2005-12-07, 05:14
Medlem
uNderdog_101s avatar
Då det nu blivit den tid på året det går att köpa tomtebloss i affärerna tänkte jag att det kunde vara kul att lista kul grejer det går att göra med tomtebloss.
En grej jag undrar är om det går att mala ner blossen till ett pulver och på något sätt göra en någorlunda cool flashbomb.

Jag har inget intresse av att göra massa sprängamnen och spränga grejer bara för att impa på polare, jag bara undrar vad det går att göra med tomtebloss, då jag brukade leka med dessa när jag var liten och skulle vilja experimentera lite nu när man har en lite större budget.
Citera
2005-12-07, 05:35
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uNderdog_101
Då det nu blivit den tid på året det går att köpa tomtebloss i affärerna tänkte jag att det kunde vara kul att lista kul grejer det går att göra med tomtebloss.
En grej jag undrar är om det går att mala ner blossen till ett pulver och på något sätt göra en någorlunda cool flashbomb.

Jag har inget intresse av att göra massa sprängamnen och spränga grejer bara för att impa på polare, jag bara undrar vad det går att göra med tomtebloss, då jag brukade leka med dessa när jag var liten och skulle vilja experimentera lite nu när man har en lite större budget.

Det bästa du kan göra med två tomtebloss.

http://www.stureplan.se/images/article_image_f863081f4343c7e3.jpg

/CW
Citera
2005-12-07, 07:23
Medlem
Jomazis avatar
De är ju knappast gjorda för att brinna snabbt. Möjligen om det som flegmatiserar dem är acetonlösligt att det kan tvättas bort, men jag ställer mig tveksam till det. Svavel kanske kan snabba på pulveret, eller också få det att självantända, men vad är livet utan spänning?
Citera
2005-12-07, 13:09
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
men vad är livet utan spänning?

Det är som en telefon utan el
Citera
2005-12-07, 17:29
Medlem
West-ens avatar
De består av bariumnitrat, järn och aluminium sam någon stärkelse som bindemedel. Jo svavel kan ju fungera, det borde väl reagera med aluminiumet.
Citera
2005-12-07, 18:09
Medlem
Jomazis avatar
Nej, det skulle sannolikt bete sig ungefär som det gör i svartkrut.
Citera
2005-12-08, 18:23
Medlem
Sick_my_ducks avatar
http://video.google.com/videoplay?docid=-6833475993266475171&q=

Undrar om de har andra kemikalier i de amerikanska tomteblossen? Det finns många filmer på likvärdiga och det ska tydligen räcka att tejpa en näve tomtebloss hårt med silvertejp, alternativt packa ett papprör med dem och plugga ändarna och använda ett av blossen som stubin. Kraftiga prylar hur som helst.
Citera
2005-12-08, 18:30
Medlem
West-ens avatar
Nej det kan knappast vara tomtebloss de använder. De skulle ju inte kunna smälla så där. Högst troligt att de har lagt bp i botten på maskinen eller nåt, och bara använder blossen som antänding.
Citera
2005-12-08, 18:39
Medlem
Sick_my_ducks avatar
Jag är inte så säker på det. Hittade en annan film:
http://media.putfile.com/SmallFest2

Tänk vad som hade hänt om ovanstående "laddning" var innesluten...
Citera
2005-12-08, 19:12
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sick_my_duck
Jag är inte så säker på det. Hittade en annan film:
http://media.putfile.com/SmallFest2

Tänk vad som hade hänt om ovanstående "laddning" var innesluten...

Riktigt grymm, funkar det med svenska bloss också?
Citera
2005-12-08, 19:18
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860

Nej, det är tyvärr precis som med dvd filmer från usa...
Citera
2005-12-08, 19:19
Medlem
Sick_my_ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860

Tydligen får tomtebloss bara innehålla nitrater i USA så förmodligen är det samma som vi har här hemma. Alla recept på "sparklers" eller tomtebloss jag sett utgår från bariumnitrat och har aluminium och/eller järnspån som bränsle, precis som våra svenska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in