2016-09-18, 17:08
Medlem
VikingCarrots avatar
Hej!

Jag ska börja plugga till våren. För tillfället bor jag hos mina föräldrar i Göteborg. Gällande studieort har jag att välja mellan Göteborg, Umeå, Linköping och Örebro.

Av personliga skäl fuckade jag upp min gymnasietid och har därför knappt några vänner alls. De få jag har är inga nära vänner och inga jag umgås med på fritiden. Mina problem (de "personliga skälen") är dock i princip lösta nu och därför skulle det passa mig perfekt att flytta (helst till en studentstad) för att liksom börja om på ny kula gällande mitt sociala liv. Det enda som får mig att tveka är att jag då måste ta CSN-lån, vilket jag slipper om jag stannar i Göteborg. Nackdelen med Göteborg är att det knappast är en studentstad, dvs. de flesta studenter där har redan vänner sedan tidigare.

Frågan är alltså hur stor betydelse det har att ta CSN-lån? Det är läkarprogrammet jag ska börja på, så det handlar alltså om ett lån som täcker 5,5 års studier. Hur högt ska man värdera att vara skuldfri efter examen?

Om jag ska flytta, vilken stad borde jag satsa på bland Umeå, Linköping och Örebro? Vilken stad har flest nyinflyttade studenter?

Tack.
Citera
2016-09-18, 17:14
Medlem
Rem-s avatar
Undvik studielån om du kan. Bo hos föräldrarna eller skaffa helgjobb. Nya vänner kan du lika gärna skaffa i hemstaden.
Citera
2016-09-18, 17:14
Medlem
Vad du än väljer så finns det ingen bra anledning till att inte ta fullt csn-lån.
Citera
2016-09-18, 17:44
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Undvik studielån om du kan.

Det här är det absolut sämsta rådet du kan ge TS. Behöver man inte CSN-lånet så tar man det ändå och samlar på hög. Enda anledningen till att inte ta lånet skulle vara om man vet att man aldrig någonsin i framtiden kommer ta något lån. Men även då är det snudd på ett gränsfall.
Citera
2016-09-18, 17:49
Medlem
kinky_Ms avatar
Vill du inte bli vuxen? bo hemma hos mamma
Att bo själv har många fler fördelar så det är vårt att ta CSN-lån. Lätt att betala igen om du blir läkare.
Citera
2016-09-18, 17:52
Medlem
321js avatar
Du borde tänka mest på detta:

http://allastudier.se/tips-o-fakta/3079-bostadsgaranti-endast-i-fyra-studentst%C3%A4der/
Citera
2016-09-18, 18:15
Medlem
Hur fan kan man vara så ängslig för ett csn-lån? Det är nog bäst du stannar hemma hos trygga mamma.

Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Undvik studielån om du kan. Bo hos föräldrarna eller skaffa helgjobb. Nya vänner kan du lika gärna skaffa i hemstaden.
Jävla skitråd.
Senast redigerad av RulleRivare 2016-09-18 kl. 18:23.
Citera
2016-09-18, 18:17
Medlem
Xer0s avatar
Ta studielån och bo kvar hemma.

Studielån är i princip den billigaste typen av lån du kan hitta, och du kan ansöka om att skjuta upp amorteringarna om du inte får ett jobb osv.

Spara pengarna och använd till insatsen till din framtida lägenhet, hur skall du annars ha råd med den?
Senast redigerad av Xer0 2016-09-18 kl. 18:21.
Citera
2016-09-18, 18:18
Medlem
VikingCarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Hur fan kan man vara så ängslig för ett csn-lån? Det är nog bäst du stannar hemma hos trygga mamma.

Enda anledningen att jag är ängslig är för att jag ju kan undvika lånet om jag vill. Hade jag inte kunnat börja i Göteborg skulle jag inte tvekat en sekund.

Men det verkar ju som att det bästa är att ta lånet oavsett, enligt de flesta här.
Citera
2016-09-18, 18:19
Medlem
Laxons avatar
Var inte rädd för att ta CSN-lån, det är bland det mest fördelaktiga lånet du kan ta (räknat på ränta osv), som Kausti och Xer0 nämnde så kan du - om du inte behöver använda pengarna - spara dem.

Och flytta ut! Umeå har jag hört ska vara en jättebra studentstad, satsa på den. Egentligen spelar det ingen roll, du skulle lika gärna kunna stanna i din hemstad, det viktiga är att du flyttar ut ur ditt föräldrarhem. Det komer bli ditt bästa beslut (och du kommer fråga dig varför du inte flyttade ut tidigare). My two cents.

Källa: http://www.csn.se/aktuellt/2015/1.16342
Citera
2016-09-18, 18:21
Medlem
Tycker verkligen du ska flytta till en studentstad träffa nya människor och göra nya saker. Du kommer utvecklas som person och du kommer ha riktigt roligt. Om det vart 1-2 år hade du lika gärna kunnat stannat hemma men nu är det en längre tid. Flytta hemifrån och lär dig vara vuxen på riktigt. Du kommer inte få tillbaka dom här åren när du är såhär ung och kan göra allt du vill
Senast redigerad av vitsvartgul 2016-09-18 kl. 18:24.
Citera
2016-09-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingCarrot
Enda anledningen att jag är ängslig är för att jag ju kan undvika lånet om jag vill. Hade jag inte kunnat börja i Göteborg skulle jag inte tvekat en sekund.

Men det verkar ju som att det bästa är att ta lånet oavsett, enligt de flesta här.
Flytta hemifrån och väx upp även om du pluggar i Göteborg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in