Citat:
Ursprungligen postat av
Vikra
.
Som sagt, Bahnhof kan INTE göra någon tvångsurkoppling. Enbart Telia/Skanova får göra det. Och då efter en särskild process.
Tvångsurkoppling är ungefär detta:
D: Hej jag vill säga upp mitt MegaSuperDuperBredband 10 från MegaOperator
M: nej, går inte. Du har bindningstid 2 år kvar.
D: Men det är okej, jag betalar gärna de 30 kr i månaden, för ditt bredband fungerar ju ändå inte något vidare, mer nertider än uppe, men jag vill ändå ha en annan operatör, skiter i om jag får betala dubbla bredband.
M: Man får vad man betalar för, och nej, vi kommer inte koppla ur dig förrens bindningstiden är ute.
(Betalningsskyldighet finns om det finns avtal, men ingen operatör får tvinga dig att använda deras bredband och på så sätt hämna konkurrens, du har altså rätt att få ditt bredband urkopplat trots att du betalar för det och har bindningstid kvar)
Då kan man vända sig till telia som gör urkopplingen.
Den enda skillnaden mellan en "vanlig" urkoppling och en "tvångsurkoppling", är att det är Telia som gör urkopplingen åt säg MegaOperator.
Så ett Telia-bredband kan inte tvångsurkopplas. Då är det PTS man får vända sig till om Telia ställer sig på tvären oich vägrar koppla ur.
Just att processen tvångsurkoppling kräver en del papper gör att en fuloperatör inte kan fulsälja bredband och sedan hävda att du vill ha bredband från dem, utan det är alltid du som måste begära urkopplingen.
Om en fuloperatör skall "fulkoppla" måste de först i så fall begära en tvångsurkoppling i ditt namn och förfalska din signatur, sedan vänta på att ditt gamla blir urkopplat, och det är brottsligt i dubbel bemärkelse, och dessutom skulle det upptäckas lätt, lär ju komma ut i rampljuset direkt om brevet är stämplat i Stockholm medans du bor i göteborg, speciellt om brevet är företagsstämplat.