2016-09-14, 11:18
Medlem
Hejsan,

Skulle behöva svar på en snabb fråga.

Jag och en vän är på god väg att öppna AB, det har dock dykt upp ett litet hinder på vägen som vi skulle behöva ett snabbt tips på enklaste lösning för.

Kapital samt plan för bolaget finns, det som dock satt lite käppar i hjulen är att SEB som vi först var hos nu inte vill bevilja ett bolagskonto tills oss med min partner som ledamot då han har 2 anmärkningar (dock inga skulder utan allt är betalat, inte heller skatteskulder eller dylikt)

Hur löser vi detta enklast?

Vi hade tänkt köpa ett lagerbolag färdigt för att sedan fördela aktierna i efterhand.

Går det att äga bara aktier utan att vara involverad i styrelse/befattningshavande och lägga in detta i aktiebok efter att bolagskonto öppnats?

Kortfattat, hur löser vi så att bolaget är igång med 50%50 i aktier utan att bankerna bråkar om hans
kreditvärdighet?

tacksam för snabbt svar

Obs: skall sägas att detta ska vara ganska enkelt att lösa vi har dock ganska ont om tid och behöver kvivk hjälp.
Citera
2016-09-14, 11:20
Medlem
CaptainKulings avatar
Gå till en annan bank. Så länge ni inte behöver någon checkkredit eller liknande borde det inte vara några problem.
Citera
2016-09-16, 06:05
Medlem
NotGonnaTells avatar
Min affärspartner hade anmärkningar och vi gick till Handelsbanken. Dom frågade inte ens om det utan öppnade konto åt oss direkt. Så kanske prova med dom.
Citera
2016-09-22, 11:04
Medlem
1: Fråga SEB hur ni kan göra för att få öppna konto. Det låter som ni bara nöjt er med att det inte går när din kompanjon är ledamot. Fråga hur ni kan göra det möjligt istället.
2: Gå till andra banker och gör samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Karlmikael
Skulle behöva svar på en snabb fråga.

...snabbt tips på enklaste lösning...

...enklast?

...Kortfattat

...snabbt svar

Obs: skall sägas att detta ska vara ganska enkelt att lösa vi har dock ganska ont om tid och behöver kvivk hjälp.

Man gör oftast mindre fel om man tar sig tid att göra saker ordentligt och noga från början. Oftast går det snabbare i slutändan också.
Citera
2016-09-22, 13:09
Medlem
Har också haft det "lilla" problemet tidigare i livet, då svarade vår bankkontakt följande:
"Ja, men vilken företagare har inte haft en anmärkning någon gång i livet då?" och godkände vårt lån och checkkredit. Han fick dock borga för lånet personligen.

Mitt svar blir alltså att du helt enkelt går till en annan bank.
Citera
2016-09-23, 14:34
Medlem
trottwells avatar
TS, du kan prova med Marginalen Bank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in