Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-13, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Den sidan har missat en del SM lopp genom åren.Tror de var 2009 hon tog medaljen

Då var det iaf tillräckligt långt bak i tiden då.

Sen har vi inte diskuterat stilarten så mycket heller. Gör lite mindre skillnad på en tremil men konkurrensen hade tuffat till sig rejält med klassiskt då man fått in Henriksson i leken. Ok, fristil blir istället Rydqvists möjlighet men hon har bra mycket att bevisa för ett VM i dagsläget.
2016-12-14, 08:05
Medlem
Citat:
Mycket handlar ju så klart åxå om hur dom andra presterar i mästerskapet och innan de.. Jag ser gärna att Ebba åker om hon är i form... de jag börja argumentera mot var att några var säkra på att hon var bra på 3 mil... när de fanns lite som styrkte de då blir de mer en känsla som man har

hur kunde du missat att Haag tagit medalj på SM 3 mil de är ju ändå på papper och fakta

Det är såklart svårt att veta vilka som är de bästa på 3 mil eftersom det sällan körs dessutom har man inte sett Ebba köra 3mil vad jag vet?. Det man få gå på är hur hon ser ut i loppen och även kolla på varför friidrotten tog ut henne till Landslaget trots hon satsade på skidor som nummer ett.

När man ser Ebbas lopp då ser man ofta henne stiga i resultat listan desto längre loppen lider. Det är det jag personligen lutar mig mot tillsammans med hennes gryma löp kapacitet. Där snackar vi Sverige elit landslagsnivå. Det räcker för mig för att inse att hon kan bli våran bästa distans åkare någonsinn särskilt när det gäller längre distanser. Det ända jag inte är säker på är farten för kortare distanser 5-10km.
Senast redigerad av it98hahe 2016-12-14 kl. 08:23.
2016-12-14, 09:51
Medlem
På 10 km har Ebba redan visat vad hon går för och att de är en bra distans för henne SM loppet WC loppet i Östersund och Skandinaviska cupen lopp
2016-12-14, 10:02
Medlem
La Clusaz känns inte så kul när man tittar på bilderna.. hoppas de kan bli någorlunda rättvist för åkarna masstart kräver ju en del plats...

http://www.sweski.com/her-gaar-varldscupen-i-helgen.5936969-184999.html
2016-12-14, 10:14
Medlem
Citat:
La Clusaz känns inte så kul när man tittar på bilderna.. hoppas de kan bli någorlunda rättvist för åkarna masstart kräver ju en del plats...

Kommer ej bli rättvist. Herrloppet blir nog parodi om ingen drar upp ett sprinttempo. Damerna är mer ojämna så funkar säkert bättre, dom bästa går ifrån och kan göra upp om det i fred.
2016-12-14, 11:52
Medlem
rainbowias avatar
Kollade tillbaks på Kallas tremilar genom åren. Förutom bronset på VM senast så har det endast blivit en pallplats, Kollen 2009 2:a efter Shevchenko. Ganska dåligt utfall med tanke på förväntningarna. Faktum är att ofta har Wiken och Haag varit väldigt nära Charlotte. Vad kan man dra för slutsatser av det? Ja, förutom att vi hade haft ett jämnt och bra lag om stafetten gått på 4x30km så kan man nog konstatera att distansen egentligen inte talar till Kallas fördel. Eller?...

Var Kollen 2009 förresten första gången på nya bansträckningen?
Senast redigerad av rainbowia 2016-12-14 kl. 11:57.
2016-12-14, 12:00
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Vad gäller Ebba så ska ni inte glömma bort att för dom riktigt långa distanserna krävs det ofta år av rejäl träning för att komma ända fram. Hon har alla förutsättningarna för att bli riktigt bra på 3-milen men har hon hunnit skaffa sig träningsbakgrunden för att orka hela vägen? I hennes ålder är det vanligare att slå igenom på korta distanser. För henne kanske det innebär att hon närmar sig sin topp på 5 till 15 kilometer medans vi får vänta lite på att få ut allt på 3-milen.

Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Kollade tillbaks på Kallas tremilar genom åren. Förutom bronset på VM senast så har det endast blivit en pallplats, Kollen 2009 2:a efter Shevchenko. Ganska dåligt utfall med tanke på förväntningarna. Faktum är att ofta har Wiken och Haag varit väldigt nära Charlotte. Vad kan man dra för slutsatser av det? Ja, förutom att vi hade haft ett jämnt och bra lag om stafetten gått på 4x30km så kan man nog konstatera att distansen egentligen inte talar till Kallas fördel. Eller?...

Var Kollen 2009 förresten första gången på nya bansträngningen?
Jag tror att slutsatserna man kan dra av det är att du har för höga förväntningar.

Det är väl ingen större hemlighet att Kalla enbart har varit världsklass på "medelkorta" fristilslopp. I övriga discipliner har hon några bra lopp lite här och där men väldigt sällan nått som kan räknas till världsklass.
2016-12-14, 12:23
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Vad gäller Ebba så ska ni inte glömma bort att för dom riktigt långa distanserna krävs det ofta år av rejäl träning för att komma ända fram. Hon har alla förutsättningarna för att bli riktigt bra på 3-milen men har hon hunnit skaffa sig träningsbakgrunden för att orka hela vägen? I hennes ålder är det vanligare att slå igenom på korta distanser. För henne kanske det innebär att hon närmar sig sin topp på 5 till 15 kilometer medans vi får vänta lite på att få ut allt på 3-milen.

