2016-09-14, 19:44
Medlem
Hoggs avatar
I min mening verkar de vara identiska. Jag förstår faktiskt inte skillnaden mellan dessa två skolbildningar, annat än att de har olika idéhistoriska bakgrunder. Den symboliska interaktionismen härstammar ursprungligen från amerikansk pragmatism och socialpsykologi. Socialkonstruktionismen verkar komma från fenomenologin - en filosofisk inriktning som har med medvetandet att göra - som sedan tolkades av sociologer i en mer social riktning snarare än psykologisk/individualistisk.

De båda två handlar om medvetandet och sociala symboler och system som skapar människors medvetanden. Finns det ens någon skillnad och kan någon då i sådana fall upplysa mig om den?

Det verkar som att sociologer tycker om att flumma sig och hitta på olika namn och teorier för samma sak. Det blir liksom en dubbel uppsättning av allting. Väldigt irriterande.
Citera
2016-09-15, 23:53
Medlem
Har för mig att den "Symboliska interaktionismen" handlar om samhällets oupphörliga dynamik och därmed ständigt pågående förändring. (tror jag)

Socialakonstruktivismen gissar jag har med att göra att samhället är en social konstruktion av interagerande (eller brist på interagerande) människor. D v s inte något givet av t ex naturen.

Jag har läst såväl 60p Old school Socialpsykologi som 60p Do Sociologi. Kan inte minnas att vi förde några fördjupade resonemang om dessa begrepp. Symb interaktionismen skulle det vara intressant att få syna lite närmare i sömmarna.
Citera
2016-09-19, 17:34
Medlem
Hoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Har för mig att den "Symboliska interaktionismen" handlar om samhällets oupphörliga dynamik och därmed ständigt pågående förändring. (tror jag)

Socialakonstruktivismen gissar jag har med att göra att samhället är en social konstruktion av interagerande (eller brist på interagerande) människor. D v s inte något givet av t ex naturen.

Jag har läst såväl 60p Old school Socialpsykologi som 60p Do Sociologi. Kan inte minnas att vi förde några fördjupade resonemang om dessa begrepp. Symb interaktionismen skulle det vara intressant att få syna lite närmare i sömmarna.

Jo, det verkar som att SI handlar väldigt mycket om samhället (och individen) som en process och inte någonting statiskt eller givet (och att man inte kan hålla isär "samhället" och "individen" -- de är beroende av varandra). Men är inte detta vad socialkonstruktionismen också handlar om?

Båda, som jag ser det, verkar tillhöra den hermeneutiska sociologin, alltså tolkande samhällsvetenskap. Det handlar om att förstå, snarare än att (orsaks)förklara sociala och historiska fenomen. Att plugga socialpsykologi är lite underligt då det finns två varianter: dels den psykologiska socialpsykologin som sysslar med sociala experiment och dels den sociologiska varianten som verkar gå ut på att göra fältundersökningar och intervjuer.

Jag får titta lite vidare och se o jag kan hitta någon tydlig skillnad mellan dessa perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in