Citat:
Ursprungligen postat av
pravihrvat
När använder man skäggolja?
Först förstå varför man använder skäggolja: När du sköter din vardagliga skäggvård så blir du av med talg. Talg är kroppens naturliga "fett", vilket även är vad som gör hår flottigt. Då skäggbottnen däremot är väldigt känslig så ligger det i intresse att bibehålla fett så efter din vård får man helt enkelt återfetta, jämf. med återfuktning utav hud.
Därav är det enkla svaret: efter tvätt.
Lämpligtvis kör du detta på kvällen så oljan får verka under natten.
Då kan du även köra en snabb genomgång på morgonen om du vill utan att oroa dig för att det ska torka under dagen.
Gällande din barberares påstående så har han rätt, däremot för förtydligande så ska skägget inte vara blött (du blandar väl inte olja med vatten?). Låt det rinna av sig först.
Som redan nämnt är Hipsterdroppar totalt onödigt, jag själv kör på rapsolja då jag finner konsistensen vara bättre än olivolja. Vill du ändå spetsa till det så går det att koka doftolja på egen hand, bara att införskaffa blomma/krydda utav personlig smak.
Lättast (och mest lagom) är om du helt enkelt håller kammen inoljad. Ett tips är att använda väldigt varmt vatten när du sköter om ditt skägg. Har du kortare kanske detta blir svårare då det är risk för att bränna sig men jag själv med längre som doppar skägget under kranen i köket så funkar det prima. Då behöver man faktiskt inte några produkter utöver olja.
Har du tätare och kanske krulligt skägg så rekommenderar jag även en afrokam.