-09-20, 12:19
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bastefallarn
En förklaring jag hört är att det är överblivna volymlicenser, dvs ett företag köper en 500-pack volymlicenser till sina anställda, men får 30st st över som nån IT-kille säljer på eget bevåg. Dvs inte olagliga licenser men nån har sålt dom vidare. Fick det som förklaring när jag frågade på en ebay-annons. Givetvis kolsvart försäljning men förmodligen inget fel på licenserna.
Det är inget fel på licenserna eller fuffens med dom. Dock så får man enligt avtalet man ingått med Microsoft inte sälja dessa vidare. Microsoft kan om dom vill spärra dessa när som helst men inget de garanterat kommer att göra. De är bara glada man använder deras OS de har ju redan fått betalt när licensen/licenserna blev sålda dock inte lika mycket som om kreti och pleti själv skulle köpt den i en affär.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback