2016-09-01, 19:50
Medlem
Gokväll!

Flyttade in i en lägenhet idag där comhem står för bredbandet. Bredbandet är aktiverat och den biten är klar.

Problemet är att när jag ska koppla nätverkskabel mellan router och utaget i väggen så passar den inte rent fysiskt. Det ser ut som ett vanligt nätverksuttag men kabeln låser inte fast sig.

Nu till min fråga, kan det möjligtvis finnas en annan typ av kabel? Det är en viss skada på utaget men jag tror inte att stället man sätter kabeln i ska vara skadad. Det är mer en av skruvarna i dosan som är lite skev (antagligen efter att en möbel smällt på vid flytt). Har förövrigt comhem men inte deras router).
Citera
2016-09-01, 20:04
Medlem
sommarlovs avatar
Någon har snubblat på sladden och skadat kontakten.
Du kan tillfälligt lösa problemet genom att hålla fast den med fingrar eller tejp...
Citera
2016-09-01, 20:05
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enviision
Gokväll!

Flyttade in i en lägenhet idag där comhem står för bredbandet. Bredbandet är aktiverat och den biten är klar.

Problemet är att när jag ska koppla nätverkskabel mellan router och utaget i väggen så passar den inte rent fysiskt. Det ser ut som ett vanligt nätverksuttag men kabeln låser inte fast sig.

Nu till min fråga, kan det möjligtvis finnas en annan typ av kabel? Det är en viss skada på utaget men jag tror inte att stället man sätter kabeln i ska vara skadad. Det är mer en av skruvarna i dosan som är lite skev (antagligen efter att en möbel smällt på vid flytt). Har förövrigt comhem men inte deras router).

Eh, comhem ju oftast Coax, och du MÅSTE ha deras modem. (Eller annan eurodocsis 3.0). Ja,jo, de kör lantjänster på vissa ställen.

Ta det från början: exakt vilken tjänst har du från ComHem? Exakt vilken utrustning försöker du ansluta och exakt hur ser denna kontakt ut?
Citera
2016-09-01, 20:11
Medlem
WalterPinkmanBitchs avatar
Kan det vara så att den lilla plastfjädern på kontakten har gått av?

Upptill på bilden: BILD
Citera
2016-09-01, 20:13
Medlem
Har testat två av mina kablar och hittar inget fel på dem. Är antingen att utaget är trasigt eller att det är ett annat utag som typ ser ut som en nätverkskontakt.

Har comhem 100/10. Ingår i hyran, fick tillträde idag så har inte beställt en router utan ringde bara comhem och vad de aktivera det. Sa att jag inte behövde en router då jag har en egen asus rt560 (?). Kanske måste koppla via comhems egna modem?

Sitter förövrigt i centrala en av sveriges största städer så något lantlösning känns inte trolig?
Citera
2016-09-01, 20:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enviision
Har testat två av mina kablar och hittar inget fel på dem. Är antingen att utaget är trasigt eller att det är ett annat utag som typ ser ut som en nätverkskontakt.

Har comhem 100/10. Ingår i hyran, fick tillträde idag så har inte beställt en router utan ringde bara comhem och vad de aktivera det. Sa att jag inte behövde en router då jag har en egen asus rt560 (?). Kanske måste koppla via comhems egna modem?

Sitter förövrigt i centrala en av sveriges största städer så något lantlösning känns inte trolig?

Hehe, LAN-tjänst.

Alltså ComHem sysslar med kabel-TV men har också bredbandsanslutning via kabel-TV via ett uttag i "tre hål i väggen". Då behövs ett kabelmodem.

Citat:
Vi har investerat i Sveriges snabbaste bredbandsteknologi och mer än 97 procent av vårt bredbandsnät består av optisk fiber med den senaste DOCSIS® 3.0-teknologin för enastående hastigheter. Och statistiken visar att du som kund kommer att märka detta.

Har hört talas om ComHem har även börjat med ethernetanslutet bredband.
Du får nog ta en bild på uttaget.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-09-01 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in