Flashback bygger pepparkakshus!
2016-08-31, 00:17
Medlem
I måndags friterade jag för första gången i mitt liv. Eftersom jag saknar fritös så hällde jag över oljan till en kastrull efteråt, och kastrullen har stått på spisen sedan dess eftersom jag var för lat för att ställa in den i kylen. Nu råkar det vara så att locket har ett litet hål i sig, så oljan har inte förvarats lufttätt.

Tror ni att oljan kan återanvändas imorgon? Om den smakar som vanligt så lär det väl inte vara någon fara?
Citera
2016-08-31, 00:35
Medlem
Det är inte farligt att använda gammal olja eftersom den hettas upp så högt att bakterier dör, men det kan smaka äckligt om oljan inte är använd till att fritera flera olika saker.
Citera
2016-08-31, 07:02
Medlem
CaptainBlueshearts avatar
Använder samma olja som jag har i rumstemperatur (nästan) hur länge som helst. Silar av emellanåt och fyller på med ny olja vid behov.

Varje ny fritering blir en lite annorlunda smak vilket är spännande . . .
Citera
2016-08-31, 07:31
Medlem
christerys avatar
Det man bör tänka på när man återanvänder oljan är att den tar lite smak av det som friterats senast.

Jag ids inte ens sila min så när jag bränt vårrullar/popie i den några gånger så flyter det omkring lite svarta saker då är det dags för en ny.

Men blanda olja som man kört fisk och sen kött i är inte en höjdare. Sen i med pommes och dom kommer att smaka lite konstigt kan jag nog lova.
Citera
2016-08-31, 08:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
I måndags friterade jag för första gången i mitt liv. Eftersom jag saknar fritös så hällde jag över oljan till en kastrull efteråt, och kastrullen har stått på spisen sedan dess eftersom jag var för lat för att ställa in den i kylen. Nu råkar det vara så att locket har ett litet hål i sig, så oljan har inte förvarats lufttätt.

Tror ni att oljan kan återanvändas imorgon? Om den smakar som vanligt så lär det väl inte vara någon fara?
Häll tillbaka på flaskan och återanvänd.
Beroende på vad man friterar, så skulle jag säga 1-4ggr per olja utan problem.
Det man avgör om det går eller inte, är partiklar, lukt och färg.
Partiklar får man främst om man använder mjöl, alltså dessa små man inte får upp.
Lukt det är när du helt enkelt inte tycker det luktar bra längre.
Och färg, det är när den börjar närma sig bärnstensfärgat, som man kan börja fundera på att byta.

Sen som christery säger, ha en olja till en sak, kött och pommes kanske funkar.
Men fisk, då kan det smaka rätt illa sen om man kör kött eller pommes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in