Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-09-10, 21:00
  #25
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Med all respekt till dig och allt du bidrar till vårt forum; jag avskyr ordet "problematisera" ... vad än humanister tycker att ordet betyder, kan vad fan det än är det betyder, uttryckas tydligare genom att helt enkelt säga vad man menar.
Jag förstår, jag hatar det också lite grann men jag kunde inte komma på något bättre sätt att säga det på. Försöker mest vara tydlig med vad jag menar, tror att budskapet gick fram ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Nå, jag tror på fri vilja, jag har sagt det tidigare och upprepar det igen. Finns det något sätt att undvika fri vilja och ansvar?
Jag tycker faktiskt att denna fråga anknyter till en tråd jag startade för ett tag sedan, fast med ett ansvar med i bilden.* Ok, vi bär personligt ansvar för våra handlingar med en viktig poäng - för att samhället vi lever i säger att det ska vara så. Håller du med?

Anser du att en skuld alltid åläggas den som bär ett ansvar och bryter mot "ansvaret" genom att göra fel? Var det till exempel fel av Mandela att gå emot regimen och strida mot apartheid**, fastän det styrande samhället förespråkade det? Jag uppfattar dig som väldigt konformistisk. Anpassa dig till samhället och rätta in dig i mängden, typ.

Även om du har en fri vilja är du inte född in i ett fritt system. Du kunde inte välja att bli född till den du är och hur du är. Du kunde heller inte inte välja att bli född i just det samhälle du växte upp i. Det finns alltså många omkringliggande faktorer som kan påverka vilka fria val du kan och väljer att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Absolut tror jag det. Det är essensen av att ha fri vilja: att se saker i kontext. Men skyldigheten kommer från friheten, inte tvärt om.
Skyldighet mot vem eller vad? Varför måste en sådan skyldighet uppstå? Min poäng är att om du inte hade ett val att bära skulden i från början (genom att födas in i samhället), bör du då känna skuld? "Om du inte är nöjd så får du väl flytta till en plats som passar dig då!" kan man tänka sig är en naturlig respons. Vad gör du om det inte finns något samhälle som passar dina normer och värderingar då? Finns det en fri vilja i praktiken i sådana fall?

* (FB) Agerar du eller reagerar du?
** I verkligheten är det en mer komplicerad bild än bara så, men vi ser övergripligt på det.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback