Nja. Abraham & Co var förvisso patriarker (Religionsfäder/Påvar ungefär), fast det patriarkat som feministerna ogillar är något som snarast kan översättas till "Faderstyre", dvs att "Far" (Mannen) är den som bestämmer, och att kvinnan därför är underordnad.
Senast redigerad av Andersdamaan 2016-09-10 kl. 14:41.
Inte självklart. αρχη betyder först och främst först. T ex den första i en serie av saker, det område där något börjar och liknande. Så när Abraham, Isak och Jakob kallas 'patriarker', till skillnad från andra fäder, tycker jag att det är rimligare att förstå det som att de är de första fäderna i Israels släktträd och historia. Då blir det också onödigt att försöka hitta likheter mellan dem och Roms påvar, även om jag tror att påvarna skulle uppskatta det. Det blir också onödigt att se dem som någon slags motsats till feminismens ideal.
Javisst, som sagt … Patriark är grekiska patri-arkēs, ungefär ”ärkepappa”. Sannolikt en direktöversättning av ett hebreiskt begrepp, oklart vad. Från gamla testamentets Abraham mfl, alltså.
Historiken kring det här ärke- (som i arkitekt ”ärketimrare”) är gåtfull. Naturligtvis betyder det något i stil med ”överste-”, eller ”topp-”. Eller kanske ”förste(man)-”, som nån skrev. Jag hade tänkt att det skulle vara besläktat med grekiska akros ”överst” (vilket hade förklarat ett och annat), men hittar ingen som påstår det, så då tänker inte jag heller påstå det.
Det grekiska patri-arkēs är inlånat till latin, och där har man bildat patriarchatus, ”(påvens) fadersämbete”, alltså ett patriarkat.
Patriark avser alltså en judisk-kristen stamfader medan patriarkat avser det kristna prästerskapet.
Senast redigerad av JanTaliban 2016-09-13 kl. 15:43.