2016-09-04, 12:54
Bannlyst
Hej

Säg att det finns ett företag som erbjuder mig ett jobb där jag ska fakturera dem istället för att få lön.
Säg att jag kan varje månad skickra dem en faktura på 100TKR.
Min fråga är då: hur maximerar man den lön som man tar ut, genom att starta eget (enskild firma helst) eller genom att använda sig av såna företag som coolcompany/frilansfrilans etc?

Om jag går på coolcompanys hemsida och skriver att jag ska skicka en faktura på 100 000 kronor till dem, då får jag som svar att de skulle betala ut en lön på exakt 50% av beloppet till mig, dvs 50 000 kronor. Enligt vad det står på sidan, då ska alla skatter vara betalda.
Så de betalar en lön på 50 000 netto till mig varje månad och jag ska inte betala några andra skatter. Stämmer detta verkligen? Eller kommer jag på något sätt behöva betala nån skatt kanske i efterhand (kanske när man deklarerar nästa år)?

Varför jag ställer denna fråga beror bl a på att jag inte riktigt fattat det här med hur mycket man kan ta ut för lön om man kör eget. De flesta pratar om "räkna med att ca 50% av det du fakturera ska betalas som skatt". Det är jag med på. Men då undrar jag: av det som är kvar, i detta fall 50 000, ska det betalas ytterligare skatt om man tar ut detta som lön?

Om så skulle vara fallet då fattar jag inte heller varför det skulle vara bättre att starta enskild firma istället för att använda sig av coolcompany (under förutsättning att den lönen på 50tkr de betalar inte medför andra skatter).

Nån som har koll och kan ge ett tydligt svar på detta?
Citera
2016-09-04, 12:57
Medlem
RonHowards avatar
Om du har kapital så bör du bilda AB. Coolcompany är inte en långsiktig lösning för företagande, du har mindre möjligheter att placera ditt kapital och minimera förluster.

Om du inte har kapital bör du anskaffa kapital och sedan bilda AB. Du bör inte starta enskild firma, jag ser egentligen ingen fördel med enskild firma framför ett AB annat än att du slipper den initiala kapitalinsatsen.

Skilj ditt företagande från din privatekonomi i den mån det är möjligt.
Citera
2016-09-04, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Om du har kapital så bör du bilda AB. Coolcompany är inte en långsiktig lösning för företagande, du har mindre möjligheter att placera ditt kapital och minimera förluster.

Om du inte har kapital bör du anskaffa kapital och sedan bilda AB. Du bör inte starta enskild firma, jag ser egentligen ingen fördel med enskild firma framför ett AB annat än att du slipper den initiala kapitalinsatsen.

Skilj ditt företagande från din privatekonomi i den mån det är möjligt.

Tack. Det var inte riktigt svar på min fråga men uppskattar ditt svar.
Har tyvärr inte så bra koll på sånt plus att jag tänker lite kortsiktigt, dvs hur mycket jag kan ta ut som lön och försöker förstå detta med vilket av de 2 alternativen är bäst.

Förstår att ett AB lönar sig mest. Men kanske huvudfråga var mer:
Om coolcompany betalar en lön på 50 000, finns det ytterligare skatt jag ska betala som privatperson?
Citera
2016-09-04, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av memorander
Tack. Det var inte riktigt svar på min fråga men uppskattar ditt svar.
Har tyvärr inte så bra koll på sånt plus att jag tänker lite kortsiktigt, dvs hur mycket jag kan ta ut som lön och försöker förstå detta med vilket av de 2 alternativen är bäst.

Förstår att ett AB lönar sig mest. Men kanske huvudfråga var mer:
Om coolcompany betalar en lön på 50 000, finns det ytterligare skatt jag ska betala som privatperson?

Du kommer att få mindre än 50000 netto pga värnskatt.

Men det är väldigt mycket mera fördelaktig att betala utdelning när man överskrider lönebrytpunkten (cirka 37000 brutto). Det kommer du inte kunna göra via coolcompany.

Om du har 100.000/månaden och har ingen utgifter förutom lön, kommer du kunna betala ut 76000 brutto (47000 netto). Men om du maximera utdelningen, kan du betala ut 51000 bruttolön och resten utdelning och det blir 56000 netto.
Citera
2016-09-04, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joe545
Du kommer att få mindre än 50000 netto pga värnskatt.

Men det är väldigt mycket mera fördelaktig att betala utdelning när man överskrider lönebrytpunkten (cirka 37000 brutto). Det kommer du inte kunna göra via coolcompany.

Om du har 100.000/månaden och har ingen utgifter förutom lön, kommer du kunna betala ut 76000 brutto (47000 netto). Men om du maximera utdelningen, kan du betala ut 51000 bruttolön och resten utdelning och det blir 56000 netto.

Så svaret på min fråga är att man maximera lönen om man väljer enskild firma framför coolcompany?
Citera
2016-09-04, 14:51
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memorander
Så svaret på min fråga är att man maximera lönen om man väljer enskild firma framför coolcompany?

Nej!
Du maximerar din privatekonomi genom att bilda ett aktiebolag, om de enda alternativen är enskild firma eller Cool Company, då är enskild firma det bästa.
Citera
2016-09-04, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Nej!
Du maximerar din privatekonomi genom att bilda ett aktiebolag, om de enda alternativen är enskild firma eller Cool Company, då är enskild firma det bästa.

Då är jag med tack.
Citera
2023-01-02, 20:39
Medlem
Citat:
Nej!
Det gör man väl också med enskild firma ? Om man omsätter 800 000 sek i enskild firma kan man söker ta ut 20 000 netto i månaden
Citera
2023-01-03, 09:57
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det gör man väl också med enskild firma ? Om man omsätter 800 000 sek i enskild firma kan man söker ta ut 20 000 netto i månaden

Du kan inte "ta ut" något ur en enskild firma, om du med "ta ut" menar lön.
Firmans vinst blir din inkomst, vare sig du vill eller inte. Egna uttag påverkar inte resultatet.
Citera
2023-01-03, 11:54
Medlem
Citat:
Du kan inte "ta ut" något ur en enskild firma, om du med "ta ut" menar lön.
Firmans vinst blir din inkomst, vare sig du vill eller inte. Egna uttag påverkar inte resultatet.

Enligt vad jag kan se kommer jag att göra en vinst på 42000 sek. Det är alltså min "lön"?
Citera
2023-01-03, 11:55
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Enligt vad jag kan se kommer jag att göra en vinst på 42000 sek. Det är alltså min "lön"?

Ja, ta med egenavgifterna i beräkningen.

https://www.skatteverket.se/foretag/drivaforetag/foretagsformer/enskildnaringsverksamhet/egenavgifter.4.361dc8c15312eff6fd1f678.html
Senast redigerad av trottwell 2023-01-03 kl. 11:58.
Citera
2023-01-03, 12:07
Medlem
Citat:
Ja, ta med egenavgifterna i beräkningen.

https://www.skatteverket.se/foretag/drivaforetag/foretagsformer/enskildnaringsverksamhet/egenavgifter.4.361dc8c15312eff6fd1f678.html

Har hittat splonk.se som ger en bra bedömning vad jag skall betala till skatteverket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in