Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-08-29, 13:41
Medlem
japanskbruds avatar
Det har hela livet varit min mest hatade grönsak. Ofta serverad i form av konserverade och rejält överkokta haricots verts på middagar hos äldre släktingar. Typiskt tillbehör till ngt som slottsstek eller köttfärslimpa. Vill bara spy ner hela bordet om jag råkar få en sån i käften.
För ett tag sen åt jag såna som va stekta blandade med ngt annat krafts i. Dom smakade så bra att jag kunnat äta en hel gryta med slev.. Inte alls den där sträva spysmaken. Dom smakade bara underbart bra. Gjorda av en riktig kock dessutom. Men har ingen möjligthet att fråga hur.

Finns ju en hel del experter i det här forumet, tacksam om någon kan dela med sig av förslag..
Funkar dom frysta? eller måste man köpa färska för dom ska bli ok?
Citera
2016-08-29, 13:46
Medlem
falconer8s avatar
Prova att steka dom i wokpannan på medelvärme i några minuter lite lättsaltade.
Senast redigerad av falconer8 2016-08-29 kl. 13:56.
Citera
2016-08-29, 13:51
Moderator
tobess avatar
1. Koka upp vatten
2. Koka bönorna 1 minut
3. Ta bort bönorna och lägg dom i ett isbad
4. Smält en stor klick smör i stekpanna, häll i bönorna. Salta och peppra enligt smak. Stek på låg/mediumvärme i ett par minuter.

Klart.
Citera
2016-08-29, 13:53
Medlem
Nu vet jag ju inte hur du gillar dina bönor, och kan inte relatera till hur de du tyckte var goda smakade. Men ett simpelt, väldigt gott sätt som jag brukar tillaga harricot verts på är att koka upp lättsaltat vatten, låta de koka med vattnet i 2-3 minuter, och sedan hälla av vattnet och blanda dem med en rejäl klick smör som då smälter in.

Om inte annat kan du ju ge det ett försök!
Citera
2016-08-29, 13:59
Medlem
Andersdamaans avatar
Jag tycker att dem funkar som förvällda, men då så får dom inte vara överkokta! Jag brukar snoppa dom, placera dem i en glasform, röra om dem med litet salt, hälla på litet vatten, sätta på ett lock fast låta ett hörn vara öppet så att ångan kan sippra ut, och sedan mikra bönorna i ca 5-6 minuter på full effekt. Blir perfekt resultat varje gång.

Annars så är tobes tips bra om man gillar frästa bönor.
Senast redigerad av Andersdamaan 2016-08-29 kl. 14:02.
Citera
2016-08-29, 16:31
Medlem
Värm upp en stekpanna. En liten skvimp olivolja och en klick smör.. fräs på direkt från fryst.. s.o.p+ pressa lite vitlök över.. ev en vinskvätt.. klart
Citera
2016-08-29, 17:11
Medlem
madtops avatar
Frysta är typ OK men absolut godast är det med färska. Och allra helt närodlat i stället för de Kenyanska som är vanligast i affärerna. Det är säsong nu så passa på...

Snoppa, skölj och lägg ner dem i kokande vatten. Och som med de flesta grönsaker ska de kokas "kort", dvs bara så mycket vatten så att det precis täcker bönorna.
Koka i 2-4 minuter lättsaltat vatten. Häll av vattnet och på med en klick smör och ett gott örtsalt. Slunga bönorna i smöret och servera på en gång.

En lite mer avancerad variant att du fräser dem i en panna med smör, lök och vitlök. Börja med att fräsa löken mjuk och lägg därefter i bönor och salt och låt dem gå klart.

Och beroende på vad du ska servera dem till kan du variera kryddningen. Om du t.ex lagar något nordafrikanskt så kan du fräsa dem i olja, chili och spiskummin.
Citera
2016-08-29, 18:06
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Frysta är typ OK men absolut godast är det med färska. Och allra helt närodlat i stället för de Kenyanska som är vanligast i affärerna. Det är säsong nu så passa på...

Snoppa, skölj och lägg ner dem i kokande vatten. Och som med de flesta grönsaker ska de kokas "kort", dvs bara så mycket vatten så att det precis täcker bönorna.
Koka i 2-4 minuter lättsaltat vatten. Häll av vattnet och på med en klick smör och ett gott örtsalt. Slunga bönorna i smöret och servera på en gång.

En lite mer avancerad variant att du fräser dem i en panna med smör, lök och vitlök. Börja med att fräsa löken mjuk och lägg därefter i bönor och salt och låt dem gå klart.

Och beroende på vad du ska servera dem till kan du variera kryddningen. Om du t.ex lagar något nordafrikanskt så kan du fräsa dem i olja, chili och spiskummin.
ska testa lite olika varianter sen. Dom jag har nu va tydligen packade i belgien och odlade i EU. Ica basic Kunde inte motstå 14kr för ett kilo. Hittade massor på youtube nyss när jag skrev green beans ..harricots verts fattar tydligen ingen vad det är , utom fransmän . ;D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in