2016-09-04, 10:16
Medlem
Hej jag har en del frågor angående mig som privatperson

*Skatteverket*
*Verksamt*
*F-Skatt*
*Hobbyverksamhet*
*Näringsverksamhet*
*Momsregistreringsnummer*

Jag som privatperson som vill ansöka om Momsregistreringsnummer som man gör via skatteverket/Verksamt och som precis har börjat skaffa mig en hemsida för att hjälpa t .ex Tradedoubler Double Adservice Osv.
Med att bedriva besökare till deras företag. Är jag som privatperson en som håller på med en Hobbyverksamhet eller Näringsverksamhet
Citera
2016-09-04, 10:29
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLTvivlaren
Hej jag har en del frågor angående mig som privatperson

*Skatteverket*
*Verksamt*
*F-Skatt*
*Hobbyverksamhet*
*Näringsverksamhet*
*Momsregistreringsnummer*

Jag som privatperson som vill ansöka om Momsregistreringsnummer som man gör via skatteverket/Verksamt och som precis har börjat skaffa mig en hemsida för att hjälpa t .ex Tradedoubler Double Adservice Osv.
Med att bedriva besökare till deras företag. Är jag som privatperson en som håller på med en Hobbyverksamhet eller Näringsverksamhet

Läs om Skatteverkets syn på vad som utgör hobbyverksamhet på den här sidan.

I korthet: något du utövar på din fritid och som inte är din huvudsakliga försörjning.
Citera
2016-09-04, 14:49
Medlem
neurobotics avatar
Från skatteverket:

En hobby är:

något du utövar på din fritid
något som inte är din huvudsakliga försörjning.
En hobby kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.

Från PDF:en:

- Hobby är något du själv utövar på din fritid.
- Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
- Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan

Du kommer åka dit, i den meningen att du kommer få skatta för det om du blir kollad. Det är ohygglig stor skillnad att ha en bioodling som man gör 50 burkar honung och sälja det man inte kan använda själv än att sätta upp en sida för att hjälpa företag att tjäna ännu mer pengar.

Gå inte på alla som säger att det är ok för det är det inte, hade en kompis som blev upptaxerad. Ditt främsta mål är att tjäna pengar. För den som jagar är det jakten som står i centrum som är hobbyn för personen. Att denna sedan säljer det kött denna inte själv kan förtära går inom hobbyverksamhetens ramar.

Det du gör går under näringsverksamhet, inget annat.

Men lycka till, jag håller själv på med samma som dig med hyffsade resulutat. Kul är det med.
Senast redigerad av neurobotic 2016-09-04 kl. 14:51. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in