2016-09-15, 15:14
Medlem
Vet att jag läst något råd någonstans om att en bör spara ihop ett antal tusen innan en ger sig in och köper aktier. hur mycket sanning ligger det i detta?

Jag är nybörjare och har endast sparat lite i fonder innan men tycker det verkar spännande att ge sig in och prova köpa lite aktier.. tänker mig kanske 500-1000 kr per månad.

Kan jag redan nästa månad, om jag läser på lite om vart jag ska placera stålarna, göra min första affär eller bör jag följa rådet att spara ihop en lite större summa först, jag tänker ju såklart att om jag misslyckas det första jag gör så "spelar jag hellre bort" en tusenlapp än tio tusingar.

Jag har nystartat konto hos avanza och kan därför använda mig av deras courtagefria köp upp till 50 000 spänn eller 500 affärer så jag gissar att detta gör att jag borde kunna göra lite mindre affärer för att testa på? eller är det något jag missar?

(kommer ha ett mer seriöst sparande vid sidan om också så detta är mer som ett alternativ till nätpoker, typ)
Citera
2016-09-15, 15:26
Bannlyst
Grejen är ju att om du satsar 50,000kr så tjänar du mer om en aktie går upp 1%, än om du bara satsat 500kr. Men du förlorar också mer om aktien går ner 50%

När jag började med aktier så hade jag 10,000kr och satsade dom på fem olika aktier, alltså 2000kr per aktie. Ett av dessa var Volvo, där jag ännu äger aktier (har under åren utökat mitt innehav) och får ganska bra med utdelningar. Men man blir ju inte miljonär på Volvo-aktier, inte med så små summor som jag har satsat i alla fall.

Ett råd är att ta det försiktigt med dom små bolag som tidningar som Veckans Affärer rekommenderar då och då. Jag har bara förlorat pengar pga dom tipsen.
Citera
2016-09-15, 15:57
Medlem
svallerbyttans avatar
Behöver du inte betala courtage så är du ju bara att köra!
Citera
2016-09-15, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Behöver du inte betala courtage så är du ju bara att köra!

Håller med. Att man bara sparar små summor är inget hinder för aktiehandel idag när Avanza, Nordnet och Degiro har courtagefritt så länge det är små pengar det handlar om.
Citera
2016-09-15, 17:42
Medlem
Förutom den uppenbara principen att du kan tjäna mindre ju mindre du satsar är det ju courtaget folk brukar varna för vad gäller aktiehandel med små summor, ja. Courtagefri handel är mysigt men glöm inte att 500 affärer kan gå åt snabbare än man tror.
Citera
2016-09-16, 05:27
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dveg
Vet att jag läst något råd någonstans om att en bör spara ihop ett antal tusen innan en ger sig in och köper aktier. hur mycket sanning ligger det i detta?

Jag är nybörjare och har endast sparat lite i fonder innan men tycker det verkar spännande att ge sig in och prova köpa lite aktier.. tänker mig kanske 500-1000 kr per månad.

Kan jag redan nästa månad, om jag läser på lite om vart jag ska placera stålarna, göra min första affär eller bör jag följa rådet att spara ihop en lite större summa först, jag tänker ju såklart att om jag misslyckas det första jag gör så "spelar jag hellre bort" en tusenlapp än tio tusingar.

Jag har nystartat konto hos avanza och kan därför använda mig av deras courtagefria köp upp till 50 000 spänn eller 500 affärer så jag gissar att detta gör att jag borde kunna göra lite mindre affärer för att testa på? eller är det något jag missar?

(kommer ha ett mer seriöst sparande vid sidan om också så detta är mer som ett alternativ till nätpoker, typ)

Finns en site som heter Aktieinvest, som drivs av Aktiespararna, där man kan köpa aktier i andelar om man t.ex. vill månadsspara ett mindre belopp eller inte handlar för tiotals tusen i stöten. Kanske något att kolla upp?

Om dealen på Avanza är courtagefria köp dina första 50000 så är det inget du missar, mer än det blir lite drygare att deklarera om du köper och, framförallt, säljer mycket utanför en kapitalförsäkring eller ISK.
Citera
2016-09-25, 20:57
Medlem
Jag kör ISK via Avanza!

Imorgon ska jag göra min första affär är tanken, förutom att jag sätter en tusenlapp i lite fonder tänkte jag ge mig på att köpa mina första aktier för en femhundring, lite för spänningen och lite för att starta igång aktieintresset...

En snabb fråga, jag handlar som sagt utan courtage, hur bör jag placera dessa... ska jag sikta på en aktie som inte är så dyr så jag kan köpa många aktier eller spelar det ingen större roll om jag köper typ 2 HM-aktier? det känns ju lite fjuttigt med två men värdet är ju förvisso detsamma.

Det är inte spikat att jag köper HM mest bara som ett exempel!
Citera
2016-09-25, 21:08
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Jag kör ISK via Avanza!

Imorgon ska jag göra min första affär är tanken, förutom att jag sätter en tusenlapp i lite fonder tänkte jag ge mig på att köpa mina första aktier för en femhundring, lite för spänningen och lite för att starta igång aktieintresset...

En snabb fråga, jag handlar som sagt utan courtage, hur bör jag placera dessa... ska jag sikta på en aktie som inte är så dyr så jag kan köpa många aktier eller spelar det ingen större roll om jag köper typ 2 HM-aktier? det känns ju lite fjuttigt med två men värdet är ju förvisso detsamma.

Läs Hembergs blogg på Avanza och kolla in folkaktieportföljen.
Citera
2016-09-29, 23:43
Medlem
Citat:
Jag kör ISK via Avanza!

Det spelar ingen roll. Du kan lika gärna köpa en akie för 400 kr som 1000 aktier för 400 kr. Det du möjligtvis kan se upp med är att aktien du handlar i inte har för stor spread. Spreaden är skillnaden mellan högsta köporder och lägsta säljorder som ligger i orderboken. Det bästa för dig är om spreaden är så liten som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in