Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-04, 21:42
  #1
Medlem
Hej!

Har läst lite nu att Polisen sätter lite mer press på fildelare. Hur vida man skall ta detta på allvar eller ej låter vi bli att gå in på. Jag vill helt enkelt öka min anonymitet på internet, helst utan att tappa allt för mycket i uppkopplingshastighet.

Har en dator över som jag ej använder, med en fyrkärnig processor och SSD-disk. Skulle jag på något vis kunna ställa den nere i källaren där jag har all nätverk dragit och låta all trafik passera genom denna på något vis? Har två routrar också, ASUS AC56U och ASUS AC66U.
Citera
2016-09-04, 21:46
  #2
Medlem
TarzansFarsas avatar
Köp en VPN. Dunderlätt.

Använd Tor-Browser när du vill göra anonyma grejer. Det är en webläsare som inte ens din leverantör kan se vad du surfar.
Citera
2016-09-04, 21:49
  #3
Medlem
Att bara låta trafiken gå genom en annan dator som du har hemma hos dig gör ju ingen större skillnad för anonymiteten.

Det absolut viktigaste är att använda TOR eller VPN när du kopplar upp dig. Då blir din riktiga IP-adress så så gott som ospårbar.
Citera
2016-09-04, 21:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Att bara låta trafiken gå genom en annan dator som du har hemma hos dig gör ju ingen större skillnad för anonymiteten.

Det absolut viktigaste är att använda TOR eller VPN när du kopplar upp dig. Då blir din riktiga IP-adress så så gott som ospårbar.
Kör med F-Secure Freedome nu. Dock gillar jag ej att hastigheten blir endast cirka 30mbit av mina 100. Finns det något bättre?
Citera
2016-09-04, 21:52
  #5
Medlem
Dum fråga men kan man använda TOR till det "vanliga" nätet? Trodde det var ett specielt nätverk med massa peddogrejer o skumt tjafs bara
Citera
2016-09-04, 22:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Dum fråga men kan man använda TOR till det "vanliga" nätet? Trodde det var ett specielt nätverk med massa peddogrejer o skumt tjafs bara


Ja, TOR funkar lika bra på vanliga nätet. Det enda problemet kan vara att det går lite långsammare eftersom trafiken måste gå genom flera datorer. Om man vill ha högre hastighet kanske VPN passar bättre men då måste man lita på den som erbjuder detta. Använder man TOR så behöver man inte lita på någon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback