Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-30, 17:43
Medlem
Ostrobothnias avatar
FIS country Ski tweetade nyss att man antagit en regel om stavlängden i klassiskt får vara högst 83% av kroppslängden.
2016-09-30, 18:19
Medlem
Kalla Stina Ida borde vara givna sett till förra säsongen... Jag hoppas Wiken kommer tillbaka hon har gjort flera bra stafetter och med henne i den form som hon visade 13 14 och även 15 fram till VM då är platsen hennes... men känns inte alls säkert så är nog rätt öppet om sista platsen..Haag Rydan Ebba Sofia ligger nog närmast till sedan kanske en åkare som Sundling o Sömskar kan ta ytterligare kliv då kan dom även bli intressanta som avslutare... mitt dröm lag som jag anser har störst kapacitet är...Ida Wiken Kalla Nilsson.. utmanar lag nu Sofia Haag Rydan Ebba
2016-09-30, 18:19
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Dags att spekulera lite i stafettlag till VM!

Finns inget att gå på nu innan säsongen, förutom tidigare säsonger då där senaste säsongen borde väga tyngst. Att fundera kring tänkbara uppställningar i stafett är ändå så pass roligt att jag känner att det är dags att göra just det. Finns lite olika strategier man kan använda, går man igenom sträcka för sträcka och tänker vem som är bäst lämpad, börjar man med vem som är bäst och sedan placerar in på en lämplig sträcka, eller tittar man rentav på motståndarlagen och försöker lista ut hur ens eget lag (Sverige) ges störst möjlighet att slå så många av dem som möjligt?

Jag börjar med damerna och tänkte göra det lätt för mig och gå igenom (ungefär) åkare för åkare och börja med den bästa.

Vilket såklart är Charlotte Kalla, som är helt given i laget, egentligen oavsett vilken form hon är i. Bara att hoppas att hon kan hitta mästerskapsformen från Sotji och Falun igen. Frågan är väl snarare vilken sträcka hon ska ta? Första är helt utesluten. För mycket resursslöseri. Andra tycker jag inte heller känns rätt, även om det gick bra senast. Det är väl knappast samma skillnad på hårdhet i klassisk/fristilsbana denna gång som det var i Falun (har inte kollat banorna till Lahti, är stafettbanorna spikade?). Jag tycker helt enkelt Kalla ska få göra det hon gör bäst, åka fristil i 5km. Fjärdesträckan har den fördelen att man sparar räddningsplankan Kalla så länge som möjligt, hon kan ensam åka upp Sverige till medalj om hon har dagen (och de andra bara gjort bort sig lagom mycket). Dessutom ska man komma ihåg, eller jag ska komma ihåg för jag brukar ofta såga Kallas kvinna-mot-kvinna-åkning, att när det gällde som mest i OS så levererade hon på upploppet och spurtade ner två konkurrenter. Poängen med tredje skulle kunna vara att hon slipper tänka taktiskt alls (om läget skulle vara sådant), vilket hon inte kan, och bara kan ge allt för kung och fosterland. Dessutom ger det möjligheten att ha en bättre spurtare på sista.

Stina Nilsson är kvinna nr2 och den andra som jag betraktar som helt given. Bör inte ta tredjesträckan men de andra kan hon vara aktuell för. Har väl redan visat näst högst högstanivå och har hittills i karriären blivit bättre för varje år, så ingick hon i stafettlaget redan 2015 ska hon väl göra det nu. Gör heller aldrig dåliga insatser när hon åker i lag (främst sprintstafetter hon kört iofs).

Ingemarsdotter ligger bra till efter fjolåret, har (nästan) alltid tagit förstasträckan och det gör hon väl nu också, såtillvida man inte sätter Kalla på sista. Då är nog Ida bästa alternativet på tredje.

