2016-09-15, 03:26
Medlem
Hallå där! Sitter just nu med ett otroligt udda fel. Min brors dator gick sönder för ett tag sedan vilket då handlade om att datorn blev otroligt slö och laggig i spel. Han körde om datorn och då så kom det upp att HDD var för dålig för ett OS. Så han bytte då till en annan HDD och trodde att felet skulle ha löst sig eftersom om HDD var dålig så borde det ju resultera i att den inte klarar köra program fint. Visade sig att något var fel och allt las på hyllan, efter ett tag så tog jag tag i saken och skulle undersöka.

Jag har då kommit fram till att datorn inte hittar grafikkortet, men den visar bild via grafikkortet. Jag har testat med 2 olika grafikkort vilket jag vet att den ena är topp. Ny SSD och nytt W7 är inne, har kollat via speccy lite och den får inte fram att det finns något kort i ÖHT vilket känns konstigt då jag lirar via det nu.

Frågan är då, är det så att jag visar bild ifrån grafikkortet men att det integrerade tar över och visar att det inte finns något eller vad skulle kunna vara felet? Jag har laddat ner de drivrutiner jag har hittat.

Spec

Operating System
Windows 7 Ultimate 32-bit

CPU
Intel Core i7 3770 @ 3.40GHz
Ivy Bridge 22nm Technology

RAM
12.0GB Dual-Channel DDR3 @ 664MHz (9-9-9-24)

Motherboard
Acer Predator G3610 (SOCKET 0)

Graphics
Generic Non-PnP Monitor (1280x1024@1Hz)
14MB NVIDIA Standard VGA Graphics Adapter (Sapphire/PCPartner)
Citera
2016-09-15, 03:49
Medlem
Smackbangs avatar
Du måste troligen gå in i BIOS och justera lite samt installera nya drivrutiner.

Om du har ett högprestanda grafikkort då kan/bör inte ditt inbyggda grafikkort på moderkortet vara aktiverat.
Det finns troligen inställningar i BIOS för detta, annars känner moderkortet att du har extra grafikkort anslutet och inaktiverar det inbyggda...

Det är svårt att ge råd om detta eftersom det finns så många BIOS versionen, moderkort och grafikkort kombinationer och dom fungerar ofta lite olika...

När du har ditt topp grafikkort installerat, surfa in på deras hemsida och hämta hem de senaste drivrutinerna.
Om du låter Windows själv välja standard drivare då blir det inte optimalt.
Citera
2016-09-15, 04:11
Medlem
Jo, jag hade tänkt att gå in i bios och ändra detta ifall det är så att det integreade ligger först i listan. Men då kommer ju frågan iallafall, om det nu är det intergrerade kortet som ligger först, borde den väl inte visa någon bild ifrån grafikkortet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in