Citat:
Ursprungligen postat av
FuckBlash
Jo jag läser en hel del om mordfall. Däremot väljer jag att inte ventilera dessa här eller någon annanstans innan jag har plockat på mig lite mer information än vad media och myndigheterna kan delge.
Det låter i och för sig rekommendabelt att veta mer än andra, men det är inte särskilt realistiskt. Vad den som inte är grävare och har egna källor kan bidra med är oftare i stället spekulation, byggd på gott omdöme och mycket bristfällig information. Jag ser ett värde i att göra en mycket grov spekulation vid ett tidigt skede.
Nu har vi ju lyxen att luta oss tillbaka och vara åskådare här, men i det verkliga livet är vi ofta tvungna att fatta beslut snabbt och med mycket bristfällig information. Om vi inte gjorde det skulle vi inte överleva i trafiken m.m.
Det jag är kritisk mot i fall som dessa är att åklagare/polis/rättsväsende frihetsberövar utan att ha någon som helst anledning att misstänka uppsåt. Och de kallar detta för 'sannolika skäl', vilket helt enkelt är en lögn! I Sverige frihetsberövar man dessutom vårdslöst och länge på ett sätt som skulle ses som rättsvidrigt i många andra länder.
Det är ganska lätt att spekulera i ett tidigt skede att detta rättsfall innebär en sådan helt ogrundad okynnesanhållan. Men det är också stor sannolikhet - äkta sannolikhet och inte en åklagares eufemism - att man får rätt.