2016-09-01, 05:18
Medlem
Jag har problem med mitt gardinfäste. Det har rasat ner. Jag tror att jag har någon form av tegel i väggen, det smular sig liksom när jag försöker skruva. Det verkar ha suttit en röd plugg som nu är sönder i hålet. Vad ska jag göra, hur gör jag? Måste jag laga hålet på något vis först? Vad gör jag sen? Jag har provat med en annan plugg, dock inte röd, men det verkar inte fungera. Det smular sig bara.
Citera
2016-09-01, 05:23
Medlem
tzjs avatar
Vad är det för typ av fäste? Det finns lite olika typer.

Den röda pluggen är till för skruven att bita tag i, och för att greppa i väggen. Pluggarnas olika färger, är en indikator på olika storlekar.

Det bästa är att borra ett nytt hål en bit ifrån det gamla, som smulat sönder, och montera gardinfästet i det tillsammans med en ny plugg. Tänk på att borrstorleken skall matcha pluggens tjocklek. Här kan du läsa mer om borrar och pluggar: http://www.dinbyggare.se/plugg-och-skruv/
Citera
2016-09-01, 05:30
Medlem
Sunimods avatar
Köp husfix och fyll hålet med sådant och tryck i pluggen. Låt husfixet härda och sedan går det skruva i.

Alternativt fyll hålet med husfix och borra sedan hål i det för lämplig plugg när det härdat.
Citera
2016-09-01, 05:33
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Köp husfix och fyll hålet med sådant och tryck i pluggen. Låt husfixet härda och sedan går det skruva i.

Alternativt fyll hålet med husfix och borra sedan hål i det för lämplig plugg när det härdat.
Det var en bättre lösning faktiskt, jag har ingen erfarenhet av husfix själv, men det torde sannerligen lösa problemet.
Citera
2016-09-01, 06:18
Medlem
ps870s avatar
Flytande plugg eller ankarmassa. Fix är för poröst.
Citera
2016-09-01, 06:39
Medlem
Undrar om du inte har reveterade väggar. I så fall skulle jag testat med en betydligt längre skruv för att se om den får fäste när den når träet i stommen på huset.
Citera
2016-09-01, 07:02
Medlem
Jeff.Becks avatar
Är det gipsväggar? Spackla i så fall igen och använd universalplugg nästa gång, betongplugg är värdelöst i gips.

Edit: var visst tegel
Citera
2016-09-01, 08:50
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Jag har problem med mitt gardinfäste. Det har rasat ner. Jag tror att jag har någon form av tegel i väggen, det smular sig liksom när jag försöker skruva.

Tegel i en innervägg är väldigt väldigt osannolikt.
Citera
2016-09-01, 09:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Innervägg? Gardiner sitter uteslutande på ytterväggar.

TS säger att det smular. Låter som lättbetong.
Citera
2016-09-01, 09:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Innervägg? Gardiner sitter uteslutande på ytterväggar.

TS säger att det smular. Låter som lättbetong.

På en inre vägg då!

Jaja, jag skrev fel, menar menade bara att det är ovanligt med tegel utan någonting utanpå.

Jag säger som du, lättbetong, siporex etc.
Citera
2016-09-04, 06:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Flytande plugg eller ankarmassa. Fix är för poröst.
Pl400 har jag använt till plugg i putsad vägg, sitter bra.
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag har tegel i innervägg och bor i ett landshövdingehus så undrar varför det skulle vara osannolikt med tegel i innervägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in