Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-01, 20:36
  #1
Medlem
Google betalar ut till kontot eller paypal eller vad fan det nu är (någon som vet?). Vad skulle hända om man sket i att skatta för det? Orkar inte dra igång något jävla företag för att skatta google-pengar.

- Kan skatteverket se det direkt? (rapporterar google till skatteverket eller något)
- Hamnar man under radarn om det bara är lite pengar?
- Man måste starta företag för att skatta om det blir seriöst sedan?
- (någon som råkar veta om de betalar ut till svenska konton direkt?)
- (kan man förlora sina google-konton om man inte skattar eller nått?)

Pengarna kommer från adsense, appar, youtube-reklam och allt vad det nu är.
__________________
Senast redigerad av smiltanten 2016-09-01 kl. 20:39.
Citera
2016-09-01, 20:48
  #2
Medlem
MADs avatar
Det hänger på om Google rapporterar till skatteverket (eller vem som nu står bakom utbetalningen)
Om det är mycket pengar så finns det även en risk att banken flaggar om du försöker flytta allt till ett svenskt konto.

Svårt att säga med så lite information
Citera
2016-09-02, 02:25
  #3
Medlem
Jag skattar gärna. Men jag orkar inte hålla på och starta företag och skit för 400kr/året. Får jag skönhetsbeskattning så fine, jag får betala på något sätt. Vill bara inte bli av med mitt googlekonto eller möjligheten att ta emot pengar från google.
Citera
2016-09-02, 09:42
  #4
Moderator
HelgeBuks avatar
Ta pengarna bara. 400 kr per år är ingenting. Skatteverket kommer inte få veta något.
Citera
2016-09-02, 14:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Ta pengarna bara. 400 kr per år är ingenting. Skatteverket kommer inte få veta något.


Jag är hemlös snart ändå, årslönen är inte beskattningsbar eftersom att jag inte har ett jobb mer än några veckor per år. Måste jag anmäla till skatteverket då om jag ändå inte är beskattningsbar så att säga?
Citera
2016-09-02, 15:24
  #6
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smiltanten
Jag är hemlös snart ändå, årslönen är inte beskattningsbar eftersom att jag inte har ett jobb mer än några veckor per år. Måste jag anmäla till skatteverket då om jag ändå inte är beskattningsbar så att säga?

Fattar inte, anmäla till skatteverket? Du behöver troligen inte göra nånting.
Citera
2016-09-02, 15:38
  #7
Medlem
Zaedrewss avatar
Nog finns det kontroll men som sagt det är liksom om det är väldigt stora belopp så banken undrar och kan då i sin tur vidarerapportera till Skatteverket. Google för dock uppgifter men för deras del är det ju mest att du har skrivit under att skatta för det och det är inte deras problem. Dock har man nu satt igång ett mera gemensamt system för hela EU med just nu att kunna kontrollera att skatt dras i det nu land som en betalning kommer till. Gäller dock nu i början mer då företag och gällande att få kontroll på momsen något som inte berör privatpersoner. Men säkert kommer det för privatpersoner också så småningom att man samkör register och ser om personer skattat eller ej...

Jag vete fan hur stor kontrollen faktiskt är. Detta med skatt på nätet har ju alltid varit lite av en gråzon där nu det då mest handlar om samvete att skriva ner att man t.ex tjänat 5000 från USA... De 5000 blir då sedan lite drygt 2500 "vita" pengar om det gäller en privatperson.

Edit: Sedan vad som händer om en person säg får 100000 spänn från Google och inte skattar för dessa. Först då skyldig skatten + skattetillägg så det blir inte så mycket kvar av dessa 100000 kronorna sedan eventuellt då åtal för skattefusk beroende på om man tycker detta varit satt i system och att man medvetet försökt undvika betala. Vid första gången kan man säkert komma undan med att man trodde ju detta var som en spelvinst dvs fritt från skatt...
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2016-09-02 kl. 15:45.
Citera
2016-09-02, 23:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smiltanten
Google betalar ut till kontot eller paypal eller vad fan det nu är (någon som vet?). Vad skulle hända om man sket i att skatta för det? Orkar inte dra igång något jävla företag för att skatta google-pengar.

- Kan skatteverket se det direkt? (rapporterar google till skatteverket eller något)
- Hamnar man under radarn om det bara är lite pengar?
- Man måste starta företag för att skatta om det blir seriöst sedan?
- (någon som råkar veta om de betalar ut till svenska konton direkt?)
- (kan man förlora sina google-konton om man inte skattar eller nått?)

Pengarna kommer från adsense, appar, youtube-reklam och allt vad det nu är.

Om jag inte mina fel. Så betalar Google ut pengar till dig och skatten ska vara dragen. Men visst du ska visa upp detta i din deklarationen som inkomst. Det bästa är om du ex. Stämplat från en ā-kassa och fått in 1 dollar i månaden för reklam på youtube. Så tror jag de kan stoppa din a-kassa.. Google sitter på Irland och gör att du inte kan dra momsen. Så vem är boven här? Ja de kan betala till ditt bank konto
Citera
2016-09-03, 01:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Fattar inte, anmäla till skatteverket? Du behöver troligen inte göra nånting.

jag menar deklarera. Jag får några hundralappar per år, resten kommer från pantburkar. Ofta köper jag inte ens mat utan käkar i soppkök med mera.

När jag är anställd är det arbetsgivaren som betalar in och rapporterar(?) min skatt osv. När jag får pengar från google måste jag själv göra det.
__________________
Senast redigerad av smiltanten 2016-09-03 kl. 01:54.
Citera
2016-09-03, 03:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Om jag inte mina fel. Så betalar Google ut pengar till dig och skatten ska vara dragen. Men visst du ska visa upp detta i din deklarationen som inkomst. Det bästa är om du ex. Stämplat från en ā-kassa och fått in 1 dollar i månaden för reklam på youtube. Så tror jag de kan stoppa din a-kassa.. Google sitter på Irland och gör att du inte kan dra momsen. Så vem är boven här? Ja de kan betala till ditt bank konto

Google betalar ingen skatt åt dig. De har knappast någon koll på vad din skatt är.
Och vadå moms? Varför skulle moms betalas ut till en privatperson?
Citera
2016-09-03, 12:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smiltanten
Jag är hemlös snart ändå, årslönen är inte beskattningsbar eftersom att jag inte har ett jobb mer än några veckor per år. Måste jag anmäla till skatteverket då om jag ändå inte är beskattningsbar så att säga?


Skulle inte förvåna mig om du blir skönstaxerad och får dryga böter om du inte uppger en inkomst. Alla förutsätts ha en inkomst i Sverige, vit eller svart, och ha ett visst minimibelopp i levnadsomkostnader.
(Om man nu inte är en eu-migrant, de får bete sig hur de vill)
Citera
2016-09-04, 00:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Google betalar ingen skatt åt dig. De har knappast någon koll på vad din skatt är.
Och vadå moms? Varför skulle moms betalas ut till en privatperson?
Sorry blandade ihop adwords. Där du betalar pengar för reklam där får du inte dra momsen via Google om se inte ändrat på det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback