2016-09-15, 08:11
Medlem
Jag är helt förvirrad. Har dagligen använt skäggolja på torrt skägg..vi säger ett halvår.

Det sägs att man ska applicera det efter man duschat och skägget torkat för vatten och olja går ej ihop.

Igår besökte jag en barberare som säger det motsatta. Dvs gnugg in olja när skägget redan är lite vått efter ett bad/dusch och absolut inte på torrt då det inte ger någon större effekt?!

Jag ifrågasatte inte det hela då han han är barberare och vet mer än mig men nu har jag gått runt i 2 dagar och funderat,.vad säger ni? När använder man skäggolja?
Citera
2016-09-15, 08:18
Medlem
ihelps avatar
Har ej skägg, men spelar inte så stor roll om det är fuktigt eller torrt när du applicerar olja. Låter dock logiskt att använda sig utav olja efter en dusch, då porer öppnar upp sig efter en dusch.
Citera
2016-09-15, 09:24
Medlem
TrueCs avatar
Har att göra med om skägget är torrt, suger det upp all olja, men är det lite vått så sjunker det lättare till "skäggbotten" mao huden. Oljan är ju till stor del till för att man inte ska få uttorkad hud under skägget.

Har sett en annan variant där man först applicerar oljan, för att sedan hålla en ljummen blöt handduk över skägget någon minut för att oljan ska sjunka in!

Men samtidigt tycker inte jag att man ska hålla på och fjanta sig så jävligt, gnugga in lite olja i bottnen om du känner dig lite torr helt enkelt.
Citera
2016-09-15, 09:30
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pravihrvat
När använder man skäggolja?
Det beror på varför du använder oljan och vad du använder den för.

Det är bra att var medveten om att oljan oftare mer än sällan endast är en i en snygg liten glasflaska förpackad placeboeffekt som luktar gott och lika gärna kan bytas ut mot ICAs billigaste olivolja. Alltså bara skräp som är mycket snyggt förpackat och oerhört dyrt i förhållande till vad man får för pengarna.

Det är möjligt att göra detta just för att så få vet vad de ska ha oljan till.

Det går dock oftast inte att se på innehållsförteckningen hur mycket av de olika oljorna som en specifik olja innehåller - vilket gör att en olja som innehåller 99 % olivolja och 1 % jojobaolja kan vara lika dyr som en annan olja som innehåller 25 % jojobaolja, 25 % arganolja och 50 % olivolja.

Oljan har fyra huvudfunktioner:
• Vårda huden under skägget. Motverka mjäll och kliande.
• Mjuka upp skägget och göra det mer följsamt och lättkammat.
• Tynga ner ditt skägg för att få det mindre yvigt.
• Parfymera ditt skägg.

Oljan påverkar alltså inte själva skäggstråna, men det kanske är självklart för de flesta.
Det verkar dock nästan som om din barberare fått dig att tro det.

Oljan påverkar inte på något sätt hastigheten som ditt skägg växer med, förmodligen också självklart för de flesta över tolv år.

De två oljorna arganolja och jojobaolja är vanligen de två som tillverkaren droppar i lite av för att få oljan att verka bra för huden. Det går förstås utmärkt att köpa dessa oljor i mindre vacker flaska utan pipett på exempelvis valfritt apotek. Om det är huvudsyftet med ditt oljande så är det som sagts ovan inte dumt om porerna öppnats upp med varmt vatten först.

I övrigt använder du din olja på det sätt som passar dig bäst och minns att det är en buteljerad placeboeffekt som är för att du ska känna dig snygg och lukta gott - inget annat, inget mer.

Därför kan du använda den när du vill.

Det är ju dumt att få olja på sin snyggaste skjorta och dyraste sidenslips så innan man klätt på sig och knutit slipsknuten kan dock vara att rekommendera.
Citera
2016-09-15, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Det beror på varför du använder oljan och vad du använder den för.

Det är bra att var medveten om att oljan oftare mer än sällan endast är en i en snygg liten glasflaska förpackad placeboeffekt som luktar gott och lika gärna kan bytas ut mot ICAs billigaste olivolja. Alltså bara skräp som är mycket snyggt förpackat och oerhört dyrt i förhållande till vad man får för pengarna.

Det är möjligt att göra detta just för att så få vet vad de ska ha oljan till.

Det går dock oftast inte att se på innehållsförteckningen hur mycket av de olika oljorna som en specifik olja innehåller - vilket gör att en olja som innehåller 99 % olivolja och 1 % jojobaolja kan vara lika dyr som en annan olja som innehåller 25 % jojobaolja, 25 % arganolja och 50 % olivolja.

Oljan har fyra huvudfunktioner:
• Vårda huden under skägget. Motverka mjäll och kliande.
• Mjuka upp skägget och göra det mer följsamt och lättkammat.
• Tynga ner ditt skägg för att få det mindre yvigt.
• Parfymera ditt skägg.

Oljan påverkar alltså inte själva skäggstråna, men det kanske är självklart för de flesta.
Det verkar dock nästan som om din barberare fått dig att tro det.

Oljan påverkar inte på något sätt hastigheten som ditt skägg växer med, förmodligen också självklart för de flesta över tolv år.

De två oljorna arganolja och jojobaolja är vanligen de två som tillverkaren droppar i lite av för att få oljan att verka bra för huden. Det går förstås utmärkt att köpa dessa oljor i mindre vacker flaska utan pipett på exempelvis valfritt apotek. Om det är huvudsyftet med ditt oljande så är det som sagts ovan inte dumt om porerna öppnats upp med varmt vatten först.

I övrigt använder du din olja på det sätt som passar dig bäst och minns att det är en buteljerad placeboeffekt som är för att du ska känna dig snygg och lukta gott - inget annat, inget mer.

Därför kan du använda den när du vill.

Det är ju dumt att få olja på sin snyggaste skjorta och dyraste sidenslips så innan man klätt på sig och knutit slipsknuten kan dock vara att rekommendera.

Med andra ord så har jag inte gjort fel för att jag applicerade olja på torrt. Men att föredra är direkt efter duschen när skägget fortfarande är lite vått pga att porerna öppnar upp sig.

Tror dock inte det blir någon större skillnad. Använder mig dagligen av kam och borste samt olja, skäggvax och skäggschampoo.
Är ganska petig gällande styling och omvårdnad av skägget därför jag blev lite paff när han sa att jag gjort fel angående oljan.
Citera
2016-09-15, 22:45
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Dp
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2016-09-15 kl. 23:08.
Citera
2016-09-15, 23:01
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pravihrvat
När använder man skäggolja?

Först förstå varför man använder skäggolja: När du sköter din vardagliga skäggvård så blir du av med talg. Talg är kroppens naturliga "fett", vilket även är vad som gör hår flottigt. Då skäggbottnen däremot är väldigt känslig så ligger det i intresse att bibehålla fett så efter din vård får man helt enkelt återfetta, jämf. med återfuktning utav hud.

Därav är det enkla svaret: efter tvätt.
Lämpligtvis kör du detta på kvällen så oljan får verka under natten.
Då kan du även köra en snabb genomgång på morgonen om du vill utan att oroa dig för att det ska torka under dagen.

Gällande din barberares påstående så har han rätt, däremot för förtydligande så ska skägget inte vara blött (du blandar väl inte olja med vatten?). Låt det rinna av sig först.

Som redan nämnt är Hipsterdroppar totalt onödigt, jag själv kör på rapsolja då jag finner konsistensen vara bättre än olivolja. Vill du ändå spetsa till det så går det att koka doftolja på egen hand, bara att införskaffa blomma/krydda utav personlig smak.
Lättast (och mest lagom) är om du helt enkelt håller kammen inoljad. Ett tips är att använda väldigt varmt vatten när du sköter om ditt skägg. Har du kortare kanske detta blir svårare då det är risk för att bränna sig men jag själv med längre som doppar skägget under kranen i köket så funkar det prima. Då behöver man faktiskt inte några produkter utöver olja.

Har du tätare och kanske krulligt skägg så rekommenderar jag även en afrokam.
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2016-09-15 kl. 23:18.
Citera
2016-09-16, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Först förstå varför man använder skäggolja: När du sköter din vardagliga skäggvård så blir du av med talg. Talg är kroppens naturliga "fett", vilket även är vad som gör hår flottigt. Då skäggbottnen däremot är väldigt känslig så ligger det i intresse att bibehålla fett så efter din vård får man helt enkelt återfetta, jämf. med återfuktning utav hud.

Därav är det enkla svaret: efter tvätt.
Lämpligtvis kör du detta på kvällen så oljan får verka under natten.
Då kan du även köra en snabb genomgång på morgonen om du vill utan att oroa dig för att det ska torka under dagen.

Gällande din barberares påstående så har han rätt, däremot för förtydligande så ska skägget inte vara blött (du blandar väl inte olja med vatten?). Låt det rinna av sig först.

Som redan nämnt är Hipsterdroppar totalt onödigt, jag själv kör på rapsolja då jag finner konsistensen vara bättre än olivolja. Vill du ändå spetsa till det så går det att koka doftolja på egen hand, bara att införskaffa blomma/krydda utav personlig smak.
Lättast (och mest lagom) är om du helt enkelt håller kammen inoljad. Ett tips är att använda väldigt varmt vatten när du sköter om ditt skägg. Har du kortare kanske detta blir svårare då det är risk för att bränna sig men jag själv med längre som doppar skägget under kranen i köket så funkar det prima. Då behöver man faktiskt inte några produkter utöver olja.

Har du tätare och kanske krulligt skägg så rekommenderar jag även en afrokam.

Alright! Perfekt! Haha ja jag har ganska tätt.och krulligt så kammen var i princip det första jag köpte samt borste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in