2005-12-16, 21:12
Medlem
flygers avatar
Bakplåtspapper ska det vara och inte smörgåspapper eller vad nu det andra heter som liknar bakplåtspapper.

Strykjärnet på varmaste utan ånga och sedan stryka på i ungefär 10 sekunder.

Har jobbat på fritids så jag kan det där. Man gör bara misstag med strykning av pärlplattor en gång. Om man misslyckas bryter ungarna ihop som om man hade dödat hela deras familj, bränt ner deras hus och huggit huvudet av deras nallebjörn.
Allt för lite smält plast...
Citera
2005-12-17, 19:43
Medlem
Geils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror einar
Mmm jag vet ochför mig så hjälpte det att byta sort alt höja värmen eller ändra inställning. Prova att duscha vatten på bakpapperet först innan du stryker. Det brukar ha en tendens att bli varmare då. Och sen måste du trycka ganska hårt och länge, men inte för länge.

Sedan kan du ju lyfta på järnet och se genom pappret om det har börjat smälta ihop.
Varför skulle det bli varmare för att man har vatten på den? Vatten blir ju bara 100grader.
Citera
2005-12-18, 00:42
Medlem
WaRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geil
Varför skulle det bli varmare för att man har vatten på den? Vatten blir ju bara 100grader.

Citera
2005-12-18, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geil

Vatten har sin kokpunkt vid 100 grader och blir gas då men varmare kan det väl ändå bli.
Citera
2005-12-18, 13:07
Medlem
Geils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon
Vatten har sin kokpunkt vid 100 grader och blir gas då men varmare kan det väl ändå bli.
sant, jag kryper i skam tillbaka till min håla under den stora stenen i skogen.
Citera
2005-12-18, 13:09
Medlem
slippys avatar
Jag minns vi använde bakplåtspapper till detta eminenta nöje.
Citera
2007-02-12, 13:01
Bannlyst
är det nån som vet någon sida man kan hitta bra bilder på pärlplattor? som man kan sno lite ideer av? har suttit och gjort av lite gammla nitendo 8-bit figurer men börjar hammna på ide torka.
Citera
2007-02-12, 14:36
Moderator
evilhoneys avatar
På den tiden jag var barn och gjorde pärlplattor användes ugnsfolie vid strykningen men nu när jag vid vuxen ålder tagit upp hobbyn igen insåg jag att bakplåtspapper var ett mycket bättre alternativ. Anledningen till det är att idag har de flesta strykjärn en teflonbeläggning som repas av folien, inte alls bra.

Dra på järnet till tre prickar och stäng av ångan o värm relativt länge.
Citera
2007-02-16, 11:52
Medlem
Methylenees avatar
Pärlplatteklubben!

Kul att du skaffat dej en ny hobby, he he. Har ett tips på en ganska bizzare klubb- pärlplatteklubben!
Varje månad får du bygga en ny pärlplatta och skicka in den. Den scannas in av en sysslolös tant som sedan random skickar tillbaks dem. Så du får en platta ngn annan byggt o ngn får din. Ja plus att den hamnar i ett galleri.
Varje månad är det ett tema oxå.
He he.
Har provat att vara med två månade innan jag lessnade.

Och NEJ, det är inte bara kids med där....he he.
Både Johhanna 9 år och Bengt 35.
Värsta masterpice, vissa av dem iaf.

Kika in...... typ pärlplattekulubben - prickarna på Ä:et.

Tjo!
Citera
2007-02-16, 12:20
Medlem
MsMoulds avatar
Men hallå, är det här något skämt??? Vuxna människor som lägger pärlplattor? Det är måste definitivt skrivas in i tråden "Vilka intressen är inte okej att ha".
Citera
2007-02-16, 14:18
Medlem
Methylenees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsMould
Men hallå, är det här något skämt??? Vuxna människor som lägger pärlplattor? Det är måste definitivt skrivas in i tråden "Vilka intressen är inte okej att ha".

Ha ha ha..................
Citera
2007-02-16, 19:13
Medlem
Bara lägg bakplåtspapper och och dra ett varmt strykjärn över tills pärlorna smälter samman, så gjorde vi på dagis iaf...

För övrigt, fan seriöst asså tycker lite synd om dig att du
gör sån tråkig skit Som när min mamma stickade en gång,
brukar bli lite depp när jag hör om sådana intressen då det
verkar så jävla tragiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här