Oavsett om det hittills är ?-Nilsson-Ida-Kalla eller Ida-?-Kalla-Nilsson så är det en klassisk sträcka som ska in. Haag, Wikén och Rydqvist är väl de som har kört stafetter för Sverige de senaste åren. Den sistnämnda bör få det svårt i och med att jag vill ha en klassisk sträcka (finns iofs alternativet Ida-Nilsson-Rydqvist-Kalla). Wikén är ju högaktuell om hon kommer tillbaka men det finns ett rätt fett frågetecken där. Haag har en nedåtgående trend. Visserligen har hennes bästa lopp de senaste åren kommit i klassiskt så en chans har hon såklart. Jag vill dock allra helt lansera Sofia Henriksson som svaret på alla frågor. Hoppas att hon nu med en bra träningssäsong bakom sig ska hålla en jämn hög nivå, och kanske lyckas toppa ytterligare lite. De klassiska distanslopp hon redan gjort i VC har iaf genomgående varit bra. Visst finns dock en del svagare lopp (utanför VC) från förra säsongen också, men jag väljer att kolla på högstanivån och tro/hoppas att hon lyft den ytterligare lite.

Alltså: Ingemarsdotter-Henriksson-Kalla-Nilsson. Möjligtvis inte det säkraste laget (då ska väl Kalla avsluta?) men offensivast? Ska iaf ha en god chans på silvret. Är väl mot Finland och kanske USA och Tyskland det står.

Ej omnämnda som är reserver i händelse av sjukdomar är väl typ sprintgänget i landslaget (där man kanske kan hoppas att Sundling tar ett till kliv i distansåkningen, vass avslutning i skandcupen förra säsongen) och sen Settlin från B-laget och framförallt Ebba Andersson. Hon har väl en liten chans att slå sig in, men jag avvaktar där efter hennes skadeproblem och operationer. Tror fortfarande att det ska finnas fyra stycken bättre än henne på 5km när VM kommer.

Kul med lite stafettspekulationer!

När jag läser ditt inlägg så slår det mig att det är inget som är givet och det finns säkert 50 fullgoda/konkurrenskraftiga alternativa lösningar.

Kalla och Stina såklart givna, när det gäller Charlotte så tycker jag det är lite slöseri att sätta henne på sista. Det finns så mycket spurtresurser annars i laget så hon passar bäst på mittensträckorna. Och där är jag svag för andrasträckan. Har förvisso ingen koll på resp. banprofil.

Så ?-Kalla-?-Stina. Hoppas såklart mycket på Jonna, Ebba och Sofia. Fast med fjolåret i bakhuvudet och med en fortsatt uppåtgående formkurva sätter jag långskottet och superreserven Linn på 3:e. Är ju VM-guld som räknas och även om inte norskorna bryter benen så ska Linn S bita sig fast på en medelbra norska på en tredjesträcka efter att Kalla har bäddat bra för det.

På första säkerhetsvalet Ida!

Ida-Charlotte-Linn-Stina
Senast redigerad av rainbowia 2016-09-30 kl. 19:12.
2016-09-30, 18:22
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Kalla Stina Ida borde vara givna sett till förra säsongen... Jag hoppas Wiken kommer tillbaka hon har gjort flera bra stafetter och med henne i den form som hon visade 13 14 och även 15 fram till VM då är platsen hennes... men känns inte alls säkert så är nog rätt öppet om sista platsen..Haag Rydan Ebba Sofia ligger nog närmast till sedan kanske en åkare som Sundling o Sömskar kan ta ytterligare kliv då kan dom även bli intressanta som avslutare... mitt dröm lag som jag anser har störst kapacitet är...Ida Wiken Kalla Nilsson.. utmanar lag nu Sofia Haag Rydan Ebba

Wikén i drömlaget? Jag som tyckte jag kom med ett långskott (Linn).
2016-09-30, 18:42
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Ännu fler Tourer är tydligen vad folket vill ha
2020 får vi en svensknorsk tour med prolog i Edinburgh
2016-09-30, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Wikén i drömlaget? Jag som tyckte jag kom med ett långskott (Linn).

Jo men jag tycker hon prestera så pass bra i många år innan fjolårets helvete för henne...säsongen innan var hon ju väldigt bra fram till VM också men där tog de slut... 5 km k brukar hon åka bra på också men klart de gäller hitta formen hon haft... alla kan ha en dålig säsong gäller bara att kunna vända den nu...hoppas hon gör de får där finns de kapacitet
2016-09-30, 19:01
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
FIS country Ski tweetade nyss att man antagit en regel om stavlängden i klassiskt får vara högst 83% av kroppslängden.

