Citat:
Ursprungligen postat av
HgF
Har för mig att den "Symboliska interaktionismen" handlar om samhällets oupphörliga dynamik och därmed ständigt pågående förändring. (tror jag)
Socialakonstruktivismen gissar jag har med att göra att samhället är en social konstruktion av interagerande (eller brist på interagerande) människor. D v s inte något givet av t ex naturen.
Jag har läst såväl 60p Old school Socialpsykologi som 60p Do Sociologi. Kan inte minnas att vi förde några fördjupade resonemang om dessa begrepp. Symb interaktionismen skulle det vara intressant att få syna lite närmare i sömmarna.
Jo, det verkar som att SI handlar väldigt mycket om samhället (och individen) som en process och inte någonting statiskt eller givet (och att man inte kan hålla isär "samhället" och "individen" -- de är beroende av varandra). Men är inte detta vad socialkonstruktionismen också handlar om?
Båda, som jag ser det, verkar tillhöra den hermeneutiska sociologin, alltså tolkande samhällsvetenskap. Det handlar om att förstå, snarare än att (orsaks)förklara sociala och historiska fenomen. Att plugga socialpsykologi är lite underligt då det finns två varianter: dels den psykologiska socialpsykologin som sysslar med sociala experiment och dels den sociologiska varianten som verkar gå ut på att göra fältundersökningar och intervjuer.
Jag får titta lite vidare och se o jag kan hitta någon tydlig skillnad mellan dessa perspektiv.