2016-09-14, 01:27
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Problemet är att historien visar att just sådana föräldrar har visat sig vara mördare =/ De har utåt varit kärleksfulla och gjort "allt för barnen". Vi hade ju pappan i Dalby tex, som i förhören beskrevs som den bästa pappan någonsin enligt anhöriga. Den mannen slängde ut sin bäbis över ett stup så den dog.

Barnamördare finns det gott om - och de allra flesta av dem är barnets egna föräldrar. Hur det är i det här fallet återstår att se.

Förstår hur du menar men vi ska kanske inte jämföra dessa båda incidenterna med varandra. I Dalby var det ju uttalat ekonomisk vinning genom brottet men här kan det ju inte gärna röra sig om detta? Eller vad tror du?
Citera
2016-09-14, 01:38
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Förstår hur du menar men vi ska kanske inte jämföra dessa båda incidenterna med varandra. I Dalby var det ju uttalat ekonomisk vinning genom brottet men här kan det ju inte gärna röra sig om detta? Eller vad tror du?

Tycker mig inte se att han jämför fallen med varandra, åtminstone inte motivet.
Visar bara på att pappan tycktes vara så kärleksfull mot barnet enlig anhöriga innan och ändå så kastade han barnet från stupet senare.
Så bara för att de verkat vara så kärleksfulla så kan skenet bedra.
Citera
2016-09-14, 01:41
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Typiskt flashbackfenomen. En händelse, oftast mord, uppmärksammas i media. Misstänkta gärningsmän och brottsoffer outas i tråden. En part hävdar direkt skuld eftersom att polisen såklart inte skulle gripa en person som senare visade sig vara oskyldig. Nej, för det har aldrig hänt förut. Alla som grips blir åtalade och senare dömda.

Extra intressant i den här tråden är hur alla som bestämt sig för att ett fruktansvärt mord har begåtts till största delen lägger ansvaret på mamman. Pappan han nämns knappt. Mamman hon ska hängas ut och man hoppas samtidigt att hon misshandlas gul och blå när hon kommer till anstalt.

Därefter börjar ni överanalysera facebookinlägg. Ja, för vem i hela friden postar ett inlägg på Facebook när ens barn kämpar för sitt liv. Ja, jag skulle inte göra det men uppenbarligen gör folk det. Jag har mängder med vänner på Facebook som tvunget ska posta ett inlägg om varenda detalj som sker i deras liv, till och med när det är en fråga om liv död. Varför folk väljer att göra det kan jag inte svara på men uppenbart gör folk det av andra anledningar än att skaffa sig någon form av alibi.

När detta diskuterats på fyra sidor så börjar man granska foton på det avlidna barnet. "Nå, ser inte ungen lite sjuk ut". Suck. Mitt barn såg ut som en överkokt grönsak när han kom till världen. Så förblev det i alla fall den första månaden. Måste jag tillägga att han var frisk som en nötkärna?

Det här med att leta efter saker som nog kan vara bevis för det ena med det andra är fasen ett farligt beteende hos några av er. Man ser det man vill se, förstår ni?

Det kan mycket väl vara så att den lilla tösen blivit mördad. Antingen av sin mamma eller av sin pappa eller också av båda två. Men det enda som egentligen är rätt och riktigt i den här tråden är att varken ni eller jag vet ett jäkla skvatt.

Det värsta av allt är att ni som redan har bestämt er aldrig skulle ändra er uppfattning. Om det tillslut skulle komma fram att tösen dog av naturliga orsaker så kommer ni ändå att leta och mest troligt hitta bevis för att mamman nog mördat sitt barn ändå.

Att samma personer inte för en sekund kan tänka den tanken, att de faktiskt kan vara oskyldiga går helt över mitt förstånd. Märkliga men framförallt skrämmande människor.

Lugn nu!

Jag tycker att diskussionen härinne för det mesta har varit schysst. De allra flesta har inte dömt, utan endast lanserat teorier eller tankar. Och det är INGET konstigt med det - det är Flashback!

Jag tror att många här började skriva som en motreaktion till alla de inlägg man kunde läsa på kvinnans Facebook-sida. Där folk skrev att MGM "minsann är oskyldiga" och "ni har inte gjort det" utan att de har vetat ett SKIT.

Så sluta upp att döma folk och säga åt oss vad vi ska skriva och inte. Härinne får vi spekulera fritt. Och historien visar att vi flashbackare MÅNGA gånger har lanserat idéer som har visat sig stämma helt och hållet, TROTS att moraltanter har skrikit hur fel de har varit.

