2016-09-18, 02:54
Medlem
MrSimpletons avatar
Förgrundsfakta: Vi har egen djupborrad brunn.

Vi har vatten som smakar riktigt mycket järn i vårt hus, och även en del mangan som gör att handfat och toalett gulnar. Vi gjorde en gratis vattenanalys och fick vår dom, vattnet innehåller en del järn men vattnet går bra att dricka. Killen från stället som gjorde analysen ringde upp och oss och föreslog ett kolfilter som skulle gå loss på 25.000kr vilket är mycket pengar.

Antar att det är fler där ute som haft samma problem. Är dessa dyra lösningar den enda lösningen på problemet? Har för mig jag läst man kan köpa billiga grejer på tex Clas Ohlsson som funkar för att ta bort järnsmaken. Han nämde också något om att i längden är det dåligt för rören om det finns mycket järn i vattnet.

Killen är självklart säljare och det är ju därför de erbjuder dessa gratis vattenanalyser, för att de ska få sälja sina dyra system.

Shoot, hur löste ni problemen?
Citera
2016-09-18, 08:32
Medlem
borrizs avatar
Tycker du skall testa det billigare alternativet innan du köper på dig något dyrare. Glöm inte bara att ta in offerter ifrån olika håll innan du slår till.

I tråden (FB) Req: Hur får man bort järnsmak på dricksvattnet vid en grävd brunn på bästa sätt? så föreslås det att man börjar med att tömma och skölja ur avlagringarna i ditt vattensystem.
Citera
2016-09-18, 12:04
Medlem
Ferneths avatar
Clas ohlsson, Jula, Biltema, osv. Det där är sk patronfilter. Inget för permanentboende med riktigt förorenat vatten. Duger till en sommarstuga, kolonilotter e dyl som har ett litet problem med partiklar.

Gratis vattenanalys behöver inte vara fel, men det finns skojare som använt det som koncept i många år. Norrländskt namn på bolaget. Däremot så innehåller de sällan alla värden som behövs. Skaffa hellre ett riktigt prov, tex genom kommunen.

Räkna med att du behöver ett filter per typ av förorening. Riktiga filter måste servas, fyllas på osv och de vill ha el, isolerat utrymme och ha ett avlopp.
Citera
2016-09-18, 12:10
Medlem
Retsinas avatar
Bygg en egen filterbädd av näver,kutterspån och trollhassel. Billigt och funkar alldeles utmärkt.
Citera
2016-09-18, 14:29
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Järn och mangan är ofarligt att dricka men ger avsättningar i ledningar och porslin, inte bra för vittvätt eller diskmaskinen
Har haft samma problem i mitt hus, efter 5 år var 2 badrum och diskmaskinen skadade av vattnet. Skaffade då ett Vattenfilter som tog bort föroreningarna, har aldrig ångrat det även om det kostade 15000 när det gjordes för 20 år sedan.
Citera
2016-09-18, 14:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag tror inte kolfilter är det mest ekonomiska alternativet för att ta bort järn och mangan, det är åtminstone inte det som används för ändamålet i lite större anläggningar. De båda metallerna förekommer dels i jonform som inte fastnar i partikelfilter eller sedimenterar, dels i oxiderad form som små partiklar som låter sig avskiljas med partikelfilter eller sedimentation.

För att oxidera det som är i jonform räcker ofta att lufta vattnet, antingen genom att duscha ut vattnet så det får falla genom luften eller att bubbla luft genom vattnet. Alternativt kan man tillsätta kaliumpermanganat men det är lite svårt att få exakt dosering och så måste man skaffa sådant medan luften är gratis och bara kostar lite el till pumpen.

Som partikelfilter används sedan patron-, pås- eller sandfilter, det senare erbjuder backspolning och inget som måste bytas men det går åt lite extra vatten till backspolningen, kan vara problem om man har ont om vatten ibland i brunnen.

Kolet i kolfiter blir ju mättat och måste bytas med både slabb och kostnad som följd.

I grävda brunnar kan det räcka att lufta vattnet i brunnen men jag tror volymen i en borrad brunn är för liten och utfällningarna kanske kan orsaka problem i borran.
Citera
2016-09-18, 20:35
Medlem
Kolla på blocket efter "Göingefiltret".
Funkar hyfsat. Har haft ett sådant i källaren i över 25 år nu. Det funkar genom syresättning av vattnet, vilket gör kallvattnet vitt av små bubblor. Det kan tyvärr komma en del luftpuffar ur varmvattenkran ibland, men man kan bygga bort det med en extern avluftare. Jag har så mycket järn i vattnet så att filtret ibland får svårt att mäkta med. Brukar beställa en rejäl urspolning av brunnen vart femte år, och då blir det bättre ett tag.
Citera
2016-09-22, 20:41
Medlem
KulanZs avatar
Jag har samma bekymmer och är nästan i mål nu då vattenfiltret jag beställt ska dyka upp i morgon.

Ett tips är att börja med ett seriöst vattenprov genom eurofins så får du reda på alla värden. Jag skickade mina prover dit och fick sedan resultatet som en pdf som jag helt enkelt skickade till runt tio olika försäljare av vattenfilter som jag kunde hitta på nätet. Det finns många som säljer likvärdiga filter som bygger på samma teknik men med olika namn. En del tar sjukt bra betalt upp mot 15000 mer än andra för "samma" grejer.

Jag valde ett järn och manganfilter från http://www.klimat-comfort.se/ med automatisk backspolning och luftinjektor så jag även blir av med svavelvätet som vi också har problem med. Det landade på 10900 kr och då tog vi det stora filtret som har lite högre kapacitet. Det var det som gav mest bang for the buck som jag kunde hitta.

Har ett sketet kolflter från Jula nu som förra ägarna satte in men det är inget man ska ha i en permanentbostad.
Citera
2018-10-02, 10:25
Medlem
Hur har din filteranläggning från KlimatComfort IM 1044A fungerat?
Citera
2018-10-02, 10:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perrob01
Om du citerar inlägget du undrar om så får KulanZ en avisering att någon har citerat hans inlägg varpå chansen att du ska få svar ökar ordentligt. Nu är det gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av KulanZ
Jag har samma bekymmer och är nästan i mål nu då vattenfiltret jag beställt ska dyka upp i morgon.

Ett tips är att börja med ett seriöst vattenprov genom eurofins så får du reda på alla värden. Jag skickade mina prover dit och fick sedan resultatet som en pdf som jag helt enkelt skickade till runt tio olika försäljare av vattenfilter som jag kunde hitta på nätet. Det finns många som säljer likvärdiga filter som bygger på samma teknik men med olika namn. En del tar sjukt bra betalt upp mot 15000 mer än andra för "samma" grejer.

Jag valde ett järn och manganfilter från http://www.klimat-comfort.se/ med automatisk backspolning och luftinjektor så jag även blir av med svavelvätet som vi också har problem med. Det landade på 10900 kr och då tog vi det stora filtret som har lite högre kapacitet. Det var det som gav mest bang for the buck som jag kunde hitta.

Har ett sketet kolflter från Jula nu som förra ägarna satte in men det är inget man ska ha i en permanentbostad.
Citera
2020-06-08, 23:14
Medlem
KulanZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perrob01

Det har fungerat kanon sedan jag monterade det utan bekymmer. Mycket bättre vatten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in