2016-09-12, 13:46
Medlem
Vikras avatar
Behöver byta leverantör för mitt bredband och efter pratat med ett par olika verkar det som hur jag gör kommer jag endå inte få något vettigt I slutändan. Har för tillfället Telia vilket är jätte skit, hade velat byta till Bahnhof som iaf verkade vara hyfsat vettiga. Efter jag pratat med supporten hos 4 olika leverantörer värkar det som allt är samma skit, så frågar er här istället. Vet ni om det finns någon operatör som är bättre än mitt skit Telia men som är kapabla att byta ut mitt bredband samtidigt som de stänger av det gamla? Låter ju helt orimligt att jag ska vara utan internet i 3 veckor år 2016 på grund av att tekniker inte är kapabla att hålla en kabel i vardera hand? Är det omöjligt att låta ena kabeln sitta fast tills dess att du har en ersättare att peta in i samma hål?

Någon som har tips på vettiga leverantörer och operatörer? Är det ända sättet att slippa det här jävla träsket av idioti genom att inte använda internet över huvud taget?
Citera
2016-09-12, 14:01
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikra
.
Det fungerar inte på det sättet.

Antar att du har ADSL?
Låt oss säga att du skall byta från Telia till Bahnhof.
I så fall fungerar det så att en Telia-tekniker åker ut till din lokala telestation och kopplar ut Telia från din DSLAM.
Sedan skickas det en serviceorder till Bahnhof att koppla in Bahnhof i din DSLAM. Det skickas altså ut en ny tekniker. Telias tekniker får inte röra Bahnhofs POP*.

* - Finns vissa undantag för detta, när det gäller tvångsurkoppling begärd av kund så får telia peta på andra operatörers POP, men det är en särskild process för detta, och används när en operatör vägrar säga upp en kund och "blockerar" uttaget så att kund inte kan skaffa nytt bredband.

Både urkoppling och inkoppling måste passa i serviceteknikernas schema, därför kan du få vänta i upp till 3 veckor utan internet.

När det gäller fiberbredband så är det lite annorlunda. Då sker in och urkoppling "digitalt" genom en konfiguration i en fiberswitch.
Men fortfarande så är det så att en operatör måste koppla ur och en annan måste koppla in.
Oftast är det då att först skickas det en order att koppla ur dig. Sedan är det manuellt arbete, med att koppla ur ditt bredband digitalt då (dvs inaktivera).
Sedan skall din nya operatör koppla in, och även detta är manuellt arbete där de får logga in i en panel och koppla in.

Råkar det då vara en helg emellan eller liknande så är de inte på plats.
På fiber brukar in/urkoppling gå på 24 timmar i snitt, men det kan ta upp till 1 vecka.
Senast redigerad av sebnie 2016-09-12 kl. 14:06.
Citera
2016-09-12, 14:04
Medlem
kimdah2002s avatar
Har du en dålig teleledning mellan hemmet o stationen så spelar det ju ingen roll vilken operatör du väljer ditt internet kommer inte bli bättre...
Citera
2016-09-12, 14:14
Medlem
tigerrakets avatar
Nu vet jag inte hur ni har det.

Men när jag flyttade in i huset jag bor i nu, så hade jag ett hål i väggen. När jag kopplade upp mig till det så fick jag fram flera olika leverantörer. Jag valde bahnhof och vilka hasigheter. Klappat och klart, allt var gjort där och då.

Och jag tror fan inte att det stod en bahnhof-tekniker i mörkaste skogen halv tre på natten och satte i min kontakt.
Citera
2016-09-12, 14:40
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
.
Inkoppling via serviceportalen brukar gå på någon halvtimme-timme, ibland även fortare, eftersom detta sker helt digitalt och automatiskt.

Ett trix för att slippa så mkt downtime som möjligt är att enbart säga upp sitt gamla bredband, och när bredbandet är urkopplat & uppsagt kan man då själv beställa via serviceportalen.

Men detta gäller då bara fiber, inte ADSL. Vid ADSL är det alltid någon som åker ut.
Citera
2016-09-12, 14:53
Medlem
Vikras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det fungerar inte på det sättet.

