2016-09-15, 06:13
Medlem
Hej!

Ska försöka hålla mig kort och koncist:

Jag utförde ett jobb åt en privatkund, för ett belopp på 17.000 kr inkl moms (fototjänster). Redan från början var denne ytterst svår, frågsam, och kräsen att ha att göra med. Jag utförde tjänsten till fullo, enligt min offert på vad som skulle ingå. I mina villkor jag mailade över stod det även att inget omarbete skulle ingå i priset och hon mailade tillbaka att hon skriftligen godkänner villkoren.

Nu i efterhand när allt är levererat inkommer denne med nya klagomål hela tiden, har åsikter om att denne vill ta del av allt som fotats på minneskorten trots att detta inte utlovades någonstans i mejlen så klart. Så där står jag nu, personen motsätter sig att betala med motiveringen "jag är inte nöjd". Men allt har levererars enligt avtal, till och med överleverat fler foton, redigerat om för att få kunden nöjd med INGET duger. Allt finns sparat i mejlen hur jag offererade tjänsten, kund accepterade allt och sen i efterhand börjar inkomma med krav på krav att göra om saker när det TYDLIGT står i avtalet denne godkände att inget omjobb ingår.

Tror att personen satt det i system för att komma undan att betala fakturan!

Mina frågor:

Är det lönt att skicka till kronofogden?

Personen kommer motsätta sig KF, så det kommer gå till rättegång. Är det värt kostnaderna och framför allt tiden der kommer kosta? Vad kan det kosta som mest då detta går under förenklat tvistermål?

Har jag minsta chans att vinna detta utan juridisk hjälp?

Är det bättre att släppa allt och bara gå vidare med nästa jobb?

Detta har verkligen förstört min vardag, känner mig så grovt utnyttjad . Alla råd är otroligt välkomna, tack på förhand!
Citera
2016-09-15, 06:24
Medlem
Sagspans avatar
Så länge du har utfört jobbet enligt skriftlig överenskommelse och du har gjort ett fullgott professionellt arbete som en normal kund inte skulle kunna ha åsikter om så dra det till kronofogden och vidare till rättegång. Är det en person som satt det i system så kommer hon dessutom dra sig ur och betala innan rättegång.
Citera
2016-09-15, 06:54
Medlem
Har du ett eget företag?

Om ja, du kan vara lugn.

Om nej, då blir det förmodligen lite knivigare. Men det borde ändå vara lugnt med tanke på mailet när denna accepterade allting.
Citera
2016-09-15, 07:12
Medlem
Hej!

Tack för svaren. Absolut jag har ett företag, och massor med tidigare jobb jag kan visa att jag är seriös och kan det jag gör.

Hur lång blir hela processen generellt sett tror ni? Från KF till beslut från rätten?
Citera
2016-09-15, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dfokkr
Hej!

Tack för svaren. Absolut jag har ett företag, och massor med tidigare jobb jag kan visa att jag är seriös och kan det jag gör.

Hur lång blir hela processen generellt sett tror ni? Från KF till beslut från rätten?

Du har fakturerat kunden, har denne sedan bestridit fakturan i sin helhet eller är en del godkänt? Är bestridan skriftlig? Har någon del betalats?
Citera
2016-09-15, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du har fakturerat kunden, har denne sedan bestridit fakturan i sin helhet eller är en del godkänt? Är bestridan skriftlig? Har någon del betalats?

Hej!

Ja en del betalades på plats innan jag gick för kvällen efter jobbet var avklarat. 10.000 kr fick jag då. Så återstående skulle betalas efter jobbetvar klart och levererat vilket det nu är. Bestridan gjorde hon i mejlet där hon skriftligen skrev det efter en drös klagomål där jag gjort allt jag kunnat för att göra kunden nöjd men nya klagomål inkommer hela tiden. Så till slut satte jag ner foten helt enkelt nu får det räcka känner jag.
Citera
2016-09-15, 07:47
Medlem
Citat:
Hej!

Ja en del betalades på plats innan jag gick för kvällen efter jobbet var avklarat. 10.000 kr fick jag då. Så återstående skulle betalas efter jobbetvar klart och levererat vilket det nu är. Bestridan gjorde hon i mejlet där hon skriftligen skrev det efter en drös klagomål där jag gjort allt jag kunnat för att göra kunden nöjd men nya klagomål inkommer hela tiden. Så till slut satte jag ner foten helt enkelt nu får det räcka känner jag.

Det innebär att till kronofogden kan du inte vända dig, de sysslar endast med summarisk process, det är stämning till tingsrätten som gäller. Ser dock inget hinder för att det skall gå bra med det som du har presenterat.
Citera
2016-09-15, 08:08
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Hej!

Ska försöka hålla mig kort och koncist:

Jag utförde ett jobb åt en privatkund, för ett belopp på 17.000 kr inkl moms (fototjänster). Redan från början var denne ytterst svår, frågsam, och kräsen att ha att göra med. Jag utförde tjänsten till fullo, enligt min offert på vad som skulle ingå. I mina villkor jag mailade över stod det även att inget omarbete skulle ingå i priset och hon mailade tillbaka att hon skriftligen godkänner villkoren.

Nu i efterhand när allt är levererat inkommer denne med nya klagomål hela tiden, har åsikter om att denne vill ta del av allt som fotats på minneskorten trots att detta inte utlovades någonstans i mejlen så klart. Så där står jag nu, personen motsätter sig att betala med motiveringen "jag är inte nöjd". Men allt har levererars enligt avtal, till och med överleverat fler foton, redigerat om för att få kunden nöjd med INGET duger. Allt finns sparat i mejlen hur jag offererade tjänsten, kund accepterade allt och sen i efterhand börjar inkomma med krav på krav att göra om saker när det TYDLIGT står i avtalet denne godkände att inget omjobb ingår.

