• 5
  • 6
2016-09-06, 16:54
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Lägg av - han är en ung kille och har en massa positiv energi. Låt honom få diskutera sina ideer med andra. Även om inte allt funkar.

Sa du menar att det ar snallare att lata honom forsoka genomfora nagon av de ogenomforliga ideerna, misslyckas kapitalt, och forst da inse sina begrasningar? Med en mer realistisk syn pa det hela sa slipper han kanske den potentiellt kostsamma upplevelsen.
Citera
2016-09-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Sa du menar att det ar snallare att lata honom forsoka genomfora nagon av de ogenomforliga ideerna, misslyckas kapitalt, och forst da inse sina begrasningar? Med en mer realistisk syn pa det hela sa slipper han kanske den potentiellt kostsamma upplevelsen.

Men det är som taget i luften att kalla en ung människa man inte känner för söndercurlad och verklighetsfrånvänd. Vad vet du om hans uppväxt ? Han ville bara få andras reflektioner kring hans ideer. Jag menar att man kan försöka bemöta hans funderingar sakligt och förklara i så fall varför man bedömer att ideerna inte kommer att fungera.
Citera
2016-09-07, 21:22
Medlem
Hur mycket startkapital har du? Jag tror att du har svaret på frågan där, det enda av alternativet du har råd att börja med är antagligen att köpa eller snickra ihop en grill och sedan sälja grillad korv och läsk på nätterna. Men det är ju bara ett halvtidsjobb som troligen inte ger så fett med flis heller så du behöver fler ideer.
Kanske du kan trycka dom där tröjorna på beställning och skicka. Men det förutsätter att du har råd med en tryckpress.
Citera
2016-09-07, 23:41
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Men det är som taget i luften att kalla en ung människa man inte känner för söndercurlad och verklighetsfrånvänd. Vad vet du om hans uppväxt ? Han ville bara få andras reflektioner kring hans ideer. Jag menar att man kan försöka bemöta hans funderingar sakligt och förklara i så fall varför man bedömer att ideerna inte kommer att fungera.

Nu lägger du ord i min mun. Jag vet nada om trådskaparens uppväxt, vilket jag också var ödmjuk inför när jag skrev att TS ideer tyder på att curlad uppväxt, men det kan ju finnas andra orsaker till att man har en verklighetsfrånvänd syn på sina egna förmågor. Vanligt är dock att man växt upp i en skyddad verkstad, detta gällde även undertecknad i yngre dagar.
Senast redigerad av silberstein 2016-09-07 kl. 23:44.
Citera
2016-09-08, 00:06
Medlem
Piuss avatar
Jag tror på ettan, men börja med en korv-vagn! Starta företag så du får startaegetbidrag så är du snart igång. Kolla med kommunen om tillstånd etc. Lycka till
Citera
2016-09-08, 01:12
Medlem
Man måste ha pengar för att göra pengar så du e körd. Den bästa idén för dig just nu är att gå o jobba som städare eller nått annat jobb som du lätt kan få tag i o tjäna lite pengar så att du kan få pengarna att växa. Vill du ha snabba pengar blir du springpojke åt nån knarklangare som du känner.
Citera
2016-09-08, 01:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Gå liksom alltid efter Idé nr 1. Det är vad du egentligen vill och det är liksom det som nu kan ge dig stora pengar. Annars finns det liksom alltid telefonförsäljare jobb där du kan tjäna pengar på att lura gamla på Omega 3 abonnemang.
Citera
2016-09-13, 10:43
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaleo97
Hej där,

Idé nr 1: Eftersom foodtrucks och liknande börjar bli väldigt populärt i våra stor städer, tänkte jag att starta en med mat som skiljer sig mycket från de andra. Men viktigast av allt är att jag tänkt stå och kränga mat på natten på fredagar och lördagar, jag menar hur mycket folk som är ute och festar skulle inte vilja ha fräsch god mat på fyllan? Dem behöver inte gå långt heller eftersom jag står väldigt centralt.

Beror på stad såklart - men uppstartskostnaden är runt 50 - 100k. sen bör du vara smärtsamt medveten om att i Stockholm åtminstonde är det många platser som foodtrucks inte får stå, där bland annat stureplan och andra krogtäta platser. Så sälja grubb till fulla människor lär bli svårt, för att det är fler än du som har haft den idén
Citera
2016-09-13, 10:46
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Alltså för det första. Du skriver att du har sökt 15 jobb? Komigen när du sökt 700 jobb. Sedan för det andra som de andra skriver behöver du ta lån och ja tror inte du är beredd att göra det och sköta de på ett bra sätt så mitt förslag till dig om du ska starta eget är:

Satsa på något som inte kostar så mycket exempelvis. Föd upp en jävla massa blomsterväxter och sälj på marknader och till blomsterbutiker etc.

Kräver krukor och ett mindre lager typ i omkostnader.

^ This. Kökskryddor, basilika, koriander, timjan etc. Framför allt på sommaren kan du tjäna en hacka, ca 15-20 kr per kruka, eller näve av växten. Det är i dessa banor du bör tänka på. Utöver detta rekommenderar jag att du vidareutbildar dig eller om du inte vill gå in i akademia ett par år så kan satsa på yrken likt rörmockare, målare eller dylikt. Jobbar du med detta ett par år kommer du upp bra i lön.

Svenska arbetsmarknaden är inte nådig mot människor som inte vidareutbildar sig.
Citera
2016-09-14, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
^ This. Kökskryddor, basilika, koriander, timjan etc. Framför allt på sommaren kan du tjäna en hacka, ca 15-20 kr per kruka, eller näve av växten. Det är i dessa banor du bör tänka på. Utöver detta rekommenderar jag att du vidareutbildar dig eller om du inte vill gå in i akademia ett par år så kan satsa på yrken likt rörmockare, målare eller dylikt. Jobbar du med detta ett par år kommer du upp bra i lön.

Svenska arbetsmarknaden är inte nådig mot människor som inte vidareutbildar sig.

Farsan har satt i system att föda upp växter och sälja i liten skala. Tjänar lätt 10 k en lördag på torget säger han. Krävs egentligen ingen direkt omsättning på materiella ting förutom krukor och lite jord då.

Alltså du behöver ingen direkt utbildning för att få jobb allt handlar om inställning. Ja tjänade själv 40 k ut inom industrin utan utbildning etc.
Citera
2016-09-16, 06:32
Medlem
Pungsvings avatar
Gör något som fångar ditt intresse. När det går motigt med försäljningen måste produkten fortfarande kännas rätt, spännande att vidareutveckla. Gärna något du kan producera själv. Köp inte lager av andras saker och försök sälja vidare. Om du kan sy så börja sy enkla kläder, tex en väst i olika storlekar, eller en platt rund huvudbonad av afrikansk modell. Sälj dem här och där. Fortsätt sök jobb.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in