Antar att du har ADSL?
Låt oss säga att du skall byta från Telia till Bahnhof.
I så fall fungerar det så att en Telia-tekniker åker ut till din lokala telestation och kopplar ut Telia från din DSLAM.
Sedan skickas det en serviceorder till Bahnhof att koppla in Bahnhof i din DSLAM. Det skickas altså ut en ny tekniker. Telias tekniker får inte röra Bahnhofs POP*.

* - Finns vissa undantag för detta, när det gäller tvångsurkoppling begärd av kund så får telia peta på andra operatörers POP, men det är en särskild process för detta, och används när en operatör vägrar säga upp en kund och "blockerar" uttaget så att kund inte kan skaffa nytt bredband.

Både urkoppling och inkoppling måste passa i serviceteknikernas schema, därför kan du få vänta i upp till 3 veckor utan internet.

När det gäller fiberbredband så är det lite annorlunda. Då sker in och urkoppling "digitalt" genom en konfiguration i en fiberswitch.
Men fortfarande så är det så att en operatör måste koppla ur och en annan måste koppla in.
Oftast är det då att först skickas det en order att koppla ur dig. Sedan är det manuellt arbete, med att koppla ur ditt bredband digitalt då (dvs inaktivera).
Sedan skall din nya operatör koppla in, och även detta är manuellt arbete där de får logga in i en panel och koppla in.

Råkar det då vara en helg emellan eller liknande så är de inte på plats.
På fiber brukar in/urkoppling gå på 24 timmar i snitt, men det kan ta upp till 1 vecka.

Ja, det är ju det jag vill motverka. Vem kom på idiotiden att du måste koppla ur de första bredbandet? Jag vill åt en operatör som inte bryr sig om de skit idéerna som kan göra sin inkoppling sen låta den gamla kabeln hänga löst tills med gamla operatör känner att de har tid att göra sin "urkoppling". Jag vill ha en operatör som bryr sig mer om inverkan på mitt internet än i vilken ordning de tycker akten ska göras I, Telia kan göra sin urkoppling 2019 om de inte har tid nu. Så länge inkopplingen sker innan urkopplingen är jag nöjd.

Vet du om det finns någon operatör som är villig att skicka ut en tekniker till min telestation för att koppla in tillexempel Bahnhof till min DSLAM och som även är villig att låta allt annat som inte har med Bahnhof att göra hänga löst? Som sedan när jag har mitt internet kan ringa telia för att städa upp deras rester? Eller om det finns någon tekniker som extra knäcker för båda företagen och kan göra skiten samtidigt? Finns det någon operatör som alltid utför tvångsurkopplingar etc?

Det låter ju jätte banalt att jag ska vara utan internet I mellanperioden från när Telia kopplar ur och Bahnhof kopplar in för någon tomte har hittat på en helt ogenomtänkt ordning på hur saker och ting ska ske. Min mormor tycker man ska äta kakorna innan bullen när man fikar, det betyder ju inte att jag tänker gå runt och svälta för jag råkade småäta en kaka och inte hittar en bulle att avsluta med. Om inte Telia känner att de har tid varför ska min nya operatör och jag bli lidandes för då? Låt deras utrusning ruttna för min del, jag skiter I det så länge jag får mitt nya internet. Framför allt eftersom jag har betalat för att ha mitt första internet längre än vad jag egentligen vill ha just så jag ska slippa en jävla mellanperiod då jag inte har internet etc. Det är väll inte så Telias utrustning går sönder bara för att ingen för stunden är kopplad till den?
Senast redigerad av Vikra 2016-09-12 kl. 15:04.
Citera
2016-09-12, 15:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ja, det är ju det jag vill motverka. Vem kom på idiotiden att du måste koppla ur de första bredbandet? Jag vill åt en operatör som inte bryr sig om de skit idéerna som kan göra sin inkoppling sen låta den gamla kabeln hänga löst tills med gamla operatör känner att de har tid att göra sin "urkoppling". Jag vill ha en operatör som bryr sig mer om inverkan på mitt internet än i vilken ordning de tycker akten ska göras I, Telia kan göra sin urkoppling 2019 om de inte har tid nu. Så länge inkopplingen sker innan urkopplingen är jag nöjd.

