Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-12, 17:00
  #1
Medlem
WeedWhackers avatar
Ett stort grattis till Adam.
Väl förtjänt efter en tuff kamp sannerligen.
Självklart kommer domen överklagas av åklagaren.
Vad är det för omänskligt beteende vi håller på med är min egna stilla undran.
Ska det vara så svårt att se den enskilde individen och dess rätt till ett värdigt liv?
All heder åt Adam som tog kampen.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...-smartan-frias
Citera
2016-09-12, 17:35
  #2
Medlem
jamesdeans avatar
Härligt Synd att åklagaren ska överklaga, tyvärr blir det nog som med fallet Andreas Thörn att han blir fälld i hovrätten. Situationerna är nästan identiska. Jag förstår inte riktigt vad åklagaren får ut av att överklaga, har hon inget bättre för sig? Varför inte bara acceptera domen och gå vidare med sitt liv? Jag är inte så insatt i juridik och hur regelverket funkar, där kanske är någon regel som säger att hon måste överklaga eller något... I vilket fall som helst leder alla sådana här fall till att frågan uppmärksammas mer och mer.
Citera
2016-09-13, 01:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Härligt Synd att åklagaren ska överklaga, tyvärr blir det nog som med fallet Andreas Thörn att han blir fälld i hovrätten. Situationerna är nästan identiska. Jag förstår inte riktigt vad åklagaren får ut av att överklaga, har hon inget bättre för sig? Varför inte bara acceptera domen och gå vidare med sitt liv? Jag är inte så insatt i juridik och hur regelverket funkar, där kanske är någon regel som säger att hon måste överklaga eller något... I vilket fall som helst leder alla sådana här fall till att frågan uppmärksammas mer och mer.
Hon tjänar väl pengar när hon vinner?

edit: Eller, mer pengar i alla fall.
__________________
Senast redigerad av cleft 2016-09-13 kl. 01:16.
Citera
2016-09-13, 01:19
  #4
Medlem
TonyLamborghinis avatar
Åklagaren Marika Hoppe måste ju vara en fullblodpsykopat som vill överklaga i detta mål, jag hoppas den suggan hamnar i helvetet där hon hör hemma.

/T
Citera
2016-09-13, 04:09
  #5
Medlem
Åklagaren är säkert en störd feminist som vill se en kille lida mer än det han redan gör. Hoppas hon får sparken omgående.
Citera
2016-09-13, 12:24
  #6
Medlem
raxmouses avatar
Läste den här nyheten igår och jag kan inte fatta att någon förbjuder personen ifråga att medicinera sig med cannabis? Vad är det för fel på människor som anser detta? skrattretande. Har vänner som behöver cannabis av medicinska orsaker oavsett så den här paragrafryttar-armén måste ju upphöra och tänka lite mer rationellt. Pinsamt tamefan

Citat:
Ursprungligen postat av TonyLamborghini
Åklagaren Marika Hoppe måste ju vara en fullblodpsykopat som vill överklaga i detta mål, jag hoppas den suggan hamnar i helvetet där hon hör hemma.

/T


Byråkrater behöver ett existensberättigande, skitsamma att snubben mår bättre i sin tillvaro, så länge dom får nöta på om något ovesäntligt som detta så är dom nöjd.
__________________
Senast redigerad av raxmouse 2016-09-13 kl. 12:53.
Citera
2016-09-13, 17:39
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeedWhacker
Ett stort grattis till Adam.
Väl förtjänt efter en tuff kamp sannerligen.
Självklart kommer domen överklagas av åklagaren.
Vad är det för omänskligt beteende vi håller på med är min egna stilla undran.
Ska det vara så svårt att se den enskilde individen och dess rätt till ett värdigt liv?
All heder åt Adam som tog kampen.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...-smartan-frias
Ser att det blir exakt samma förfarande som vid Andreas Thörn.

Det står inte vilka THC mängder det handlar om, att det är lågt det räcker inte för mig i alla fall.
Ska man vara tråkig, så ska man ha gårdsstöd och en godkänd hampasort för att få odla.
Och samtidigt så kan man inte köpa nyskördad hampa och extrahera ur CBD?
Om han hade gjort så, så hade ju han kunnat stödja sig på HD´s uttalande om hampa.
Där hampa och produkter av denna hampa är undantagna ifrån lagen.
Citera
2016-09-13, 17:47
  #8
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av openmailbox
Åklagaren är säkert en störd feminist som vill se en kille lida mer än det han redan gör. Hoppas hon får sparken omgående.
Jag tycker att man ibland borde döma efter medlidande istället.
Men har det kommit så långt som till rätten, så förstår jag ordförandens dom.
Då den dömer efter lagen som den är, för ordförande som jag bara antar har en större förståelse för tolkningen av lagen(även om jag anser den är fel).
Det är därför det ofta kommer konstiga domar i tingsrätt.

Men det är bra att mer och mer såna här kommer.

Sen undrar jag i hur man åker dit för odling, kan det vara så att han pratat?
Den brukar vara den vanliga.
Och ska man odla, så alltid målvakt om man beställer utanför landets gränser.
Citera
2016-09-13, 21:07
  #9
Medlem
Mollips avatar
Kände inte till Adam Engvalls fall men det var ju inte fel att han friades för sin ickebrottsliga lagöverträdelse. När jag ser till bara vad som står i SVT's artikel så verkar det som om rätten tagit stor hänsyn till nödvärnet i hans försvar:

Citat:
Tingsrätten slår fast att Adam verkar ha utnyttjat alla till buds stående möjligheter hos sjukvården och att ”framställan av cannabis i den omfattning som skett varit den enda möjligheten för Adam att leva ett drägligt liv”.

Så om Adam inte "utnyttjat alla till buds stående möjligheter" och börjat sin medicinresa med att odla cannabis, hade han blivit fälld då? Jag vet inte hur jag annars ska tolka den citatet. Infaller laglig nödrätt för en individ när hen först plågats några år? Måste man bevisa att allt som inte kan tolkas som lagöverträdelse provats och failats även om inte samhället eller någon annan individ skadats eller riskerats att skadas i processen?

Sveriges narkotikalagstiftning är definitivt inte förståelig öht om man tittar på mänskliga rättigheter, som Sverige håller så högt ibland, då varje människa ska ha rätt till adekvat vård.

Medicinsk cannabis kan bevisligen fylla luckor där inte annan behandling fungerar lika bra. Brasklapp: det kan skicka signaler om att cannabis är mer än vad som sagts av myndigheterna.
__________________
Senast redigerad av Mollip 2016-09-13 kl. 21:10.
Citera
2016-09-14, 07:52
  #10
Medlem
Vad har det blivit av oss? Vi skickar polis och hela rättsapparaten på handikappade som odlar krukväxter för att lindra sitt lidande.

Vi är inte ett dugg bättre än Iran där man piskar bloggare. Jag skäms och önskar att det fanns något jag kunde göra för att få slut på detta vansinne.
Citera
2016-09-22, 02:11
  #11
Medlem
TonyLamborghinis avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6519893

Friad! :
Citera
2016-10-05, 15:14
  #12
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyLamborghini
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6519893

Friad! :

Mjo, fast nu vill de överklaga
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback