2016-09-01, 18:55
Medlem
Tjenixen alla smarta, jag och ett gäng ska till ett storstad och har hyrt en airbnb lägenhet för 3 nätter. Jag har hyrt och har pröjsat 2789 kr. Grejen är att några som bara ska sova en natt och någon ska sova två. Medan jag och min polare ska sova tre nätter.

Frågan är hur delar man boendekostnaden solidariskt?
Jag tänker att om man stannar en natt borde man procentuellt betala mer.

Så jag och min polare ska sova 3 nätter, vi kommer ha två polare på besök på 1 natt.

2 polare till kommer att stanna två nätter.

Om alla hade sovit tre nätter så hade det gått på 464 kronor per person, men nu gör ju inte alla det, alltså måste jag betala mer för dom? Det är ju en sexsängs lägenhet.

Hoppas ni förstår min fråga och kan hjälpa mig räkna ut det 😂
Citera
2016-09-01, 19:01
Medlem
Räkna ut vad timpriset blir, sedan delar du det på antalet personer som är där på de olika timmarna.
Citera
2016-09-01, 19:29
Medlem
Zer0Shits avatar
2789/3~930. 930 kr per natt.

Första natten tar ni 930 delad på antalet människor som sover där. Sen natt nummer två gör ni likadant och natt nummer tre delar du och din polare på kostnaden för en natt. Alltså 465kr var för sista natten.
Citera
2016-09-01, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
2789/3~930. 930 kr per natt.

Första natten tar ni 930 delad på antalet människor som sover där. Sen natt nummer två gör ni likadant och natt nummer tre delar du och din polare på kostnaden för en natt. Alltså 465kr var för sista natten.

Det var ju den bästa idén.
Tack 👍
Citera
2016-09-01, 22:19
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremile
Det var ju den bästa idén.
Tack 👍
Hur många är ni som ska de olika nätterna?
Citera
2016-09-02, 08:18
Medlem
RonHowards avatar
Ett klassiskt exempel på den svenska skolans förfall. Det här är väl mellanstadiematematik? Att förstå logiken i att man kan dela en summa per dygn och sedan dela den igen per deltagare är väl knappast "smart"?

Ledsen TS, det är inte ett angrepp på dig, det är ett konstaterande av att skolan i det här landet misslyckats totalt.

Ett tips till hur du löser ditt matematiska problem är att använda penna och papper och rita upp problemet. Ofta faller logiken på plats direkt när du ser det framför dig. Det här gör att du på egen hand kan lösa problem som ovanstående samt liknande problem.

Lycka till!
Citera
2016-09-02, 09:40
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Ett klassiskt exempel på den svenska skolans förfall. Det här är väl mellanstadiematematik? Att förstå logiken i att man kan dela en summa per dygn och sedan dela den igen per deltagare är väl knappast "smart"?

Ledsen TS, det är inte ett angrepp på dig, det är ett konstaterande av att skolan i det här landet misslyckats totalt.

Internet, och i detta fall Flashback, har också en del av skulden. Varför lägga ner energi på att tänka ut svaret själv när man bara behöver ställa frågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in