2016-09-04, 01:13
Medlem
Pasiphaes avatar
Såg precis The Man Who Knew Infinity. Varför kan Ramanujan lista ut alla dessa sjukt svåra matematiska problem men inte bevisa att han har rätt för någon? Om någon t..ex. vet att 4+5+8/2-1=12 så borde han väl kunna spalta ut lösningen i konkreta delar och förklara? Annars vet han ju inte svaret?

EDIT: Läst en del om matematiska teorier och hypoteser online nu. Det är väldigt mycket "Professor X kom på detta 1917 men professor Y lyckades bevisa det 1964", etc.
Citera
2016-09-04, 02:10
Medlem
miness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Såg precis The Man Who Knew Infinity. Varför kan Ramanujan lista ut alla dessa sjukt svåra matematiska problem men inte bevisa att han har rätt för någon? Om någon t..ex. vet att 4+5+8/2-1=12 så borde han väl kunna spalta ut lösningen i konkreta delar och förklara? Annars vet han ju inte svaret?

EDIT: Läst en del om matematiska teorier och hypoteser online nu. Det är väldigt mycket "Professor X kom på detta 1917 men professor Y lyckades bevisa det 1964", etc.
Intuition. Oftast nar matematiska framsteg gors sa ar det nagon javligt smart typ som gor nagon typ utav kvalificerad gissning, med olika mer eller mindre rigorosa argument. Dock sa kan ett formellt bevis droja arhundraden, aven om de flesta matematiker ar helt overtygade om sanningshalten i pastaendet.
Citera
2016-09-04, 02:45
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Läst en del om matematiska teorier och hypoteser online nu. Det är väldigt mycket "Professor X kom på detta 1917 men professor Y lyckades bevisa det 1964", etc.
Lägg gärna upp länkar om du hittade något som kan fungera som stimulerande intellektuell lektyr.
Citera
2016-09-04, 09:53
Medlem
Nu har jag inte sett filmen om Ramanujan, man jag kan tänka mig att det är så enkelt att han mer eller mindre testat med ett antal värden, tills han får något som fungerar bra. Då är det svårt att bevisa att det fungerar.. Ta tex hans formel för att räkna ut pi: den har ett antal konstanter i sig, som bara finns där, utan förklaring till var de kommer ifrån. Men formeln fungerar uppenbarligen, och då uppstår frågan om konstanternas värde är rätt eller inte.

Det är annars inte alls ovanligt att det dyker upp teorier inom matematiken som tar lång tid att bevisa. Kanske det mest kända exemplet är det som kallas Fermats stora sats. Det tog över 350 år från det att den uttrycktes tills den bevisades, och då är det ändå så att om du har pluggat grundskolans matematik så kan du förstå vad satsen går ut på.
Citera
2016-09-09, 09:42
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mines
Intuition. Oftast nar matematiska framsteg gors sa ar det nagon javligt smart typ som gor nagon typ utav kvalificerad gissning, med olika mer eller mindre rigorosa argument. Dock sa kan ett formellt bevis droja arhundraden, aven om de flesta matematiker ar helt overtygade om sanningshalten i pastaendet.

Intuition?! Damn... hur kan någon vara så smart? Undrar hur man ser på världen om man kan vara så matematiskt intuitiv.
Citera
2016-09-09, 10:44
Medlem
miness avatar
Citat:
Intuition?! Damn... hur kan någon vara så smart? Undrar hur man ser på världen om man kan vara så matematiskt intuitiv.
skulle vilja sträcka mig till att en stor del av alla stora framsteg inom de naturvetenskapliga områdena sker på liknande sätt. någon snubbe (oftast, ibland snubbinna) som har känsla för området häver ur sig ett gäng postulat/konjektur som visar sig vara rätt. hur dessa individer kommer fram till vad som är de korrekta antaganden om världen är det ingen som vet. ställer mig mycket tveksam till att det finns någon metod för att komma fram till dessa slutsatser, trots den ställning den vetenskapliga metoden har. med metod syftar jag väl på någon slags algoritm för att genererar korrekta påståenden om verkligheten. fast nu glider vi in på vetenskapsfilosofi skulle jag tro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in