• 1
  • 2
2016-09-17, 22:43
Medlem
Givetvis är det så att borrhål förekommer och är köparens ansvar. Givetvis får man vänta sig borrhål om man ser hyllor etc. på väggar under visningen. Men vad gäller med en vägg fylld med cirka 15 gipsexpanders? De har lämnat dem kvar i väggen, skruv och allt. De har alltså medvetet avlägsnat skruven, tagit bort hyllor för att sedan skruva in skruven i expandern igen. Antagligen för att de är besvärliga att ta bort och kan lämna stora hål. Min huvudsakliga fråga är om hål från expanders/molly anses som "normalt slitage"? Är det så att köparen bör inse att en sådan hylla enbart bör fästas med expanders och därmed bör förvänta sig större hål än en vanlig borr?
Citera
2016-09-17, 22:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Givetvis är det så att borrhål förekommer och är köparens ansvar. Givetvis får man vänta sig borrhål om man ser hyllor etc. på väggar under visningen. Men vad gäller med en vägg fylld med cirka 15 gipsexpanders? De har lämnat dem kvar i väggen, skruv och allt. De har alltså medvetet avlägsnat skruven, tagit bort hyllor för att sedan skruva in skruven i expandern igen. Antagligen för att de är besvärliga att ta bort och kan lämna stora hål. Min huvudsakliga fråga är om hål från expanders/molly anses som "normalt slitage"? Är det så att köparen bör inse att en sådan hylla enbart bör fästas med expanders och därmed bör förvänta sig större hål än en vanlig borr?

Rör det sig om en bostadsrätt, så är det ju köparens ansvar att kontrollera skicket på lägenhetens "insida". Att åtgärda ditt problem, är inte särskilt svårt: Köp en burk väggspackel på Byggmax, och spackla igen hålen. Att dra ut pluggarna är inte heller det särskilt svårt. I dagens läge, med "Timell-effekten" så brukar ju folk totalrenovera när de köper ny bostad, riva ut nästan nya och fungerande kök med mera. Inget konstigt alltså, att tidigare ägare lämnat några pluggar, om de tror att nya ägaren ska blåsa ut lägenheten totalt. Så några gipspluggar är nog inget man kan klaga lyckosamt på.

Kolla om BRF i fråga har någon "fond", kommer ihåg när jag hade "insatslägenhet" i HSB, att det fanns en "fond" kopplad till lägenheten. Man kunde renovera, köpa tapeter etc. och lämna in kvittona till styrelsen. Fanns det pengar "i fonden", fick man ersättning för sina utlägg. Men det var många år sedan, så det kanske är ändrat nu.
Citera
2016-09-17, 22:58
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Antar att det är BRF eftersom du skriver köpare Du har att gilla läget, och jag tycker föregående talare ger dig utmärkta råd på åtgärd. Du kan även knacka in dom lite, blir inte så fula hål då.
Citera
2016-09-17, 23:04
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
...Att dra ut pluggarna är inte heller det särskilt svårt...
Är det Mollypluggar kan det bli besvärligt!
Dessutom är hålen stora, spackel räcker inte.

Men det är stor skillnad mellan bostadsrätt och hyresrätt...
Citera
2016-09-17, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Ja det är mollypluggar, det skrev jag. Det är bostadsrätt, jag skrev "BR" i trådnamnet.
Citera
2016-09-17, 23:09
Medlem
Sådant kollar man innan man köper eller tackar ja till bostaden. Gillar man inte det så kan man avstå från bostaden.

Att det är hål i väggen tillhör ändå normal förslitning.

Jag tror det vettigaste är att undersöka hur du kan åtgärda det på bästa sätt. Fråga gärna någon expert eller ta in en hantverkare som vet hur man gör.
Citera
2016-09-17, 23:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Går att banka in med skruvmejsel på pluggen och klubba. (Hammare kan göra skada på skruvmejselns handtag). Har oftast dragit ur mollyplugg, men de går att "banka in" också.

Väggspackel funkar förvånansvärt bra, men man behöver ofta spackla minst två gånger, eftersom väggen är vertikal. (Spacklet tenderar att "rinna ner", bli tjockare på "sydsidan".) Men svårt är det inte.

Det är jobbigare att behöva tapetsera om, men det brukar ju nyinflyttade göra ändå, så där är det väl skit samma.
Citera
2016-09-17, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Sådant kollar man innan man köper eller tackar ja till bostaden. Gillar man inte det så kan man avstå från bostaden.

Att det är hål i väggen tillhör ändå normal förslitning.

Jag tror det vettigaste är att undersöka hur du kan åtgärda det på bästa sätt. Fråga gärna någon expert eller ta in en hantverkare som vet hur man gör.
Lite svårt att kolla sådant då lägenheten inte är tom under visning. Man kan ju be mäklaren fråga säljaren vad för plugg som använts, men svaret kan ju lätt bli "minns inte" och då står jag där och får gissa.

Hål i väggen och 15 expanders som måste väck tycker inte jag är riktigt likvärdigt.
Citera
2016-09-17, 23:21
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Lite svårt att kolla sådant då lägenheten inte är tom under visning. Man kan ju be mäklaren fråga säljaren vad för plugg som använts, men svaret kan ju lätt bli "minns inte" och då står jag där och får gissa.

Hål i väggen och 15 expanders som måste väck tycker inte jag är riktigt likvärdigt.

Du måste ha förstått att det är en gipsvägg när du var på visningen. Sitter det då hyllor och liknande saker uppsatta så vet man att det sitter där med någon form av molly/expander/gipsplugg.
Och du måste även ha sett storlek och ungefär vikt på det som satt där.

Alltså är det något som du får räkna med. Efter tex vitrinskpå/hyllor eller väggmonterade tvapparater så är det mycket plugg och hål efter. Och då mycket byggs i gips är det då alltså mollys man använder.

Så ja, det är helt okay att lämna det. Och det är något man som köpare får räkna med.
Citera
2016-09-17, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Du måste ha förstått att det är en gipsvägg när du var på visningen. Sitter det då hyllor och liknande saker uppsatta så vet man att det sitter där med någon form av molly/expander/gipsplugg.
Och du måste även ha sett storlek och ungefär vikt på det som satt där.

Alltså är det något som du får räkna med. Efter tex vitrinskpå/hyllor eller väggmonterade tvapparater så är det mycket plugg och hål efter. Och då mycket byggs i gips är det då alltså mollys man använder.

Så ja, det är helt okay att lämna det. Och det är något man som köpare får räkna med.
Tack för ditt svar, precis det svar jag var ute efter.

Nu får jag bara hoppas att gipsskivorna inte har degraderats för mycket av alla mollys så att jag kan sätta upp något nytt utan att behöva använda samma plugg.
Citera
2016-09-17, 23:29
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Tack för ditt svar, precis det svar jag var ute efter.

Nu får jag bara hoppas att gipsskivorna inte har degraderats för mycket av alla mollys så att jag kan sätta upp något nytt utan att behöva använda samma plugg.

Att den ska ha degraderats tror jag inte är nån större fara.
Annars får smälla upp nya gipsskivor på den väggen. Lite mer arbete kanske men inte så farligt. Och gips är ju i prinicp gratis. Bara du hittar vart reglarna går.

Och det du kan göra för att få mindre hål är att du slår in en skruvmejsel (kan gå att bara trycka in en också) sen vrider du till. Då kommer själva huvudet gå av så du kan plocka bort det, och det på insidan ramlar ner i väggen.
Så du behöver inte slå igenom hela metallhuvudet så att säga.
Citera
2016-09-17, 23:32
Medlem
Xer0s avatar
Citat:

Var fullt av sådana i lägenheten när jag flyttade in. Målade om ett rum, och då drog jag ut skiten och så spacklade över. Du kan ju göra lika dant. Dra ut dom och tapetsera om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in