Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-09-04, 19:34
Medlem
Hej! Har nämligen en dator som är bra. Men nu har jag fått problem! När jag startade den en dag så började den frysa osv och direct error kom fram. Jag har win 7 och funderar på uppgradera till win 10. Eftersom ja hade problem så tog ja min win 7 skiva o försökte ominstallera Windowset, men de verkar inte funka. Ibland fryser det o annars så får jag svart bild när datorn startas om, de händer alltid. Att skärmen slocknar, om jag köper Windows 10 och stoppar In skivan i datorn, tror ni man kan installera det utan att datorn fryser? Windows 7 är ju rätt gammalt nu och vill uppgradera lite och få bort problemet. Jag måste installera nåt men de verkar inte gå med win 7 nu, för de fryser som sagt. Vad ska jag göra? Tips ider! Tror ni de funkar med win10? Tacksam för svar!
Citera
2016-09-04, 19:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Svårt och veta om detta kan beror på Windows eller inte. För mig så låter det mer som hårdvaran som orsakar ditt problem.

Te.x RAM-minnet eller HDD. Märke och modell på datorn?
Citera
2016-09-04, 20:04
Medlem
Hej. Har en Alienware x51 dator med 660 kort. Datorn är 3 år gammal ungefär, jävligaste är att skärmen blir svart för då kanske ja inte kan installera nytt OS
Citera
2016-09-04, 20:13
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Om du te.x bootar upp datorn med Ubuntu på skiva, blir det samma scenarie då?
Citera
2016-09-04, 20:30
Medlem
Ja, det har hänt att den fryser då med, men funderar på att försöka med nytt OS. Detta bör väl endå funka?vill bara inte få svart skärm! Tror ni datorn startas om under win 10 installationen? Va skulle ni gjort?
Senast redigerad av Mackan112 2016-09-04 kl. 21:04.
Citera
2016-09-04, 23:18
Bannlyst
Låter inte som ett OS-problem.
Ta en återställningspunkt. Brukar lösa många problem.
Om inte detta hjälper uppdatera grafikkortets drivrutin
Citera
2016-09-05, 00:35
Bannlyst
Om du tar en återställningspunkt så starta datorn i felsäkert läge, tryck på F8 (febrilt!) innan Windows logotypen visas. Från alternativen välj Felsäkert läge.

Klicka på Start, sen högerklicka på Dator, välj sen Egenskaper. Välj Systemskydd, klicka på Systemåterställning, sen Nästa. Ser du inga återställningspunkter försök med "visa fler återställningspunkter", har du fler återställningspunkter välj senaste. Sen Nästa -> Slutför.
Funka inte detta och du har fler återställningspunkter kan du upprepa proceduren med näst senast återställningspunkt.
Citera
2016-09-05, 16:35
Medlem
Tjena. Detta verkar inte funka alls nu. Ingenting snälla hjälp mig, får panik. När jag försöker boota med F 8 eller felsäkerhetsläge sp står det att ja håller på med win 7 installationen o måste slutföra den. Där kommer problemet, jag kan ju inte, för datorn startas om och får svart skärm där. Då händer inget när jag startar datorn igen, då är ja på samma sak att ja måste installera Windows 7 igen, omg detta är svårt. Kommer inte ens in i datorn, får kanske köpa win 10 istället? Det kanske funkar bättre, helt nytt Windows och start! Tacksam för all hjälp! Med vänlig hälsning,
Citera
2016-09-05, 17:41
Medlem
När du installerar om Windows bör du starta datorn från DVD/USB och ta bort alla partitioner på disken. Lösningen på vissa fel har krävt det för att felet kvar när de försökte bara formaterade och installerade om.

http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Fixa datorn INNAN du köper Win 10. Om du verkligen vill testa Win 10 så kan du ladda ned Win 10 med verktyg i länken på MS egen hemsida men den kommer INTE att fixa felet om du har samma fel när du testar med Ubuntu skiva.

Det första du ska göra är att utesluta att felet är disken, dvd, kablarna de kopplats med eller porten på moderkortet som kabeln kopplat med.

Börja med att ta bort DVD och kabeln från moderkortet. Är felet kvar så gör du samma sak med ALLA diskar och deras kablar medan du försöker med Ubuntu via DVD eller USB minne igen. Är felet kvar så vet du att det är något i resten av datorn.

Testa 1 minne i taget som du flyttar runt till alla platser. Snabbaste sättet att veta om felet är 1 av minnena eller platsen minnet satt på. Orka man kan man ladda ned memtest och det räcker att programmet hittar 1 fel.

Koppla ur allt som inte behövs för att alltid få bild. All din kringutrustning, USB kablar, USB prylar mm utanför och inne i chassit. Tex har trasig mus/tangentbord orsakat olika konstiga fel.

Edit:
Senaste dagen för att få Win 10 gratis var 29 juli för ca 1 månad sedan men det går fortfarande att ladda ner den och hoppa över när den frågar om licens nyckel. Vet inte hur länge MS låter dig testa men räkna med 1 månad.
Senast redigerad av panpo98 2016-09-05 kl. 17:50.
Citera
2016-09-05, 19:31
Medlem
Hej! Jag vet inte riktigt, är inte så bra på sånt. Detta med att skärmen slocknar har varit länge, men misstänker att det har något med Windows att göra. Är det inte bättre om ja installerar Windowset på datorn först och löser problemet efter? Har ju inget Windows på datorn alls, kan inte ens komma in på datorn. Om det funkar fel fritt sen så är det ju ett problem med mjukvaran ja hade innan, annrs är de fel på hårdvaran. Sålänge inte skärm jävlen slocknar så är det nog bra, om den slocknar och installationen blir klar när skärmen är svart så har jag ju win 10 på datorn? Problemet just nu är att ja inte kan komma in på Windows. Vad tycker ni om min ide just nu? Sedna är mitt tangentbord jävligt segt och kasst, medtanke på att du påpekade de innan om möss p tangentbord
Citera
2016-09-05, 20:19
Medlem
Böja med det du tycker är lättast.

Se till att du startar datorn från DVD/USB och verkligen gör en ren installation så det inte är något gammal kvar.
Citera
2016-09-05, 21:18
Medlem
Men tror ni datorn startas om flera gånger under installationen? Tror de kan funka med Windows 10
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in