Passar yttrandefriheten inte dig så föreslår jag andra forum.
Citera
2016-09-14, 01:46
Medlem
ace_secs avatar
Citat:

Vad jag menade är att anhöriga i 95% av fallen alltid bedyrar GM:s förträfflighet. "Snällaste", "bästa i världen", "gjorde inte fluga förnär", "kan omöjligt vara skyldig" osv...
Och att dessa ord ska man ta med en nypa salt, då den de kände bevisligen har mördat likafullt.
De allra flesta mördares anhöriga skulle aldrig någonsin kunna föreställa sig att en de känner skulle kunna mörda.

I övrigt vill jag inte göra några liknelser med Dalby nej, för vi vet för lite.
Senast redigerad av ace_sec 2016-09-14 kl. 02:01.
Citera
2016-09-14, 01:51
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Jag känner det som att det är oerhört ledsamt i vilket fall som helst. Tror inte att någon av föräldrarna har med uppsåt skadat sin dotter så att hon har avlidit. Alla yttre tecken som vi känner till, Facebook, Instragram, etc talar mot detta. Kolla in bilderna på vovven. På en har h*n fått en fluga och i bakgrunden står h*ns bar med vatten- och matskål på ett väl rengjort underlägg. Man är mån om de sina helt enkelt. Skulle jag få bestämma så tycker jag att det är en välskött liten ung familj som har drabbats av den största oturen man kan få.

Du läser inte mkt om mordfall va?

Jag vet inte HUR många FUP:ar jag har läst iår gällande mord, där mördaren har levt ett utåt sett fläckfritt liv. Där bilderna i FUP:en visat ett välskött hem. Där mördarna har haft välskötta barn, bra och stabilt arbete, välklippt gräsmatta, bra ekonomi och rent brottsregister. Och ÄNDÅ har de mördat.

Så hennes bilder säger varken för eller emot något. Bara för att vattenskålen är ren så kan hon fortfarande vara en mördare, jag lovar!
Senast redigerad av ace_sec 2016-09-14 kl. 02:00.
Citera
2016-09-14, 01:56
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Tycker mig inte se att han jämför fallen med varandra, åtminstone inte motivet.
Visar bara på att pappan tycktes vara så kärleksfull mot barnet enlig anhöriga innan och ändå så kastade han barnet från stupet senare.
Så bara för att de verkat vara så kärleksfulla så kan skenet bedra.

Precis vad jag menar - skenet bedrar! Mördare har oftast två sidor. De kan vara världens bästa föräldrar, men fortfarande mörda.

I övrigt gör jag som sagt inga liknelser alls med Dalby än.
Senast redigerad av ace_sec 2016-09-14 kl. 02:03.
Citera
2016-09-14, 02:00
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Typiskt flashbackfenomen. En händelse, oftast mord, uppmärksammas i media. Misstänkta gärningsmän och brottsoffer outas i tråden. En part hävdar direkt skuld eftersom att polisen såklart inte skulle gripa en person som senare visade sig vara oskyldig. Nej, för det har aldrig hänt förut. Alla som grips blir åtalade och senare dömda.

Extra intressant i den här tråden är hur alla som bestämt sig för att ett fruktansvärt mord har begåtts till största delen lägger ansvaret på mamman. Pappan han nämns knappt. Mamman hon ska hängas ut och man hoppas samtidigt att hon misshandlas gul och blå när hon kommer till anstalt.

Därefter börjar ni överanalysera facebookinlägg. Ja, för vem i hela friden postar ett inlägg på Facebook när ens barn kämpar för sitt liv. Ja, jag skulle inte göra det men uppenbarligen gör folk det. Jag har mängder med vänner på Facebook som tvunget ska posta ett inlägg om varenda detalj som sker i deras liv, till och med när det är en fråga om liv död. Varför folk väljer att göra det kan jag inte svara på men uppenbart gör folk det av andra anledningar än att skaffa sig någon form av alibi.

När detta diskuterats på fyra sidor så börjar man granska foton på det avlidna barnet. "Nå, ser inte ungen lite sjuk ut". Suck. Mitt barn såg ut som en överkokt grönsak när han kom till världen. Så förblev det i alla fall den första månaden. Måste jag tillägga att han var frisk som en nötkärna?

Det här med att leta efter saker som nog kan vara bevis för det ena med det andra är fasen ett farligt beteende hos några av er. Man ser det man vill se, förstår ni?

Det kan mycket väl vara så att den lilla tösen blivit mördad. Antingen av sin mamma eller av sin pappa eller också av båda två. Men det enda som egentligen är rätt och riktigt i den här tråden är att varken ni eller jag vet ett jäkla skvatt.

Det värsta av allt är att ni som redan har bestämt er aldrig skulle ändra er uppfattning. Om det tillslut skulle komma fram att tösen dog av naturliga orsaker så kommer ni ändå att leta och mest troligt hitta bevis för att mamman nog mördat sitt barn ändå.

Att samma personer inte för en sekund kan tänka den tanken, att de faktiskt kan vara oskyldiga går helt över mitt förstånd. Märkliga men framförallt skrämmande människor.

Här finns en hel del människor som tänker lite mer än skriver. För min egen del så har jag väldigt svårt för att tro att E och A har med uppsåt tillfogat lilla Hailey så stora skador så att hon avled.
En olyckshändelse ok, men uppsåt? nähä. Oavsett vilket så är det en djup tragedi. Lilla gumman. Förlåt oss vuxna. Kram.
Citera
2016-09-14, 02:08
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Du läser inte mkt om mordfall va?

Jag vet inte HUR många FUP:ar jag har läst iår gällande mord, där mördaren har levt ett utåt sett fläckfritt liv. Där bilderna i FUP:en visat ett välskött hem. Där mördarna har haft välskötta barn, bra och stabilt arbete, välklippt gräsmatta, bra ekonomi och rent brottsregister. Och ÄNDÅ har de mördat.

Så hennes bilder säger varken för eller emot något. Bara för att vattenskålen är ren så kan hon fortfarande vara en mördare, jag lovar!

Tyvärr så säger jag inte emot. Så tragiskt är det.
Citera
2016-09-14, 03:11
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Jo jag läser en hel del om mordfall. Däremot väljer jag att inte ventilera dessa här eller någon annanstans innan jag har plockat på mig lite mer information än vad media och myndigheterna kan delge.

Det låter i och för sig rekommendabelt att veta mer än andra, men det är inte särskilt realistiskt. Vad den som inte är grävare och har egna källor kan bidra med är oftare i stället spekulation, byggd på gott omdöme och mycket bristfällig information. Jag ser ett värde i att göra en mycket grov spekulation vid ett tidigt skede.

Nu har vi ju lyxen att luta oss tillbaka och vara åskådare här, men i det verkliga livet är vi ofta tvungna att fatta beslut snabbt och med mycket bristfällig information. Om vi inte gjorde det skulle vi inte överleva i trafiken m.m.

Det jag är kritisk mot i fall som dessa är att åklagare/polis/rättsväsende frihetsberövar utan att ha någon som helst anledning att misstänka uppsåt. Och de kallar detta för 'sannolika skäl', vilket helt enkelt är en lögn! I Sverige frihetsberövar man dessutom vårdslöst och länge på ett sätt som skulle ses som rättsvidrigt i många andra länder.

Det är ganska lätt att spekulera i ett tidigt skede att detta rättsfall innebär en sådan helt ogrundad okynnesanhållan. Men det är också stor sannolikhet - äkta sannolikhet och inte en åklagares eufemism - att man får rätt.
Citera
2016-09-14, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men brukar förlossningspsykoser uppträda efter och inte i samband med födsel? Förlossningsdepression brukar man väl nästan upptäcka på bb?
Ja trots att jag jobbar med psykoser dagligen är jag ingen expert på just postpartumpsykoser. Just därför att tillståndet är så ovanligt. På mitt sjukhus får vi på sin höjd in ett fall per år och de ser alla litet olika ut.

Det senaste fallet (som jag alltså har bäst i minnet) var en ung mamma som ungefär två veckor efter födseln kom in på sjukhuset med en mycket dramatisk åkomma. (jag tror vi var sju personer, varav två stora starka poliser, vilka intransporterat kvinnan till sjukhuset, som med möda fick ner henne i bälte.) En och en halv vecka efter detta gick hon hem.
Citera
2016-09-14, 07:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men brukar förlossningspsykoser uppträda efter och inte i samband med födsel? Förlossningsdepression brukar man väl nästan upptäcka på bb?
De brukar utvecklas efter förlossningen.

Förlossningsdepression är inte samma sak som förlossningspsykos - och nej, förlossningsdepression brukar inte heller upptäckas på BB. Dels ligger man inte någon längre tid längre - dels drabbas många av kvinnor av en lättare form - och det är inget som behandlas om inte depression blir djup eller långvarig utan brukar ge med sig själv när mjölk, rutiner osv kommit igång och hormonerna börjat stabilisera sig igen.

En förlossningspsykos är något helt annat.
Citera
2016-09-14, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De brukar utvecklas efter förlossningen.

Förlossningsdepression är inte samma sak som förlossningspsykos - och nej, förlossningsdepression brukar inte heller upptäckas på BB. Dels ligger man inte någon längre tid längre - dels drabbas många av kvinnor av en lättare form - och det är inget som behandlas om inte depression blir djup eller långvarig utan brukar ge med sig själv när mjölk, rutiner osv kommit igång och hormonerna börjat stabilisera sig igen.

En förlossningspsykos är något helt annat.
Ja det där är ju alldeles riktigt, Förlossningsdepressioner är dessutom betydligt vanligare än förlossningspsykoser.

Länk i ämnet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Postpartumpsykos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in