Vet du om det finns någon operatör som är villig att skicka ut en tekniker till min telestation för att koppla in tillexempel Bahnhof till min DSLAM och som även är villig att låta allt annat som inte har med Bahnhof att göra hänga löst?

Glöm det. Skanova äger kopparnätet. Ingen gör något där utan klartecken, för då åker de på rejäla skadeståndskrav.
Citera
2016-09-12, 15:27
Medlem
Vikras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Glöm det. Skanova äger kopparnätet. Ingen gör något där utan klartecken, för då åker de på rejäla skadeståndskrav.

Hur fungerar det med sån tvångsurkoppling isf? Är det något det får begära av Skanova? Kan man köpa det som tilläggstjänst eller liknande? Om Skanova äger näten borde de ha kontakt med Bahnhof med, och de borde även kunna ge klartecken för urkoppling och jag där med får 2 källor som kan sköta urkoppling, dvs större chans att tiden överlappar samtidigt som inkoppling?
Citera
2016-09-12, 15:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hur fungerar det med sån tvångsurkoppling isf? Är det något det får begära av Skanova? Kan man köpa det som tilläggstjänst eller liknande? Om Skanova äger näten borde de ha kontakt med Bahnhof med, och de borde även kunna ge klartecken för urkoppling och jag där med får 2 källor som kan sköta urkoppling, dvs större chans att tiden överlappar samtidigt som inkoppling?

Ja. Självklart kan du betala för att få en arbetsorder utförd med prioritet. Jag HAR FÖR MIG att man får betala runt 10 000kr för det. (Och i och urkoppling räknas som två arbetsorders = två avgifter).
Citera
2016-09-12, 15:32
Medlem
sebnies avatar
Citat:
.

Det är alltid skanova/Telia som gör tvångsurkopplingar, och det måste också schemaläggas. Och den som gör tvångsurkopplingar får aldrig koppla in något, av den enkla anledningen att risken är då att du får internet utan att betala för det.
Tvångsurkoppling görs gratis, men du får inte snabbare bredband för det, utan det måste ändå schemaläggas på samma sätt och det blir en typ 2-3 veckors mellanperiod utan internet.
Tvångsurkoppling används om du t.ex. skulle få en fuloperatör på kroken, som sedan sitter och blockerar din anslutning och vägrar koppla ur, och du av den anledningen inte kan byta till Telia, Bahnhof eller liknande. Har för mig att man måste motivera tvångsurkopplingen också, och visa dokument på att frånträdande operatör vägrar urkoppla.

Vad är ditt problem? Köp ett kontantkort med 3G, t.ex. Tre Mobilt Bredband Kontant, då, och ha i mellanperioden medans du väntar på ditt internet.

Telia/Skanova kan inte känna att de inte har tid, utan måste göra urkoppling inom en viss tid. Vägrar de kan de få ett vitesföreläggande från PTS för att de hämnar konkurrens. Men det betyder inte att du har rätt till sömlöst operatörsbyte, utan lite får du faktiskt vänta.

Och du fattar väl själv varför Bahnhof inte skulle tillåta att dra ut någon annans bredband? Då skulle ju ful-operatörer kunna ful-sälja bredband till andra utan giltigt avtal, och sedan bara helt sonika plugga ur säg Telia även om kunden vill ha Telia.

Det är därför det är en särskild, formell process för tvångsurkoppling, där det måste göras lite pappersarbete också. Utan beslut om tvångsurkoppling så MÅSTE lämnande operatör koppla ur innan äntrande operatör får koppla in sig, av den anledningen att inte kunder ska kunna tvingas på bredband de inte vill ha.
Senast redigerad av sebnie 2016-09-12 kl. 15:35.
Citera
2016-09-12, 15:40
Medlem
Vikras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det är alltid skanova/Telia som gör tvångsurkopplingar, och det måste också schemaläggas. Och den som gör tvångsurkopplingar får aldrig koppla in något, av den enkla anledningen att risken är då att du får internet utan att betala för det.

Vad är ditt problem? Köp ett kontantkort med 3G, t.ex. Tre Mobilt Bredband Kontant, då, och ha i mellanperioden medans du väntar på ditt internet.

Telia/Skanova kan inte känna att de inte har tid, utan måste göra urkoppling inom en viss tid. Vägrar de kan de få ett vitesföreläggande från PTS för att de hämnar konkurrens. Men det betyder inte att du har rätt till sömlöst operatörsbyte, utan lite får du faktiskt vänta.

Och du fattar väl själv varför Bahnhof inte skulle tillåta att dra ut någon annans bredband? Då skulle ju ful-operatörer kunna ful-sälja bredband till andra utan giltigt avtal, och sedan bara helt sonika plugga ur säg Telia även om kunden vill ha Telia.

Det är därför det är en särskild, formell process för tvångsurkoppling, där det måste göras lite pappersarbete också. Utan beslut om tvångsurkoppling så MÅSTE lämnande operatör koppa ur innan äntrande operatör får koppla in sig.

Så oddsen att få Telia tvångsurkopplad är låg? Behöver inte göra någon tvångsinkoppling, räcker om Bahnhof gör tvångsurkopplingen sen gör sin vanliga schemalagda inkoppling direkt efteråt.

Problemet är ju att de gör det till ett heltidsjobb att bara bli kund hos dom där jag betalar deras lön. Det låter inte som ett företag jag vill gå in i avtal med, jag letar efter en leverantör som förstår att det är ett delat avtal, där jag gör dom en tjänst i form av att ge dom pengar, och de gör mig en tjänst i form av internet. Där jag kan känna en form av tillit att företaget faktiskt beaktar mig och jag kan ta för givet att jag får det jag betalar för och inte behöver vara orolig att bli lurad.

Och att du måste ha papper och någon form av ordning hindrar ju inte folk från att fula sig. Det straffar ju snarare personer som vill gå rätt väg, de är de enda som behöver göra rätt process. Hade någon ful-opperatör velat ful-sälja är de lika villiga att ful-koppla med ful-ordning och ett ful-avtal.
Citera
2016-09-12, 15:50
Medlem
sebnies avatar
Citat:
.

Som sagt, Bahnhof kan INTE göra någon tvångsurkoppling. Enbart Telia/Skanova får göra det. Och då efter en särskild process.

Tvångsurkoppling är ungefär detta:
D: Hej jag vill säga upp mitt MegaSuperDuperBredband 10 från MegaOperator
M: nej, går inte. Du har bindningstid 2 år kvar.
D: Men det är okej, jag betalar gärna de 30 kr i månaden, för ditt bredband fungerar ju ändå inte något vidare, mer nertider än uppe, men jag vill ändå ha en annan operatör, skiter i om jag får betala dubbla bredband.
M: Man får vad man betalar för, och nej, vi kommer inte koppla ur dig förrens bindningstiden är ute.

(Betalningsskyldighet finns om det finns avtal, men ingen operatör får tvinga dig att använda deras bredband och på så sätt hämna konkurrens, du har altså rätt att få ditt bredband urkopplat trots att du betalar för det och har bindningstid kvar)

Då kan man vända sig till telia som gör urkopplingen.
Den enda skillnaden mellan en "vanlig" urkoppling och en "tvångsurkoppling", är att det är Telia som gör urkopplingen åt säg MegaOperator.

Så ett Telia-bredband kan inte tvångsurkopplas. Då är det PTS man får vända sig till om Telia ställer sig på tvären oich vägrar koppla ur.

Just att processen tvångsurkoppling kräver en del papper gör att en fuloperatör inte kan fulsälja bredband och sedan hävda att du vill ha bredband från dem, utan det är alltid du som måste begära urkopplingen.
Om en fuloperatör skall "fulkoppla" måste de först i så fall begära en tvångsurkoppling i ditt namn och förfalska din signatur, sedan vänta på att ditt gamla blir urkopplat, och det är brottsligt i dubbel bemärkelse, och dessutom skulle det upptäckas lätt, lär ju komma ut i rampljuset direkt om brevet är stämplat i Stockholm medans du bor i göteborg, speciellt om brevet är företagsstämplat.
Senast redigerad av sebnie 2016-09-12 kl. 15:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in