Tror att personen satt det i system för att komma undan att betala fakturan!

Mina frågor:

Är det lönt att skicka till kronofogden?

Personen kommer motsätta sig KF, så det kommer gå till rättegång. Är det värt kostnaderna och framför allt tiden der kommer kosta? Vad kan det kosta som mest då detta går under förenklat tvistermål?

Har jag minsta chans att vinna detta utan juridisk hjälp?

Är det bättre att släppa allt och bara gå vidare med nästa jobb?

Detta har verkligen förstört min vardag, känner mig så grovt utnyttjad . Alla råd är otroligt välkomna, tack på förhand!

Det är bara att fakturera kunden och därefter i vanlig ordning skicka påminnelse om fakturan inte är betald innan förallodatum. Nästa steg är att skicka den ärendet till inkasso och om det skulle vara så att inte heller de kan förmå kunden att betala så kommer de i sin tur så småningom att lämna över ärendet till KFM.

Om kunden bestrider fakturan och du har tillgång till allt det underlag som du hävdar att du har så är kanske det bästa att rådfråga en jurist så att denne dels kan hjälpa dig att snabbt gå igenom avtalet och utvärdera resten av underlaget så att du kan få det säkerställt att du agerat i enlighet med avtalet och att du inte har begått något avtalsbrott eller liknande. Dessutom kan det nog vara en bra idé att ta hjälp av en jurist även ifall det skulle bli aktuellt att påbörja själva rättsprocessen (det förutsätter ju dock att även juristen anser att du har rätt till full ersättning från kund men att kunden trots det fortfarande vägrar betala).

EDIT Missade att du redan hade fakturerat och att kunden dessutom bestridit den.
Vill dessutom tillägga att jag verkligen inte tycker att du ska släppa det om du har rätt till full ersättning. Har du utfört ett jobb enligt avtal så ska du ha betalt för det också. Punkt. Att anlita en jurist kommer att kosta litegrann, men samtidigt har jag svårt att se att det skulle kunna uppgå till det belopp som fortfarande är obetald av kund. Tror för övrigt inte att kunden har någon som helst lust att bli indragen i en rättsprocess så sannolikheten att du får betalt innan målet hinner avgöras i rätten är nog rätt så hög. Men att bara släppa detta utan att ens ta reda på hur dina förutsättningar ser ut för att kunna få rätt till det obetalda beloppet är ju som att gå walk over.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2016-09-15 kl. 08:34.
Citera
2016-09-15, 09:22
Medlem
Kort förslag till ts:
Ett brev till gäldenären med betalningsuppmaning och en sista betalningsdag (cirka en vecka framåt). I brevet skall framgå att underlåtenhet att reglera kvarstående skuld kommer att rendera i stämning till domstol. Det är småmål det handlar om, så kostnaderna blir ite så höga, å andra sidan går det inte att få ersättning för mer än en timmes juridisk expertis.
Citera
2016-09-15, 10:13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Kort förslag till ts:
Ett brev till gäldenären med betalningsuppmaning och en sista betalningsdag (cirka en vecka framåt). I brevet skall framgå att underlåtenhet att reglera kvarstående skuld kommer att rendera i stämning till domstol. Det är småmål det handlar om, så kostnaderna blir ite så höga, å andra sidan går det inte att få ersättning för mer än en timmes juridisk expertis.

Enklast så kan du fylla i en ansökan på KFM´s hemsida. Sedan printar du ut den och skickar till din motpart.

Händer det inget på en vecka så skicka in den till KFM.
Senast redigerad av Mullret 2016-09-15 kl. 10:17.
Citera
2016-09-15, 11:02
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Kort förslag till ts:
Fast det behövs nog inte mer än 1 timmes juridisk expertis heller. TS lägger fram "avtalet säger att jag skulle göra si och så", givetvis tillsammans med en kopia av avtalet, följt av "och jag har gjort exakt det", följt av en bevisning / redogörelse för det.

Att TS har avtalet skriftligt och godkännandet skriftligt är utmärkt. För det är en stor skillnad på "att göra exakt det som avtalats och att kunden inser att denne inte var nöjd med det som avtalades" samt "att inte göra det som avtalats". I det första fallet ska ts ha betalt, vilket vi är i nu.

Sedan när ts vunnit i domstolen (vilket inte lär vara så svårt) så är det bara att skicka vidare allt till kronofogden så sköter de resten. Det finns inget att bestrida när domstolen redan gjort ett utslag, så de driver in.

TS ska också komma ihåg att också begära ersättning för anmälningsavgiften till domstolen. Den är på under tusenlappen, men ts ska itne behöva gå minus på det här.
Citera
2016-09-15, 12:05
Medlem
JBernards avatar
Jag jobbar i byggbranschen och råkar då och då ut för samma problem, trots att arbetet är utfört enligt specificerad offert försöker folk förhala betalningen och hoppas trötta ut leverantören eller inkommer med klagomål. Jag brukar i sådana fall besöka kunden och ta med mig underlag samt offerter och gå igenom vad som utförts och ta in synpunkter. Ev. klagomål rättas till, (oftast är det skitgrejer utan substans). Sedan ger jag kunden 10 dagar att betala annars vidtar jag åtgärder (inkasso och senare kfm). Då ger dom som regel med sig. Man får vara schysst själv, är det ett uppenbart fel skall det naturligtvis rättas till.

Det finns personer som sätter sådant där i system i syfte att spara pengar. Lös problem så smidigt som möjligt och gå vidare är mitt motto. Ibland innebär det att man får åtgärda skitsaker i onödan, men det blir billigare än en utdragen process.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in