2026-06-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Eftersom frågan är vilka argument USA använde, så är enbart de argument som USA använde intressant, medan dina konspirationsteorier har noll och intet värde.

Särskilt som dina argument bygger på uppenbara felaktigheter, som att USA inte ska ha hittat några kemiska vapen i Irak efter invasionen.
Så du tror på vad USA påstår!
Citera
2026-06-05, 21:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Amerikanska regeringen, CIA och USA-media ljuger aldrig!!!!!!!!!!!

Och (den förvisso avskyvärda! Ska sägas) iranska regimen hade ihjäl 40k demonstranter i januari, säkert 400k!!! Men en kula, säkert. EN magic bullet, levererad av Putin personligen!!!

Allvarligt talat, gräver man lite kring USA;s (och inte minst Israels!) fiender i regionen blir man ganska nedslagen... kommer sanningen någonsin fram? Assad ännu mer förtalad. Minns ett samtal över fikat på jobbet några/något år efter arabiska våren. Min attityd nykter (for once! ) och krass, i polemik mot 3-4 vänsterliberaler. En kristen svensk-syrianska tar ordet, "Gogge har rätt, utan Assad hade hela min släkt varit utplånad"... blev ganska tyst vid fikabordet kan jag säga...
Citera
2026-06-06, 12:08
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Jag tror att USA påstod, det som USA påstod.
Citera
2026-06-06, 14:14
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

...och din utvärdering av sanningshalten i "de har WMD" etc.........?
Citera
2026-06-06, 16:58
Medlem
Citat:
Vad du än säger satte USA igång att anfalla fastän FN sa vänta, eftersom undersökning pågick. Så bråttom var det bara för familjen Bush...
Citera
2026-06-06, 17:29
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Vad du än säger satte USA igång att anfalla fastän FN sa vänta, eftersom undersökning pågick. Så bråttom var det bara för familjen Bush...

Så är det ju.

Vadan denna brådska!? Det hade gått över 10 år sedan "första Irakkriget". Dels har du rätt Lunkan att kriget -03 var Bushfamiljens och för den delen USA;s sätt att "fullborda" krig nr 1, MEN glöm inte heller 9-11! Man ville nita de skyldiga i "the war on terrorism". Att Saddam hade noll och intet att göra med Bin-Laden spelade ingen roll.
Citera
2026-06-06, 17:49
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Ja Saddams taktik precis innan invasionen var att försöka förhala tills kostnaderna för USA att hålla trupp i Kuwait blev för stora och tills vädret skulle bli så varmt att det skulle försvåra en invasion. Detta genom att helt plötsligt låtsas gå med på inspektioner. Inspektioner som man sedan i vanlig ordning förhalade eller vägrade gå med på.
Citera
2026-06-06, 17:54
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tänker, att Västmakterna inte förstår eller inte vill förstå, att dessa folk helt enkelt BEHÖVER en stark ledare för att hålla ihop dem. Tar man bort ledaren, så sönderfaller folket i de stammar som det består av, eller i religiösa grupper eller efter regionala linjer... eller någon kombination av detta. Dessutom dröjer det inte länge förrän grupper som IS invaderar från utlandet.

Det blir anarki och fullständigt kaos, alla strukturer upplöses, någon som helst fördelningspolitik finns inte längre, folk svälter, det går inte att få sjukvård, folk är rädda hela tiden för soldaterna i de olika beväpnade styrkorna, islamisterna och de vanliga gangstrarna och våldsverkarna som tar chansen att våldta, plundra o.s.v..

Men Västmakterna ser det förenklat, de ser en OND diktator på ena sidan och på andra sidan MODIGA vanliga, snälla, hyggliga människor - ungefär som vi själva - som protesterar mot diktatorn. Och så tror de, att när de har tagit bort (eller hjälpt till att ta bort) diktatorn, så kommer folket att vakna upp nästa morgon till en modern parlamentarisk demokrati, jämlikhet, trygghet och fred, och alla vanliga människor kommer att bli mer välmående än innan, för nu kommer de att få mer av alla landets tillgångar som den Onde Ledaren ROFFADE ÅT SIG ifrån dem...

...och efter några år (eller decennier) av detta kaos och elände, skriver folk från det landet i olika kommentarfält till Youtubevideos om händelserna, att "jag stred emot Vår Ledare, men om jag kunde gå tillbaka i tiden skulle jag strida FÖR honom. Västvärlden övergav oss så snart han var borta. Vi önskar bara att vi skulle kunna få honom tillbaka!"
Senast redigerad av Merwinna 2026-06-06 kl. 18:43.
Citera
2026-06-06, 21:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänker, att Västmakterna inte förstår eller inte vill förstå, att dessa folk helt enkelt BEHÖVER en stark ledare för att hålla ihop dem. - - -

På pricken! Så är det.

Därför som jag ifrågasatte den s k "arabiska våren". Lärde för länge sedan via jobbet känna den egyptiske ambassadören (Baath, såklart) i Stockholm. Vi talte en del om detta, minns att jag tänkte "bättre än såhär blir det inte" - typ så. F ö var hans dotter icke-slöjbeklädd, ytterst europeisk i en pre-post-modernistisk mening, och f ö väldigt nice!
Citera
2026-06-06, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Så är det ju.

Vadan denna brådska!? Det hade gått över 10 år sedan "första Irakkriget". Dels har du rätt Lunkan att kriget -03 var Bushfamiljens och för den delen USA;s sätt att "fullborda" krig nr 1, MEN glöm inte heller 9-11! Man ville nita de skyldiga i "the war on terrorism". Att Saddam hade noll och intet att göra med Bin-Laden spelade ingen roll.
En "lustig" sak var att Bush juniors tal till amerikanerna var så enormt korkat uttryckt - jag reagerade direkt på det - att det lät som ett krig mot ISLAM, så många tidigare neutrala och t o m vänligt inställda muslimer blev fientliga och t o m anslöt sig till t ex IS, detta fastän många muslimer var EMOT Saddam Hussein, så för dem var det INTE negativt att Saddam Hussein blev anfallen...
Citat:
Ja Saddams taktik precis innan invasionen var att försöka förhala tills kostnaderna för USA att hålla trupp i Kuwait blev för stora och tills vädret skulle bli så varmt att det skulle försvåra en invasion. Detta genom att helt plötsligt låtsas gå med på inspektioner. Inspektioner som man sedan i vanlig ordning förhalade eller vägrade gå med på.
Du fortsätter hävda att USA inte hade annan orsak!
Citera
2026-06-07, 11:37
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Du fortsätter hävda att USA inte hade annan orsak!

Vi vet vilka argument som USA använde. Allt annat är spekulationer och konspirationsteorier.
Citera
2026-06-07, 16:15
Medlem
Citat:
Vi vet vilka argument som USA använde. Allt annat är spekulationer och konspirationsteorier.
Det finns även logik och sannolikhetsodds...
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in