2016-08-31, 15:50
Medlem
FrankTheMans avatar
Bosatt på internat och ethernet för mig krånglar, Har testat 4 olika kablar och ingen fungerar. Jag använde ethernet kabel hemma förut och det funkade fint! Vaktmästaren testade mitt uttag och kabel på hans laptop och det fungerade fint!

När jag felsöker står det att "En ethernel kabel är inte korrekt ansluten eller så är den skadad"
Någon som vet vad detta kan bero på? Värt att nämna även att jag testade kabel från en mobil router och då fungerade det..

edit: har även försökt uppdatera drivrutin för ethernet och ominstallerat, still nothing..
Senast redigerad av FrankTheMan 2016-08-31 kl. 15:53.
Citera
2016-08-31, 16:32
Medlem
RingInteSnutens avatar
Så utifall jag har förstått rätt så funkar kabeln när du drar den till en mobil router och du ansluter via trådlöst till den?

Utifall det fungerar för alla andra, samt mobil router så skulle min första chansing vara porten i din dator.
Har du stationär eller laptop?
Citera
2016-08-31, 17:27
Medlem
FrankTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Så utifall jag har förstått rätt så funkar kabeln när du drar den till en mobil router och du ansluter via trådlöst till den?

Utifall det fungerar för alla andra, samt mobil router så skulle min första chansing vara porten i din dator.
Har du stationär eller laptop?

Har stationär dator, och ethernet uttaget på datorn fungerar ju uppenbarligen, porten i datorn? Kan du eller någon annan förklara lite hur jag fixar porten? Tack
Citera
2016-08-31, 17:30
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankTheMan
Har stationär dator, och ethernet uttaget på datorn fungerar ju uppenbarligen, porten i datorn? Kan du eller någon annan förklara lite hur jag fixar porten? Tack

Så du menar att du anslöt till den trådlösa routern med kabel till datorn? eller trådlöst till datorn?
Min tanke var att det är ethernet porten i ditt närverkskort som är pajj...
Citera
2016-08-31, 17:34
Medlem
FrankTheMans avatar
Citat:
Så du menar att du anslöt till den trådlösa routern med kabel till datorn? eller trådlöst till datorn?
Min tanke var att det är ethernet porten i ditt närverkskort som är pajj...

Jag kör med en USB wifi adapter som går till en router jag lånar av polaren, sen testa jag dra en kabel mellan routern och datorn och ta ut usb adaptern och då fungerade internet via kabel, för att se om det var fel på mitt uttag.

Byggde datorn för ett tag sen och jag minns inte riktigt något nätverkskort, för jag har inte wifi utan USBet, men har kört ethernet kabel hemma och då fungerade det, dock var det från routern också. Nu är ett ett DELE/TATA uttag i väggen, som fungerade för vaktmästaren.
Citera
2016-08-31, 17:38
Medlem
RingInteSnutens avatar
hmm...

Får du något errror när du anslutar med kabeln?
Säger det att du är ansluten, i sådana fall kan du pinga google tex?

Citat:
ping google.com
Citera
2016-08-31, 20:05
Medlem
FrankTheMans avatar
Citat:
hmm...

Får du något errror när du anslutar med kabeln?
Säger det att du är ansluten, i sådana fall kan du pinga google tex?

Nää får ingen error eller någon form av pop up eller meddelande, sen felsöker jag bara eller kollar anslutningar så står det att kabeln ej är inkopplad eller att den är skadad, har googlat och sökt på youtube men alla fixar är rätt standard som att ominstallera drivrutiner osv men har redan prövat det..

Riktigt skumt är det!
Citera
2016-08-31, 20:19
Medlem
RingInteSnutens avatar
Är det något liknande http://imgur.com/a/SMcc0 du har?
Isåfall skulle jag gissa att det är antingen den eller usb porten du använder som det är något strul med.

Har du provat plugga in den i olika USB uttag? Samt installerat om drivrutinerna för just den adaptern?
Citera
2016-08-31, 20:22
Medlem
FrankTheMans avatar
Citat:
Är det något liknande http://imgur.com/a/SMcc0 du har?
Isåfall skulle jag gissa att det är antingen den eller usb porten du använder som det är något strul med.

Har du provat plugga in den i olika USB uttag? Samt installerat om drivrutinerna för just den adaptern?

Det är ingen usb kabel, det är ethernet kabel som ser lite mer ut såhär https://support.itel.com/hc/en-us/article_attachments/200929885/ethernet.jpg

Uttaget ser ut såhär http://www.powershop.se/images/large/tele-datauttag-galax-ean-7392529111941-i6578.jpg
Citera
2016-08-31, 20:24
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Det är ingen usb kabel, det är ethernet kabel som ser lite mer ut såhär https://support.itel.com/hc/en-us/article_attachments/200929885/ethernet.jpg

Uttaget ser ut såhär http://www.powershop.se/images/large/tele-datauttag-galax-ean-7392529111941-i6578.jpg

Du sa att du inte hade något nätverkskort, hur får du in kabeln i datorn?
Var väl det jag undrade, förlåt om jag var otydlig.
Citera
2016-08-31, 20:26
Medlem
FrankTheMans avatar
Citat:
Du sa att du inte hade något nätverkskort, hur får du in kabeln i datorn?
Var väl det jag undrade, förlåt om jag var otydlig.

Nejdå, är nog kanske mer jag som är otydlig. Jo du jag vet faktiskt inte tror kanske det sitter ett i moderkortet, för det funkar med ethernet kabel dragning från router t.ex Men inte från data uttaget i väggen.
Senast redigerad av FrankTheMan 2016-08-31 kl. 20:39.
Citera
2016-08-31, 20:53
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Nejdå det låter du inte som. Jo du jag vet faktiskt inte tror kanske det sitter ett i moderkortet, för det funkar med ethernet kabel dragning från router t.ex Men inte från data uttaget i väggen.

Fan vad underligt, så väggporten fungerar för alla utom dig.
Kabeln fungerar som den ska så länge den inte går direkt in i väggen, och för alla andra fungerar kabeln direkt in i väggen.

Har du någon ansvarig för nätverket på internatet?
Känns som om du är blockad av någon anledning.

Har det fungerat tidigare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in