2016-08-30, 09:44
Medlem
Crabalockers avatar
Jag har en fråga av det lite knepigare slaget (tror jag).

Jag tänkte börja med linser vid dykning för att se displayen bättre på undervattenskameran.
När jag var i Grekland i somras så snorklade jag med kameran och det var stört omöjligt att se displayen skarpt. Jag fick chansa på att det blir bra när jag fotograferar objektet (de flesta bilder blev bra)

Idag så har jag s.k. terminalglasögon när jag jobbar för att se bra. Jag har vanligt s.k. "gubbseende.
Dvs. jag kan knappt läsa liten text på nära håll. Jag är 61 år :-)
Glasögon går ju inte att ha när jag bär mask vid snorkling.

Min idé var först att köpa en burk med vanliga endagslinser av lite starkare dioptri för att kunna se displayen på nära håll, men risken är att bara se suddigt när jag kommer upp till ytan.

Alternativet är då att göra en synundersökning och säga till att linserna ska vara progressiva och extra starka på den ena "slipningen" (om man kan säga så) och sen "normal" på den andra.

Jag vet inte riktigt om det skulle funka.

Är det någon av er här som har erfarenheter av det jag skriver om?

Tack på förhand.
Citera
2016-08-30, 10:04
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabalocker
Jag har en fråga av det lite knepigare slaget (tror jag).

Jag tänkte börja med linser vid dykning för att se displayen bättre på undervattenskameran.
När jag var i Grekland i somras så snorklade jag med kameran och det var stört omöjligt att se displayen skarpt. Jag fick chansa på att det blir bra när jag fotograferar objektet (de flesta bilder blev bra)

Idag så har jag s.k. terminalglasögon när jag jobbar för att se bra. Jag har vanligt s.k. "gubbseende.
Dvs. jag kan knappt läsa liten text på nära håll. Jag är 61 år :-)
Glasögon går ju inte att ha när jag bär mask vid snorkling.

Min idé var först att köpa en burk med vanliga endagslinser av lite starkare dioptri för att kunna se displayen på nära håll, men risken är att bara se suddigt när jag kommer upp till ytan.

Alternativet är då att göra en synundersökning och säga till att linserna ska vara progressiva och extra starka på den ena "slipningen" (om man kan säga så) och sen "normal" på den andra.

Jag vet inte riktigt om det skulle funka.

Är det någon av er här som har erfarenheter av det jag skriver om?

Tack på förhand.

Det låter ju helt klart som att multifokala/progressiva linser vore något för dig. Då kan du ha samma linser under och över vattnet och behöver inte hålla på att ta på/ur linserna varje gång du ska bada. Besök en optiker och förklara din situation!
Citera
2016-08-30, 10:17
Medlem
Crabalockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det låter ju helt klart som att multifokala/progressiva linser vore något för dig. Då kan du ha samma linser under och över vattnet och behöver inte hålla på att ta på/ur linserna varje gång du ska bada. Besök en optiker och förklara din situation!

Tack för svar :-)
Citera
2016-08-30, 10:21
Medlem
RiverStyxs avatar
Att du inte köper ett cyklop slipat efter din synförmåga istället?
Citera
2016-08-30, 10:27
Medlem
xitunos avatar
Jag har aldrig dykt med linser, däremot har jag en mask med slipade glas.

Det kanske är något för dig att titta(!) närmare på?

Beroende på vad för mask du har, går det antingen att byta ut glasen, eller klistra dit ett inlägg.
Citera
2016-08-30, 11:02
Medlem
Crabalockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Att du inte köper ett cyklop slipat efter din synförmåga istället?

Om jag förstått dig rätt så blir det som att slipa progresivt då?
Kan man slipa så progresivt som jag vill ha då?

Min synförmåga vid terminalglasögon är 40 resp 70 cm.

Det är ju inte riktogt så jag vill att det här linserna ska vara.

Det blir nog snarare 25 cm resp oändligt som det blir till att slipa glaset då eftersom när jag kommer upp till ytan så vill jag inte se suddigt.

Vad kostar en sån slipning?
Citera
2016-08-30, 11:29
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabalocker
Vad kostar en sån slipning?

Till min mask fanns det färdiga glas som man kunde byta ut, och det kostade ett antal hundralappar (kommer tyvärr inte ihåg hur mycket för det var flera år sedan jag köpte dem)

Du borde kunna få mer info från ditt dykcenter.
Citera
2016-08-30, 12:21
Medlem
Crabalockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Till min mask fanns det färdiga glas som man kunde byta ut, och det kostade ett antal hundralappar (kommer tyvärr inte ihåg hur mycket för det var flera år sedan jag köpte dem)

Du borde kunna få mer info från ditt dykcenter.

OK. det är vanliga Mares Liquidskin så det kanske bara är att kolla med de som säljer de.
Citera
2016-08-30, 13:19
Medlem
Crabalockers avatar
Man kanske kan köpa ett par ÖoB-glasögon +4 för 10:-, ta ut linserna från bågarna och fästa de på nåt sätt nertill på glaset i masken.

Nån som provat det?
Citera
2016-08-30, 20:51
Medlem
Crabalockers avatar
Jag kom på nåt ännu bättre.

Jag tog ett par 3+ :are, tog bort skalmarna och de där två nos-stöden.

Sen pillade jag in själva ramen som håller glasen och de passade perfekt med lite tröghet så de sitter fast skapligt bra.

På så vis kan jag ta bort glasen när jag bara glider omkring och snorklar. För det var ju bara när jag ska fota som jag behöver linserna.

Smart, eller hur :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in