2016-09-10, 02:49
Medlem
ministryofdrugss avatar
På Flashback förekommer mycket skryt om löner, kukmått osv. Som en motpol tänkte jag starta en tråd där vi som tjänar sämst i hela Sverige kan dela våra erfarenheter.

Självklart är alla välkomna att skriva, men det blir fel att räkna & jämföra med polska bärplockare, diskare osv. Vad jag vill veta är om någon svenskfödd tjänar sämre än mig.

Jag arbetar 220 timmar i månaden och får ut 6000 kr
Citera
2016-09-10, 02:56
Medlem
Ferneths avatar
Vill du påstå att du har en anställning?
Citera
2016-09-10, 03:11
Medlem
stahlhelm1916s avatar
då är det ju inget riktigt jobb du har.
ingen fackförening skulle tillåta det där.

plockade du bär eller vad gjorde du?

och du är antagligen väldigt ung?
Citera
2016-09-10, 03:34
Medlem
Grevelesevis avatar
6000/220 blir 27 tomburkar i timmen. Ja det låter väl rimligt. Skattefritt dessutom.
Citera
2016-09-10, 04:13
Medlem
ministryofdrugss avatar
Jag är kock på en schysst krog utan kollektivavtal
Citera
2016-09-10, 04:21
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Jag är kock på en schysst krog utan kollektivavtal

Du är duktigt lurad du! Om du talar sanning så är du fantastiskt underbetald, Vrf stannar du kvar på stället? Krogar skriker just nu efter bra kockar. Har du kockutbildning?
Citera
2016-09-10, 04:35
Medlem
ministryofdrugss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Du är duktigt lurad du! Om du talar sanning så är du fantastiskt underbetald, Vrf stannar du kvar på stället? Krogar skriker just nu efter bra kockar. Har du kockutbildning?

Ja, jag har kockutbildning. Trivs på stället och utvecklas mycket. Tänker gå vidare i sinom tid men ska stanna iallfall två år.

Glömde nämna att jag ioförsig får cirka 500 spänn i veckan i dricks.
Citera
2016-09-10, 04:43
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ja, jag har kockutbildning. Trivs på stället och utvecklas mycket. Tänker gå vidare i sinom tid men ska stanna iallfall två år.

Glömde nämna att jag ioförsig får cirka 500 spänn i veckan i dricks.

Jag skulle kalla det idioti. De utnyttjar dig å det grövsta.
På ett bra ställe med kollektivavtal kan du jobba en fjärde-del av den tiden för samma pengar.
Varför tillåter du dig själv att bli lurad och utnyttjad? Att trivas ser jag inte som ett fullgott skäl, för det vore rent av enbart korkat.
Citera
2016-09-10, 05:38
Medlem
kordens avatar
Du är allså slav saknas bara kedja.
27 kr i timmen, är du efterbliven?
Bor du på gruppboende och din brukare kör dig till jobbet?
Citera
2016-09-10, 06:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
På Flashback förekommer mycket skryt om löner, kukmått osv. Som en motpol tänkte jag starta en tråd där vi som tjänar sämst i hela Sverige kan dela våra erfarenheter.

Självklart är alla välkomna att skriva, men det blir fel att räkna & jämföra med polska bärplockare, diskare osv. Vad jag vill veta är om någon svenskfödd tjänar sämre än mig.

Jag arbetar 220 timmar i månaden och får ut 6000 kr

Nej du är inte sämst.

Har en jobbarkompis vars grabb, 22 år, blev arbetslös efter 2 år och fått ihop till A-kassa med lön på ca 25.000 i månaden och erbjöds nytt jobb via Arbetsförmedlingen.

Nya jobbet var Sector Alarm och där är lönen endast provision på försäljning. De hatas av de flesta när de knackar dörr och lyckades bara sälja ett larm på en hel månad med 4000 kr i förtjänst före skatt.

A-kassan går åt skogen och hopplöst med amortering av den bil han köpt mm. Bilköpet hade en försäkring på amorteringen mot inkomstbortfall men med "jobb" på Sector Alarm så gäller inte försäkringen.

Det kanske finns något sätt att vägra ta ett arbete men hans grabb ville jobba och inte leva av bidrag men det gick åt skogen.

Slavarbete finns i Sverige.

Hur det gick, ja grabben lyckades hitta ett riktigt jobb och blev av med helvetet som Arbetsförmedlingen erbjöd. Bilen kunde han behålla och har nu jobb där han tjänar vettigt och kan betala skatt och sin bil.
Hur i helvete kan detta tillåtas i Sverige.
Citera
2016-09-10, 07:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej du är inte sämst.

Har en jobbarkompis vars grabb, 22 år, blev arbetslös efter 2 år och fått ihop till A-kassa med lön på ca 25.000 i månaden och erbjöds nytt jobb via Arbetsförmedlingen.

Nya jobbet var Sector Alarm och där är lönen endast provision på försäljning. De hatas av de flesta när de knackar dörr och lyckades bara sälja ett larm på en hel månad med 4000 kr i förtjänst före skatt.

A-kassan går åt skogen och hopplöst med amortering av den bil han köpt mm. Bilköpet hade en försäkring på amorteringen mot inkomstbortfall men med "jobb" på Sector Alarm så gäller inte försäkringen.

Det kanske finns något sätt att vägra ta ett arbete men hans grabb ville jobba och inte leva av bidrag men det gick åt skogen.

Slavarbete finns i Sverige.

Hur det gick, ja grabben lyckades hitta ett riktigt jobb och blev av med helvetet som Arbetsförmedlingen erbjöd. Bilen kunde han behålla och har nu jobb där han tjänar vettigt och kan betala skatt och sin bil.
Hur i helvete kan detta tillåtas i Sverige.
Sjukt alltså, och sedan får man höra att dagens ungdomar är "curlade", "bortskämda" och "självupptagna". Jag är säker på att vissa driver på den här utvecklingen.
Citera
2016-09-10, 08:21
Medlem
C8H11Ns avatar
Om du jobbar på en michelinbelönad topprestaurang som lärling så är det en ok lön, då arbetslivserfarenheten ger mer än pengar. Om inte så har du nog en av de sämsta lönerna i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in