2016-09-05, 13:39
Medlem
Hur blir det om man gör pulled pork dagen innan och värmer upp i ugnen dagen efter för att servera till en middag?
Jag kommer ha en skysås, rostade grönsaker och potatis till. Det sista kommer jag givetvis göra samma dag.
Citera
2016-09-05, 13:41
Medlem
Silltunnas avatar
Så gör ju alla restauranger, så det borde ju funka.
Citera
2016-09-05, 13:43
Medlem
Jag brukar slänga in grytan innan jag åker till jobbet och när man kliver in genom dörren igen luktar det himmelskt och maten ligger färdig i ugnen
Citera
2016-09-05, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartold
Jag brukar slänga in grytan innan jag åker till jobbet och när man kliver in genom dörren igen luktar det himmelskt och maten ligger färdig i ugnen

Ja det skulle funka. Jag skulle dock inte vilja ha något i ugnen när jag inte är hemma men om restaurangerna gör det dagen innan är det ju inga problem.
Citera
2016-09-05, 15:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av side
Ja det skulle funka. Jag skulle dock inte vilja ha något i ugnen när jag inte är hemma men om restaurangerna gör det dagen innan är det ju inga problem.
Sätt in den i ugnen på morgonen, då den blir 5 gånger godare som färsk.
Sen vad tror du händer ha ugnen i 110-125grader?
Citera
2016-09-05, 17:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av side

Jag lagar ofta mat genom att sätta in en gryta på lågtemp i ugnen och därefter går hemifrån för att komma tillbaka timmar senare. Det enda du behöver tänka på är att inte låta det gå torrt - vilket du fixar med ett bra lock på grytan, låg temp (100-125) och tillräckligt med råvaror som lämnar vätska.

Att köra en fläskkarré i en gryta tillsamman med t.ex lök, morötter, selleri, tomat, kryddor och 1dl buljong i 6-8 timmar är inga som helst problem. Jämför gärna med tillagning i en slowcooker som i princip är samma sak som en gryta i en ugn.
http://www.crockpot.se/recept/pulled-pork/
Citera
2016-09-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag lagar ofta mat genom att sätta in en gryta på lågtemp i ugnen och därefter går hemifrån för att komma tillbaka timmar senare. Det enda du behöver tänka på är att inte låta det gå torrt - vilket du fixar med ett bra lock på grytan, låg temp (100-125) och tillräckligt med råvaror som lämnar vätska.

Att köra en fläskkarré i en gryta tillsamman med t.ex lök, morötter, selleri, tomat, kryddor och 1dl buljong i 6-8 timmar är inga som helst problem. Jämför gärna med tillagning i en slowcooker som i princip är samma sak som en gryta i en ugn.
http://www.crockpot.se/recept/pulled-pork/
Bra att du nämnde lock, för mig är det självklart men för en annan kanske inte.

Förresten så tycker jag karrén är så fet och släpper så mycket vätska att tillsätta buljong inte är nödvändigt.
Citera
2016-09-20, 14:18
Medlem
Den smakade helt ok. Nästa gång kommer jag dock göra den samma dag och med lock.
Det var första gången jag gjorde pulled pork så nu vet jag
Tillbehören blev godare hade dock inte tid med någon skysås. Vad brukar ni har för sås till?
Citera
2016-09-21, 07:52
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Sätt in den i ugnen på morgonen, då den blir 5 gånger godare som färsk.
Sen vad tror du händer ha ugnen i 110-125grader?
termostaten kan bli knäpp .. och då slutar den aldrig bli varmare, tills det som är i den börjar brinna. ..
Har man lämnat en ugn obevakad så gäller troligtvis inte hemförsäkringen heller. Sen är man fast i fogdeträsket resten av livet, med några miljoner i skulder till hyresvärden för totalrenovering av flertalet lägenheter + röksanering..
Senast redigerad av japanskbrud 2016-09-21 kl. 07:55.
Citera
2016-09-21, 07:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
termostaten kan bli knäpp .. och då slutar den aldrig bli varmare, tills det som är i den börjar brinna. ..
Då får man se till att få en ny ugn eller byter själv om man har ett sådant boende där man står för detta själv.
Citera
2016-09-27, 09:48
Medlem
Här kör man på grillen, men då är man ju en blivande pitmaster
Tillaga, låt vila och sen pulla för att sedan få in den i kylen. Bara att värma upp igen dagen efter med bbq sås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in