Citat:
Ursprungligen postat av
ministryofdrugs
På Flashback förekommer mycket skryt om löner, kukmått osv. Som en motpol tänkte jag starta en tråd där vi som tjänar sämst i hela Sverige kan dela våra erfarenheter.
Självklart är alla välkomna att skriva, men det blir fel att räkna & jämföra med polska bärplockare, diskare osv. Vad jag vill veta är om någon svenskfödd tjänar sämre än mig.
Jag arbetar 220 timmar i månaden och får ut 6000 kr
Nej du är inte sämst.
Har en jobbarkompis vars grabb, 22 år, blev arbetslös efter 2 år och fått ihop till A-kassa med lön på ca 25.000 i månaden och erbjöds nytt jobb via Arbetsförmedlingen.
Nya jobbet var Sector Alarm och där är lönen endast provision på försäljning. De hatas av de flesta när de knackar dörr och lyckades bara sälja ett larm på en hel månad med 4000 kr i förtjänst före skatt.
A-kassan går åt skogen och hopplöst med amortering av den bil han köpt mm. Bilköpet hade en försäkring på amorteringen mot inkomstbortfall men med "jobb" på Sector Alarm så gäller inte försäkringen.
Det kanske finns något sätt att vägra ta ett arbete men hans grabb ville jobba och inte leva av bidrag men det gick åt skogen.
Slavarbete finns i Sverige.
Hur det gick, ja grabben lyckades hitta ett riktigt jobb och blev av med helvetet som Arbetsförmedlingen erbjöd. Bilen kunde han behålla och har nu jobb där han tjänar vettigt och kan betala skatt och sin bil.
Hur i helvete kan detta tillåtas i Sverige.