2005-12-07, 22:59
Medlem
Rois avatar
I hemkunskapen på högstadiet gjorde vi en gång den här typen av paj och nu vill jag återskapa den, men hittar dessvärre inget recept.

Det enda jag minns är att man först skulle smälta smöret i en kastrull och sen hälla ner mjölet och arbeta ihop det till en massa. Slutresultatet var att pajjen blev alldeles krispig och god.

Så till själva frågan: Är det någon som har ett fullständigt recept?

Man kan ju iofs prova sig fram men det skulle kännas bättre att ha ett riktigt recept då det handlar om ett "praktiskt prov" i min gymnasiekurs.
Citera
2005-12-09, 13:55
Medlem
nollans avatar
En kompis flickvän råkade överdosera smöret till ungefär det dubbla en gång, när skiten stod i ugnen så bubblade det om hela pajen.

dock när den svalnat var den ruskigt god och hade en krispigare karaktär! och vansinnigt nyttig som du förstår...
Citera
2005-12-12, 11:06
Medlem
Nåt som blir ruskigt krispigt och gott är om du tar en pajform och fyller med exempelvis äpplen. Täcker dem med en blandning av lika delar socker och mjöl. Hyvlar med osthyvel smör som du täcker formen med. Sen in i ugnen.
Citera
2005-12-12, 23:43
Medlem
TomBakers avatar
Är det något jag älskar så är det smulpaj. Om man skulle göra en batch... klockan är i o f s 23.40

Som du kanske redan förstått så är det mängden smör som bestämmer krispigheten. Jag brukar alltid köra det vanliga stuket, blanda i bunke. Har aldrig hört talas om att smälta smöret och sedan blanda med mjölet. Ska testa det där med att hyvla smöret ovanpå.

Ja just det! Allra allra godast är ju att äta den varma pajen med vaniljgräddglass. Jag blir galen barar jag tänker på det.
Citera
2005-12-13, 00:05
Medlem
nollans avatar
mor min brukar alltid inkludera en liten mängd havregryn! det är gott, ger ett bra crunch och även en lite nyttigare utfyllnad!

vidare instämmer jag med talaren ovan att jag ej hört talas om det smälta smöret. det är väl snarare smörets hårda (och kylda) form som bidrar just till klimparna som själva smuldegen består av. right?
Citera
2005-12-13, 00:22
Medlem
TomBakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
mor min brukar alltid inkludera en liten mängd havregryn! det är gott, ger ett bra crunch och även en lite nyttigare utfyllnad!

vidare instämmer jag med talaren ovan att jag ej hört talas om det smälta smöret. det är väl snarare smörets hårda (och kylda) form som bidrar just till klimparna som själva smuldegen består av. right?

Ska testa med havregryn.

Smöret smälter ju ändå så fort man stoppar in pajen i ugnen men jag skulle tro att när man gör degen med smör som inte är smält så fördelar man inte smöret lika väl utan det blir små klumpar med smör vilka blir hårda när man gräddat.
Citera
2005-12-13, 00:29
Medlem
danskenitunnans avatar
Paj med havregryn är rusktigt gott. En "vanlig" paj kan lätt kännas tung pga av allt socker och smör. Men med havregryn så känns den mycket lättare på nått sätt. Ät den med vanilj glass och njut!
Citera
2005-12-13, 12:44
Medlem
esses avatar
Hmm, men nog känns det väl ändå som att smöret borde smälta, även om det hårt, kallt och klumpigt?

Jag brukar ta fram smöret 1 timme innan så det hinner mjukna lite.
Sen är det bara att svänga ihop smör, socker, vetemjöl och havregryn.
Gör jag äppelpaj så kan jag lyxa till det genom att steka äppelbitarna i smör och honung och sedan flambera de i calvados. Sen tar man skyn som blir kvar och använder i degen. Krispigt varje gång.
Mängd beror såklart på hur mycket man göra på.
Citera
2005-12-15, 13:23
Medlem
nollans avatar
klart skiten smälter. men jag har svårt å se att det blir några klimpar om man blandar smält, flytande smör med de övriga ingredienserna, right?
Citera
2005-12-18, 03:07
Medlem
Rois avatar
Märkte efter en massa sökande på internet att receptet jag sökte fanns i Vår Kokbok... Där ser man

För övrigt vart den jävligt god även om man faktiskt hade mindre smör i förhållande till mjöl och havregryn än i vanlig paj. Eftersom smöret var smält behövdes det väl mer mjöl för att det skulle bli en massa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in