Fast just för Ebba så menar jag att det är tvärtom. Hon har alltid varit bra på långa lopp under hela sin juniorkarriär, det som har hänt det senaste dryga året är att hon har blivit så mycket bättre/snabbare även på kortare lopp (upp tom 10 km). Tyvärr åkte hon aldrig något långt lopp förra säsongen (pga sin skada) så vi vet inte om hon har förbättrat sig i motsvarande grad även på längre distanser. Hennes brist på "åren av rejäl träning" kompenserar hon med sin (fantastiska) motor enligt min uppfattning.
2016-12-14, 12:49
Medlem
Thax21s avatar
Citat:

Fyfan, jag som hatar La Clusaz även när de har snö. Hade hellre sett ytterligare en helg i Davos denna gång också.
2016-12-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast just för Ebba så menar jag att det är tvärtom. Hon har alltid varit bra på långa lopp under hela sin juniorkarriär, det som har hänt det senaste dryga året är att hon har blivit så mycket bättre/snabbare även på kortare lopp (upp tom 10 km). Tyvärr åkte hon aldrig något långt lopp förra säsongen (pga sin skada) så vi vet inte om hon har förbättrat sig i motsvarande grad även på längre distanser. Hennes brist på "åren av rejäl träning" kompenserar hon med sin (fantastiska) motor enligt min uppfattning.

Håller helt med!

Ebba är bäst på långa lopp, om man gämför henne med sina jämnåriga, däremot har hon aldrig lyckats så bra på sprint.

När det gäller Kalla så är hon grym på medeldistans men inte lika självklart att hon är bättre än Ebba på 3mil. Jag tror att om det blir en riktigt hård bana att Ebba kan slå alla i svenska landslaget redan i mars 2017.
Senast redigerad av it98hahe 2016-12-14 kl. 12:54.
2016-12-14, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Jag tror att slutsatserna man kan dra av det är att du har för höga förväntningar.

Det är väl ingen större hemlighet att Kalla enbart har varit världsklass på "medelkorta" fristilslopp. I övriga discipliner har hon några bra lopp lite här och där men väldigt sällan nått som kan räknas till världsklass.

Du har rätt, angående att det ofta krävs träningsbakgrund för att hävda sig på längre distanser, men du måste också se att Ebba är ett unikt fall..

Är det någon åkare man kan jämföra henne med, så är det Therese Johaug (Astrid U. Jacobsen drog samma liknelse rätt nyligen), båda är lättviktare som är urstarka uppför, medan de har det tuffare i stakningen och sprintloppen.. De behöver alltså avgöra sina lopp innan upploppet och båda har sällsynta "motorer" som bara kör och kör, ju längre desto bättre är känslan, de har väldigt liknande egenskaper..

Kan även nämna att Ebba, precis som Johaug inte var någon "barnstjärna", det är först vid 15-16 års ålder som saker börjat hända på riktigt, båda små som "ärtor", men med ett brinnande intresse..

Johaug slog ju igenom på 3-milen redan som 18-åring med VM-bronset i Sapporo (2007), hennes "nästa genombrott" kom vid hemma-VM i Holmenkollen (2011), då hon för första gången blev individuell världsmästare, också på 30 km..

Nu har jag inte kollat upp hur tuff 3-milen är i Lahtis-VM, men 30 km fristil i slutet av mästerskapet när flera av konkurrenterna bränt en del krut tidigare i mästerskapet känns mycket intressant på förhand..

Blir det en tuff bana, så förstår väl de flesta att de är lite lättare att "kånka" runt på en kropp av Ebba eller Johaugs format i 3 mil än t.ex. Björgen eller Kowalczyks..

När hennes tränare själv sagt (i samband med JVM) att hon kan hålla i princip samma tempo i 3 mil, som hon gör under t.ex. 10 km, så är det rätt uppenbart att hon har ännu bättre förutsättningar på den längre distansen..

Nu i Lahtis är det också fristil som hon gillar bättre, dock behöver ju banprofilen passa henne lite också, om hon skall kunna göra något riktigt stort..
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-12-14 kl. 13:07.
2016-12-14, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia

Var Kollen 2009 förresten första gången på nya bansträckningen?

Kalla var ju alltid mer mot sprinthållet än långdistans tidigare i karriären, på mästerskap iaf. Nu kanske det är mer åt det längre hållet, vilket medaljen i Falun kanske tyder på. Men alltjämt bäst på medeldistans såklart.

När man säger att Kalla inte alltid varit så långt före övriga svenskor på tremilar får man dock beräkna att Kalla nästan utan undantag gått med täten så länge hon orkat, och inte sällan stumnat rejält. Övriga svenskor släpper i regel tidigt i loppen och gör därefter sina egna lopp, likaså många finskor. Visst, slutresultatet kanske blir snarlikt men det är bara den som vågar gå med norskorna som kan ta medalj och Kalla åker inte för hedersamma placeringar på mästerskap.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in