2016-08-29, 19:08
Medlem
Hej,

jag har som "hobby" att köpa saker för att sedan sälja dessa vidare. Använder mig främst av Tradera och ibland blocket, och förstår att jag är skyldig att betala skatt på de vinster jag gör (något jag i dagsläget inte gör).

Så jag undrar lite...

1) Är det krångligt att starta en enskild firma, med bokföring osv.? Är det som att föra kassabok, jag uppger vad jag har för utlägg, jag uppger mina vinster, och skattar sedan för dessa?

2) Hur vanligt är det egentligen att skatteverket kommer åt mig? Jag säljer i dagsläget för kring 4000 kronor i månaden, ibland mindre.

3) Ebay och betalning till PayPal, är det en hållbar lösning för att komma ifrån statens långa fingrar?

Någon med liknande erfarenheter?

*Edit stavfel!
Senast redigerad av PakladdaKocken 2016-08-29 kl. 19:11.
Citera
2016-08-29, 20:10
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PakladdaKocken
Hej,

jag har som "hobby" att köpa saker för att sedan sälja dessa vidare. Använder mig främst av Tradera och ibland blocket, och förstår att jag är skyldig att betala skatt på de vinster jag gör (något jag i dagsläget inte gör).

Så jag undrar lite...

1) Är det krångligt att starta en enskild firma, med bokföring osv.? Är det som att föra kassabok, jag uppger vad jag har för utlägg, jag uppger mina vinster, och skattar sedan för dessa?

2) Hur vanligt är det egentligen att skatteverket kommer åt mig? Jag säljer i dagsläget för kring 4000 kronor i månaden, ibland mindre.

3) Ebay och betalning till PayPal, är det en hållbar lösning för att komma ifrån statens långa fingrar?

Någon med liknande erfarenheter?

*Edit stavfel!

Bättre att göra rätt för sig redan från början. Får du in 4000/månad så finns det längre inte mycket kvar att förklara för skatteverket när dom väl kommer på dig, och gör dom det så lär du betala mycket mer änn bara vanlig statlig skatt.

Starta eget är min rekommendation, det är inte alls så struligt som man tror.
Citera
2016-08-29, 23:45
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
När det kommer till att starta en enskild firma (vilket för övrigt är den bästa företagsformen för dig som det ser ut nu) så skulle jag nog snarare säga att det blir lite mer arbete, för det "krångliga" kommer du få koll på ganska snabbt.

Du måste bokföra. Du måste även redovisa moms. Man kan välja att göra detta i olika tidsperioder. Om jag minns rätt så kan du antingen göra detta varje kvartal, varje år eller varje månad. Och om jag inte har HELT FEL så kan det hända att du måste betala preliminärskatt, dvs skatt på din uppskattade vinst!

Du kan nog kontakta Skatteverket om du har frågor, samt bolagsverket (tror jag det heter?).

Good luck
Citera
2016-08-30, 01:06
Medlem
Bongomans avatar
Jag antar att du köper från privatpersoner. Du måste alltså betala in 20% av dina inkomster direkt till Skatteverket och sedan räkna på vad du tjänar. Köper du en vara för 1000 måste du sälja den för 1250 för att gå jämnt upp. Det enda jag säkert vet att företag kan handla med som man köper in av privatpersoner är bilar. Där redovisar man moms på förtjänsten, inte priset till kund.
Citera
2016-08-30, 11:22
Medlem
Mistofeless avatar
Gör du ingen vinst behöver du inte starta något företag. Det är när du gör vinst som skatteverket kan intressera sig för din verksamhet.

När du väl startar exempelvis enskild firma kan momsen bli komplicerad att bokföra om du handlar med begagnade varor, eftersom de vinstmarginalbeskattas.
http://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/vinstmarginalbeskattningbegagnadevarormm.4.58d5557 51259e4d6616800010756.html
Citera
2016-08-30, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistofeles
Gör du ingen vinst behöver du inte starta något företag. Det är när du gör vinst som skatteverket kan intressera sig för din verksamhet.

När du väl startar exempelvis enskild firma kan momsen bli komplicerad att bokföra om du handlar med begagnade varor, eftersom de vinstmarginalbeskattas.
http://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/vinstmarginalbeskattningbegagnadevarormm.4.58d5557 51259e4d6616800010756.html

Jo jag gör väl en viss vinst, iaf 2-4000 kr per månad. Jag köper saker på auktion primärt. Kan man "bluffa" om man blir granskad?
Citera
2016-08-30, 19:05
Medlem
Mistofeless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PakladdaKocken
Jo jag gör väl en viss vinst, iaf 2-4000 kr per månad. Jag köper saker på auktion primärt. Kan man "bluffa" om man blir granskad?
Ok då missförstod jag dig angående vinsten.

Blir du väl granskad är det nog svårt att bluffa.
Citera
2016-09-01, 13:01
Medlem
Om vi nu leker med tanken att jag startar en enskild firma... vad behövs mer? Bolagsverket? F-skatt? Kostnader för alla dessa avgifter?

Sen säger vi att jag köper en pryl för 100 kronor plus slagavgift på 10%... moms är med på slagavgift vilket jag kan göra avdrag för... sen säljer jag saken för 300 kronor. Skattar jag för vinsten? Kan jag räkna bort min annonskostnad frakt och eventuellt emballeringskostnad? Resor till och från inlämningsställe? Resor till och från auktion? Kan jag dra av kostnad för internet, telefon, hyra (mitt garage)...?
Citera
2016-09-01, 13:39
Medlem
Conceptions avatar
Du kan inte se det som hobbyverksamhet?

Tjänar man under 50 000 per år så kan det klassas som en hobby. Det gör ju du med lite marginal.
Citera
2016-09-01, 13:48
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du kan inte se det som hobbyverksamhet?

Tjänar man under 50 000 per år så kan det klassas som en hobby. Det gör ju du med lite marginal.

Blir fortfarande skatt på det hela.
Citera
2016-09-01, 13:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Blir fortfarande skatt på det hela.
Nu håller jag inte på med någon sådan hobby själv men är det inte bara vinster över 50 000 som man ska betala skatt på. Annars skattefritt.
Citera
2016-09-01, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu håller jag inte på med någon sådan hobby själv men är det inte bara vinster över 50 000 som man ska betala skatt på. Annars skattefritt.

Javisst men att köpa för att sälja klassas som näringsverksamhet enligt skatteverket och inte en hobby.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in