Var ju tal om 85 % och Norge vill ha 87 % och så blev det 83 %. Heja FIS!
2016-09-30, 19:09
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Jo men jag tycker hon prestera så pass bra i många år innan fjolårets helvete för henne...säsongen innan var hon ju väldigt bra fram till VM också men där tog de slut... 5 km k brukar hon åka bra på också men klart de gäller hitta formen hon haft... alla kan ha en dålig säsong gäller bara att kunna vända den nu...hoppas hon gör de får där finns de kapacitet

Ja, hon har ju kapaciteten i grunden, fast har famlat ett par säsonger. Det är ju en hel flock svenskor som ligger runt 15-30 i distanskapacitet så det krävs nog ett par topp-15 för att bli aktuell för VM?
2016-09-30, 19:36
Medlem
Thax21s avatar
Ja Wikén har såklart hög kapacitet, och johanhaa har nog rätt i att om hon kommer tillbaka till sitt bästa så lär hon ta andrasträckan. Såg något resultat från träningsrace (rullskidor) där hon var hopplöst efter övriga i landslaget vilket kan ha bidragit till att jag nästan räknade bort henne med fjolåret i åtanke också, lite orättvist såklart.

Rainbowia: Linn Sömskar? Hon är inget mer än ett extremt reservalternativ för mig. Ska man vara ärlig har väl t.o.m Hanna Falk visat bättre högstanivå på distans, men inget fel att ha favoriter
...och förresten, vilka "medelbra" norskor tänkte du Sömskar skulle hänga? Östberg? Weng? Jacobsen? De medelbra norskorna är bättre än Kalla...

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Var ju tal om 85 % och Norge vill ha 87 % och så blev det 83 %. Heja FIS!
Vet inte om jag är så positiv till denna förändring. Tycker det känns för bakåtsträvande att börja med mer restriktioner på utrustningen.
Senast redigerad av Thax21 2016-09-30 kl. 19:41.
2016-09-30, 19:51
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Planerna på twitter just verkar vara att snabbt efter start bryta stavarna och råka få Två för långa stavar av en ledare
2016-09-30, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ja, hon har ju kapaciteten i grunden, fast har famlat ett par säsonger. Det är ju en hel flock svenskor som ligger runt 15-30 i distanskapacitet så det krävs nog ett par topp-15 för att bli aktuell för VM?

Famlat en säsong har hon kan man säga året innan åkte hon bra ändå 16 i totala WC som bara distansåkare är bra...klart de krävs topp 15 några gånger tror jag för att bli aktuell...Wiken lyckades ju faktiskt med en topp 10 förra säsongen fast den var usel så... hade VM varit i Davos hade de inte varit något snack om platsen
Senast redigerad av Johanhaa 2016-09-30 kl. 19:53.
2016-09-30, 20:16
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Rainbowia: Linn Sömskar? Hon är inget mer än ett extremt reservalternativ för mig. Ska man vara ärlig har väl t.o.m Hanna Falk visat bättre högstanivå på distans, men inget fel att ha favoriter
...och förresten, vilka "medelbra" norskor tänkte du Sömskar skulle hänga? Östberg? Weng? Jacobsen? De medelbra norskorna är bättre än Kalla...

Ja, Linn Sömskar. Jag vet, ett riktigt idiotiskt tips på pappret, så jag hade inte sagt något om du så hade satt både två eller tre frågetecken efter Linn. Här finns som ren tredjesträckare Rydan och framtiden Ebba och även Kalla som du var inne på bl a. Men, är det någon som imponerade i positiv mening förra året så är det Linn. Hade innan fjolåret helt räknat bort henne och så gör hon sin bästa säsong någonsin. Hon gjorde inte bort sig på fristilen i Bruks och var med rätt bra på masstarten i Falun vill jag minnas så gör hon en fortsatt resa uppåt så är det inte helt otänkbart.

3:e sträckan är lurig ja. De medelbra norskorna är ju ganska hyfsade. Att Kalla kan fixa 5-10 sek försprång är nyckeln för att "hänga" vem det nu blir...

Grundtipset står kvar

Edit: Frågan är om inte Björgen ligger bäst till för 3:e sträckan (om hon nu blir uttagen).

Edit2: Det sjuka är att det är väldigt jämnt om VM-platserna förutom Kalla, Ida och Stina. Linn kanske inte ens blir uttagen?
Senast redigerad av rainbowia 2016-09-30 kl. 20:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in